اولین دستور حناچی، شهردار تهران
«تهران به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است»؛ جملهای که بارها از زبان شهردار سابق تهران در گفتگوهای خبری شنیده شده بود و از سال ۸۹ تا ۹۲ بهراستیکه تهران به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده بود.
کد خبر :
۶۵۱۳۳
بازدید :
۱۶۰۸
شهردار تهران از جمعآوری کارگاه عمرانی میدان هفتتیر خبر داد. پیروز حناچی در توییتر خود نوشت: اقتضای مدیریت شهری، ارجحیت منافع عمومی بر سایر امور است و دستور دادم کارگاههای عمرانی غیرلازم از سطح تهران جمعآوری شود. او همچنین نوشته است: در گام نخست، کارگاه عمرانی (بچینگ) میدان هفتتیر که مایه تأسف شهروندان بود، جمعآوری شد و این مسیر را ادامه خواهم داد.
در سالهای اخیر بلاهای زیادی سر میدان هفتتیر که هیچ شباهتی به میدان ندارد، آوردهاند؛ بستن راه نردهها برای ورود ماشینها به خیابان قائممقام فراهانی از یک طرف، نداشتن خط عابر پیاده و پلههای برقی و چراغهای راهنماییورانندگی که در هر تقاطعی از ورودیهای میدان یکدیگر را قطع میکنند، حال آشفتهای را به این میدان داده است.
حالا، اما پیروز حناچی در اولین دستورها و سخنانش از تعیینتکلیف و جمعآوری کارگاهی میگوید که چهره آشفته این میدان را بههمریختهتر میکرد. اگر بخواهیم میدان هفتتیر را واقعا شبیه میدان ببینیم (که نیست)، این کارگاه هفت سال است که در وسط میدان جا خوش کرده و حتی بخشی از پله برقی میدان هفتتیر را نیز به خود اختصاص داده است. گونیهای بزرگ آبی و خاک خوابیده روی پلههای برقی جزء تزئینات همیشگی این میدان هستند.
هیچوقت به هیچکس توضیح مشخصی درباره این کارگاهها داده نشد. علی امام، مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه درباره این کارگاه میگوید: این کارگاه مربوط به احداث و توسعه خط شش متروی تهران بود و مطابق نظر همکاران و هدفی که وجود دارد، هر کارگاهی که دیگر فعالیت آن به پایان رسیده باشد، جمع میشود و آن را تحویل منطقه ذیربط میدهند. اینجا هم کار به حدی رسیده که میشود کارگاه را جمعآوری کرد و با دستور آقای حناچی این اقدام سریعتر صورت خواهد گرفت. امام همچنین درباره کارگاههای دیگری که وضعیت مشابهی دارند، گفت: چند کارگاه هستند که به پایان عملیات خود نزدیک میشوند و بهزودی آنها هم جمعآوری خواهند شد. امام همچنین در پاسخ به این سؤال که پس از جمعآوری کارگاه از وسط میدان هفتتیر برای زیباسازی سطح میدان چه برنامهای وجود دارد، گفت: فعلا طرح کاشت فضای سبز در ذهن دوستان وجود دارد، اما با چند پیمانکار درباره زیباسازی و ساخت سازه در وسط میدان نیز صحبت کردهاند.
خط شش متروی تهران یکی از خطوط درونشهری با ۳۱ ایستگاه و ۳۱ کیلومتر است. خط شش مترو از دولتآباد آغاز شده و از مسیر جنوب به شمال در ایستگاه متروی میدان شهدا با خط چهار، در امامحسین با خط دو، در ایستگاه متروی شهدای هفتتیر با خط یک و در ایستگاه متروی میدان ولیعصر با خط سه، تقاطع خواهد داشت و سپس به سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمالغربی تهران خواهد رسید. درحالحاضر ساخت این مترو از جنوب به شمال ادامه دارد.
تمام این سالها دور میدان هفتتیر حصارهای آبی رنگی بود تا کار کارگران و فعالیت ماشینهای سنگین از دید مردم دور بماند. اما کافی بود که از بالای پلههای برقی پایین را نگاه کنید تا به آشفتهبازار پایین پایتان آگاه شوید. میدان هفتتیر، اما تعریف علمی و بصری یک میدان را رعایت نکرده و شلوغی بیحدوحصرش به این میدان که زمانی جزء خیابانهای خوب تهران به حساب میآمد، چهره نابسامانی داده است، اما هنوز میدان هفتتیر به عنوان یکی از مهمترین میادین و شریان رفتوآمد مردم محسوب میشود.
اما کارگاهی که وسط میدان بنا کرده بودند، زمانی قرار بود کارگاه ساخت زیرگذر میدان هفتتیر باشد. بعد از ساخت زیرگذر میدان ولیعصر زمزمههای ساخت زیرگذر هفتتیر هم آغاز شد. پس از تبعید اجباری مردم از روی خیابان در چهارراه ولیعصر به زیر، این بار نوبت میدان ولیعصر و هفتتیر بود. زیرگذر میدان ولیعصر ساخته شد و صحبتها درباره ساخت میدان هفتتیر هم جدی به نظر میرسید. هرچند این تبعید به مذاق مردم خوش نیامده بود، اما شهردار منطقه شش تهران از آن به عنوان پروژه موفقیتآمیز یاد کرده بود و خبر از ساخت زیرگذر هفتتیر میداد.
اما حالا چهارراه ولیعصر هم به بازار مکاره دستفروشان تبدیل شده است؛ خیابانی که بهعنوان قلب تپنده علم و فرهنگ ایران از آن یاد میشود، حالا در موج بیامان فروشندههای دورهگرد مدفون شده است. درست است که شهرداری موفق به حذف عابر پیاده از خیابان شده بود، اما حالا با ورود دورهگردها و دستفروشها چهارراه ولیعصر عملا کارکرد فرهنگی خود را از دست داده و بیشتر هویت اقتصادی گذری دارد.
در زمان شهرداری محمدعلی نجفی نیز زمزمههایی درباره تعطیلی کارگاههای عمرانی شنیده میشد. نجفی در بازدیدهای شهری خود عنوان کرده بود: «تهران به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است»؛ جملهای که بارها از زبان شهردار سابق تهران در گفتگوهای خبری شنیده شده بود و از سال ۸۹ تا ۹۲ بهراستیکه تهران به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده بود.
همچنین تعطیلی کارگاههای عمرانی بخش عمدهای از پروژههای شهری را نیمهتعطیل گذاشت؛ پروژههایی که بنا بر گفته رئیس شورای شهر تهران اتمام آن نیازمند مبلغی بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان است.
محسن هاشمیرفسنجانی تابستان امسال در جمع خبرنگاران عنوان کرد: برای اتمام پروژههای عمرانی شهر تهران به ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است. به گفته محسن هاشمی این میزان بودجه در صورتی است که دیگر پروژه جدیدی از سوی شهرداری تهران در سال آینده تعریف نشود، اما قطعا در آینده پروژههای دیگری به شهر اضافه میشود و امیدواریم درآمدهای شهرداری تهران از محل منابع پایدار بیشتر شود و دولت نیز کمکهایی را که وعده داده بود، به شهر تهران ارائه دهد.
۰