واکنشها به آتش سوزی مدرسه زاهدان
محمد قسیم عثمانی ادامه داد: وقتی یک نگهبان با یکی از نمایندگان زاهدان درگیر میشود و به او بیحرمتی میکنند حساسیت نشان داده و جلسه غیرعلنی برگزار میکنیم، کمیته حقیقت یاب تشکیل داده و در بوق و کرنا کرده و حتی وزیر را تهدید به استیضاح میکنیم. همه این کارها برای این است که به یکی از نمایندگان بیاحترامی شده است.
کد خبر :
۶۵۷۲۹
بازدید :
۱۱۹۲
هدی هاشمی | دو روز پیش دوباره آتش به جان مدرسهای در زاهدان افتاد و جان سه دانشآموز را گرفت و یک دانشآموز دیگر هم به کما رفت. این اولین باری نیست که بخاریهای نفتی غیر استاندارد کار دست مسئولان آموزش و پرورش میدهد. با این همه همچنان واکنشها به حادثه آتش سوزی مدرسه دخترانه زاهدان ادامه دارد.
دیروز بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی نوشتند: بعد از چند حادثه آتش سوزی دردناک آیا فرصت مناسبی برای خداحافظی همیشگی با تجهیزات گرمایشی ناایمن در مدارس نبود؟ در کنار این بسیاری از مسئولان و نمایندگان مجلس هم از وزیر آموزش و پرورش خواستند تا نسبت به تجهیز وسایل گرمایشی مدارس تجدید نظر کنند.
هر چند وزیر آموزش و پرورش در حساب کاربری توییترش نوشت: «متأسفانه علیرغم برگزاری دورههای آموزشی و بخشنامههای مؤکد برای مراقبت از سلامت دانشآموزان و رعایت نکات ایمنی، امروز بر اثر سهل انگاری و تخلف یک مرکز غیردولتی، دوفرزند عزیزمان جان خود را از دست دادند.
با پیگیری جدی و سریع موضوع با هرگونه قصور و یا تقصیر برابر قانون برخورد خواهم کرد.» از سوی دیگر مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان هم از خانوادههای دانشآموزانی که در این حادثه دچار صدمه شدهاند، عذرخواهی کرد و معاون وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرد که مسئولان این وزارتخانه کوتاهی کردهاند و فضای آموزشی برای تحصیل دانشآموزان مناسب نبود. اما این اظهار نظر هم آنچنان به مذاق مسئولان خوش نیامد.
دیروز جمعی از نمایندگان مجلس هم خواهان رسیدگی و برخورد جدیتر نسبت به این حادثه شدند و از وزیر آموزش و پرورش خواستند تا سریعتر گزارش این حادثه را تهیه کند. موضوعی که عضو کمیسیون آموزش بیان کرد: بیتدبیریها و بیمسئولیتیها در تجهیز مدارس و حفاظت از سلامت دانشآموزان تداوم دارد برای همین گروهی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به زاهدان برای بررسی آتشسوزی اعزام میشوند.
کوتاهی کردیم
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی هم اعلام کرد: این حادثه در زنگ تفریح مدرسه رخ داده است، تعدادی از دانشآموزان وارد کلاس درس شدند که از کیفشان وسیله بردارند که متأسفانه چراغ والور کلاس برگشته است.
مجتبی زینیوند، با اشاره به اینکه دانشآموزان حادثه دیده پیشدبستانی و اول ابتدایی بودند، ادامه داد: در این زمان مدیر مدرسه هم برای هماهنگی اردوی فردای دانشآموزان در اداره آموزش و پرورش حضور داشته است و در مدرسه نبوده است. پس از اینکه معلمان متوجه حادثه شدند، دانشآموزان را از مدرسه خارج کرده و آتشنشانی و اورژانس را مطلع کردند، اما متأسفانه ۴ کودک دچار سوختگی گسترده شدند و متأسفانه ۳ دانشآموز فوت شدند. در جلسات مختلف با مسئولان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس، ابعاد مختلف این حادثه را پیگیر هستیم.
وی اظهار کرد: حقیقتاً کوتاهی شده است و فضا برای آموزش دانشآموزان مناسب نبود ضمن اینکه مسئولان منطقه باید هم نظارت بیشتری میکردند؛ این مدرسه، ساختمانش را جابهجا کرده بود و ۱۵ آبان ماه به نوسازی نامه نوشته بود، اما نه از منطقه و نه از نوسازی بازرسی انجام نشده بود.
زینی وند علت آتش سوزی را پارتیشنبندی اعلام کرد: این پارتیشنبندی که بین کلاسها و دفتر انجام شده بود، استاندارد نبوده است و دلیل گسترش آتشسوزی شده است.
دانشآموزان در آتش سوختند و ما به فکر توهین به نمایندهایم
دیروز نماینده بوکان از سکوت مجلس نسبت به آتش سوزی در مدرسهای در زاهدان انتقاد کرد و گفت: چهار معصوم در آتش میسوزند، اما ما سکوت میکنیم و از آن طرف نسبت به توهین به یکی از همکارانمان آن چنان واکنشی نشان میدهیم که وزیر را تهدید به استیضاح میکنیم.
محمد قسیم عثمانی ادامه داد: وقتی یک نگهبان با یکی از نمایندگان زاهدان درگیر میشود و به او بیحرمتی میکنند حساسیت نشان داده و جلسه غیرعلنی برگزار میکنیم، کمیته حقیقت یاب تشکیل داده و در بوق و کرنا کرده و حتی وزیر را تهدید به استیضاح میکنیم. همه این کارها برای این است که به یکی از نمایندگان بیاحترامی شده است.
وی افزود: همزمان با این اتفاق چهار دانشآموز معصوم زاهدانی در آتش سوختند. ما کدام وزیر را احضار و استیضاح کردهایم؟ امام خمینی (ره) فرمود که مجلس شورای اسلامی در رأس امور است، اما نگفت که نمایندگان در رأس امور هستند. ما عصاره ملت هستیم، ولی چقدر رفتارمان نشان میدهد که عصارهای از مردم میباشیم؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر نماینده مردم هستیم چطور این قدر نسبت به همکارمان حساسیت نشان میدهیم، اما نسبت به چهار معصوم که در آتش سوختند سکوت میکنیم. امروز باید وزیر آموزش و پرورش را احضار میکردیم نه این که دیروز از وزیر اقتصاد بخواهیم توضیح دهد. اگر میگوییم مجلس شورای اسلامی در رأس امور است باید امور ملت در رأس قرار داشته باشد.
انتقاد از بیتدبیری در تجهیز مدارس و اردوها
در ادامه واکنش نمایندگان مجلس رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با انتقاد از تداوم برخی بیتدبیریها و بیمسئولیتیها در تجهیز مدارس و حفاظت از سلامت دانشآموزان اعلام کرد: گروهی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به زاهدان اعزام میشوند تا موضوع آتش سوزی یک مدرسه این شهرستان را مورد بررسی قرار دهند.
محمدرضا عارف گفت: متأسفانه هر از چندگاهی شاهد اینگونه حوادث تلخ برای دانشآموزان هستیم و تأسف بارتر اینکه کسانی که باید مسئولیت پذیر باشند از پذیرش مسئولیت بعضاً شانه خالی میکنند. بارها نسبت به مسائل ایمنی مدارس و ضرورت دقت در سلامت دانشآموزان هشدارهای لازم داده شد، ولی هم در اردوهای دانشآموزی و هم در تجهیز مدارس شاهد بیتدبیری و وقوع حوادث تلخ هستیم.
رئیس فراکسیون امید تصریح کرد: از اولین ساعات وقوع این حادثه دردناک کمیسیون آموزش و تحقیقات از وزارت آموزش و پرورش گزارشی از علت وقوع این حادثه را خواستار شد که تا روز یکشنبه قرار است این گزارش به کمیسیون ارسال شود. همچنین برخی از اعضای کمیسیون هم با مدیرکل آموزش و پرورش استان در چند نوبت در تماس بودند و هیأتی هم از سوی کمیسیون برای بررسی این حادثه به استان سیستان و بلوچستان سفر خواهند کرد. این موضوع همچنین در دستور کار روز سهشنبه کمیسیون آموزش و تحقیقات به قید فوریت قرار گرفت.
حذف بخاری از مدارس با اعتبارات کنونی حدود ۸ سال طول میکشد
طبق اعلام رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، هنوز ۴۰ درصد مدارس کشور به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز نیستند؛ علیرغم اقدامات انجام شده در سالهای گذشته، همچنان عزم جدی برای استانداردسازی کلیه سیستمهای گرمایشی مدارس و از سوی دیگر بازسازی و مقاومسازی ۳۰ درصد مدارس ناایمن کشور ندارند و پیشرفت در ساخت و ترمیم مدارس جدید و استقرار سیستم گرمایشی استاندارد با سرعت پیش نمیرود.
موضوعی که وزیر آموزش و پرورش به آن اینگونه واکنش نشان میدهد:با توجه به اعتباری که دولت و آموزش و پرورش دارد حذف بخاری از مدارس تا هفت، هشت سال دیگر ممکن نیست. امروز گزارشی در هیأت دولت در همین باره ارائه کردم. آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که باید محیط امنی را برای دانشآموزان و خانوادهها ایجاد کند، نیازمند درآمد و اعتبار است، ولی خودش نمیتواند درآمدزایی کند.
سید محمد بطحایی با بیان اینکه نه اینکه دولت بخواهد اعتباری را به آموزش و پرورش اختصاص ندهد بلکه دولت با شرایط خاصی درخصوص منابع اعتباری روبهرو است، اظهار داشت: حیاتیترین موضوع در آموزش و پرورش بحث فضاهای آموزشی و دستگاههای گرمایشی غیرایمن است.
ما از مجلس میخواهیم اگر منابعی وجود دارد آن را طی مدت یکی، دو ساله تخصیص دهد تا بتوانیم یکبار برای همیشه این مشکل نگرانکننده را از محیطهای آموزشی برطرف کنیم و بخاری و وسایل غیرایمن از مدرسه بیرون رود.
این عضو دولت تدبیر و امید ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه اعتباراتی را تخصیص داده و اوراقی را هم که وزارت اقتصاد اختصاص داده، نقدینگی و اعتبارات بالا میرود، ولی همه این بودجهها کم است برای اینکه بتوانیم به مردم نوید دهیم هیچ بخاری در مدرسه وجود ندارد.
با این اعتبارات، روند طولانی است و حتماً نیازمند کمک از سوی خیرین، دولت و مجلس است. بطحایی در پاسخ به این سؤال که آیا حذف بخاری از مدارس از دستورکار دولت خارج شده است؟ گفت: این موضوع از دستورکار دولت خارج نشده است. در مواقعی که این حادثه تکرار میشود، افکارعمومی متأثر میشود، ولی بعد از مدتی این موضوع فراموش میشود، اما این موضوع همیشه در دستورکار ما هست.
عدم رعایت مسائل ایمنی موجب این مصیبت شده است
مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش که به منظور بررسی ابعاد مختلف حادثه آتشسوزی مدرسه اسوه در زاهدان است گزارشی از این حادثه ارائه کرد.
عدم رعایت مسائل ایمنی موجب این مصیبت شده است
مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش که به منظور بررسی ابعاد مختلف حادثه آتشسوزی مدرسه اسوه در زاهدان است گزارشی از این حادثه ارائه کرد.
محمد خرم در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: این مدرسه غیردولتی ۵۹ دانشآموز داشته و متأسفانه به دنبال حادثه آتشسوزی چهار دانشآموز آسیب دیدند که سه نفر پیشدبستانی و یک نفر اول ابتدایی بود.
مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در حادثه زاهدان با بیان اینکه مجوز این مرکز در سال ۹۰ داده شده و تا سا ل۹۷ پیشدبستانی و محل آموزشهای قرآنی بود و امسال مجوز کلاس اول ابتدایی را هم میگیرند و هفت دانشآموز جذب میکنند، اظهار کرد: طبق گزارشهایی که داریم این مدرسه به لحاظ فعالیتهای تربیتی و آموزشی، مدرسه خوبی بوده است.
خرم در پاسخ به اینکه چرا این مدرسه طبق اعلام مسئولان، پس از جابهجایی مکان فیزیکی، بدون دریافت تأییدیه از سازمان نوسازی مدارس فعالیت کرده است؟ گفت: ساختمان قبلی مدرسه استیجاری و مهلت تخلیه آن آخر آبان ماه بوده است. چون صاحب ملک اصرار داشته ملک زودتر تخلیه شود، مدیر مدرسه ۱۳ آبان ماه برای تغییر مکان به منطقه نامه میفرستد و ۱۵ آبان مکاتبهای با سازمان نوسازی انجام میشود.
یک فاصله ۴۵ روزه وجود دارد که باید پاسخ مکاتبات داده میشد، ولی تا مدرسه مجوز را نمیگرفته نباید ساختمانش را جابهجا میکرد. رئیس ناحیه ۲ اعلام کرده که مکاتبه انجام شده، اما بنده هنوز مستندات را ندیدهام و قرار است در جلسه بعدازظهر امروز این موضوع بررسی شود. در حال بررسی این موضوع هستیم.
مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در حادثه زاهدان با اشاره به اینکه یک نکته دیگر را هم پیگیر هستیم و آن این است که پنجرهها را بسته بودند و کلاسها کوچک و ۹ متری و ۱۲ متری بودند و این مدرسه کلاً چهار کلاس با شش کادر آموزشی داشته است، اظهار کرد: آنچه موجب این اتفاق شده بخاری نفتی بوده است.
کف مدرسه موکت بوده و بخاری نفتی که با یکی از دانشآموزان برخورد میکند و برمیگردد نفت آن سرازیر میشود و سریعاً سرایت میکند. معلمان سریعاً دانشآموزان را از محل خارج میکنند، اما متوجه چهار نفری که در کلاس گیر افتادهاند نمیشوند. عدم رعایت مسائل ایمنی موجب این گرفتاری و مصیبت شده است. ما هنوز نمیدانیم به علت حجم خسارات وارده و ابعاد وسیع آتشسوزی، محل تعبیه بخاری نفتی کجا بوده است؟ ضمن اینکه اگر کلاس موکت نبود شاید ابعاد حادثه تا این حد وسیع نمیشد.
خرم همچنین با اشاره به اینکه مشکل ما در زاهدان این است که اغلب ساختمانها از بخاری نفتی استفاده میکنند و اینطور نبوده که آموزش و پرورش کوتاهی کرده و مدارس را به بخاریهای گازی مجهز نکرده باشد، گفت: امید است بتوانیم با وزارت نیرو هماهنگی کنیم تا با توجه به اینکه زمستان پیش روست بخاریهای نفتی را جمع و از برق استفاده کنیم. در واقع یا باید گازرسانی کنیم یا اگر به گاز دسترسی نداریم با هماهنگی وزارت نیرو بتوانیم بخاریهای نفتی را جمع و بخاری برقی را جایگزین کنیم. اولیای مدرسه هم درخواست داشتند بخاریها برقی شوند.
مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در حادثه زاهدان با بیان اینکه آموزش و پرورش استان در ارسال بخشنامههای ایمنی کوتاهی انجام نداده است، گفت: بازرسیها انجام و تذکرات لازم داده شده بود، اما در حال بررسی ابعاد دیگر حادثه هستیم. یک مورد دیگر این است که آموزشهای ما به بچهها عموماً در رابطه با زلزله بوده و باید به دانشآموزان یاد بدهیم در مواقع بروز حوادثی، چون آتشسوزی چه کنند. به نظر میرسد بچهها به جای خروج از کلاس به زیر نیمکت و گوشه کلاس پناه برده بودند که معمولاً مدل پناه بردن هنگام زلزله است.
خرم با تأکید بر اینکه بررسی کامل حادثه نیاز به زمان دارد، درباره لغو مجوز این مدرسه عنوان کرد: هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است. ما به وزیر گزارش میدهیم و موضوع در شورایعالی نظارت مطرح و در این باره تصمیمگیری میشود. مدرسه در حال حاضر پلمب شده و دانشآموزان این مدرسه را در مدارس مجاور ثبتنام میکنیم و گزارش نهایی را حداکثر تا شنبه تقدیم وزیر خواهیم کرد و گزارشهای تکمیلی متعاقباً اعلام میشود.
منبع: ایران
۰