زباله پولدارها کثیف‌تر است

زباله پولدارها کثیف‌تر است

طبق بررسی‌ها در منطقه ۱۷ هرچه درآمد بیشتر می‌شود میزان پسماند شامل پسماند خشک و‌تر هم بیشتر می‌شود. خانواده‌های فقیرتر کمتر از یک کیلو و خانواده‌های متوسط‌تر بالای یک کیلو پسماند‌تر در روز تولید‌ می‌کنند. هر چه خانواده فقیرتر باشد تمایل بیشتری به فروش پسماند خشک دارد؛ از این رو در میان پسماند خانواده‌های فقیر زباله خشک شناسایی نشده است

کد خبر : ۶۴۸۳۹
بازدید : ۱۰۲۹
زباله پولدارها کثیف‌تر است
با اتمام پروژه «مطالعات باستان‌شناسی پسماند» که به سفارش مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از اسفندماه ۹۶ تا تیرماه سال جاری در دو منطقه ۷ و ۱۷ پایتخت انجام شده، علاوه بر بررسی و تحلیل بیش از ۸۰۰ نمونه زباله، نتایج این پژوهش علمی نشان می‌دهد که طبقات بالای اجتماعی نسبت به تفکیک زباله و بهداشت دفع پسماند بسیار بی‌نظم‌تر و بی‌تفاوت‌تر از مناطق فرودست اجتماعی هستند و این تفاوت در حدی است که مدیران شهری را بر آن داشته تا به فکر برنامه‌ریزی ویژه برای آموزش این قشر باشند.

علاوه بر این هرچه به سمت طبقات مرفه‌تر شهری می‌رویم مصرف شامل اشیایی می‌شود که اولیه نیستند و لایه‌های دیگری از حوزه زیست را شامل می‌شوند. برای مثال کیسه حاوی شش عطر فرانسوی در خیابان میرداماد یا عروسک دویست و پنجاه هزار تومانی در خیابان خرمشهر، نشانه مصرف بی‌رویه اشیایی است که لزوما ارزش زیستی ندارند.

از دیگر یافته‌های مطالعات پسماند در این تحقیق چگونگی وعده‌های غذایی، زمان مصرف و اوقات فراغت در محلات مختلف تهران است. همچنین هرچه به شمال شهر برویم میزان مصرف بالا می‌رود که این مصرف فقط شامل حجم مصرف نمی‌شود، بلکه تنوع مواد مصرفی و مقدار دورریز چیز‌های قابل مصرف هم افزایش می‌یابد و از مشخص‌ترین این نمونه‌ها غذای دورریز است که متاسفانه گاه به نیمی از کل پسماند خانواده می‌رسد.

این زباله‌های خشک در مناطق عبدل‌آباد دوباره به فروش می‌رسد و عملا چرخه معیوبی را به وجود می‌آورد. مطابق این پژوهش، تفکیک در میان خانواده‌های مرفه تقریبا معنایی ندارد و تمام پسماند در هم و در یک کیسه بیرون گذاشته می‌شود. به نظر می‌رسد فروش زباله خشک در منطقه ۷ بی‌معناتر از منطقه ۱۷ است و عملا صورت نمی‌گیرد.
هر چه طبقه اقتصادی ساکنین منطقه بالاتر می‌رود میزان به‌هم‌ریختگی ساعت بیرون‌گذاری زباله بیشتر است. بی‌توجهی به بهداشت سطل‌های مکانیزه و محل بیرون‌گذاری زباله هم در ساکنین با طبقه اقتصادی بالاتر بیشتر است.

در مناطق فرودست‌تر شاید به دلایل مذهبی و عرفی، پوشک‌ها و نوار بهداشتی معمولا جدا از پسماند مواد غذایی بسته‌بندی می‌شود، اما در مناطق فرادست‌تر این تفکیک رعایت نمی‌شود از این رو بسته‌های حاوی پسماند به سرعت متعفن می‌شود. به همین منظور یکی از پیشنهاد‌های پژوهش این بوده که به مادران و زنان به صورت ویژه در زمینه بسته‌بندی پوشک‌ها و نوار بهداشتی آموزش لازم ارایه شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید