فروش ۲۰۰ میلیاردی سینمای ایران در دوران رکود

فروش ۲۰۰ میلیاردی سینمای ایران در دوران رکود

اگر چه میزان فروش با توجه به افزایش قیمت بلیت همچنان افزایشی است، اما آذر ماه امسال در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر کمتر به سینما رفته‌اند. آمار‌های سازمان سینمایی می‌گوید که میزان فروش سینمای ایران در آذر ماه سال ٩٧ معادل ١٨ میلیارد و ١٨٩ میلیون و ٨٩٧هزار تومان بوده و ٢ میلیون و ٨٥ هزار و ١٦٤نفر به تماشای فیلم‌های اکران شده نشستند.

کد خبر : ۶۵۸۷۹
بازدید : ۷۶۰
فروش ۲۰۰ میلیاردی سینمای ایران در دوران رکود
بازار سینمای ایران همچنان فربه‌تر می‌شود. رشد فروش فیلم‌ها که مشخصا از سال ۹۲ آغاز شد تا امروز با سرعت و جهشی قابل‌توجه ادامه داشته و هر سال رکورد‌های تازه‌ای را در تقویم سینمای ایران ثبت می‎‌کند.
در تازه‌ترین آمار‌ها که از سوی سازمان سینمایی اعلام شده، فروش فیلم‌های امسال تا اینجای کار یعنی در ۹ ماه امسال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. این میزان فروش در مقایسه با سال گذشته که سال پررونقی بود هم رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

مقایسه آمار‌های کلی و مقطعی فروش فیلم‌ها در دوره‌های زمانی ماهانه، فصلی و سالانه و... حاکی از آن است که بازار سینما به‌رغم کاهش قدرت خرید عمومی مردم و تورم قیمت کالا‌های اساسی، همچنان به رشد فروش خود ادامه داده و در سبد مصرفی مردم قرار دارد.
بررسی افزایش تعداد بلیت‌های فروخته شده نیز نشان می‌دهد مخاطبان سینمای ایران افزایش یافته یا دست کم مخاطبان سابق، بیشتر از قبل به سینما می‌روند. قضیه این است که افزایش تعداد بلیت‌های فروخته شده می‌تواند ناشی از چند عامل باشد. یکی افزایش فیلم‌های اکران شده در سال، دیگری افزایش مصرف سینما در میان مخاطبان سابق فیلم‌ها و در نهایت اضافه شدن تعداد شهروندانی که در طول سال به سینما می‌روند.

آمار‌های فروش امسال
براساس گزارشی که به تازگی از سوی سازمان سینمایی اعلام شده، سینمای ایران در ۹ ماه سال ١٣٩٧ به فروشی معادل٢٠٣ میلیارد و ٧٠٤ میلیون و ٣٧ هزار تومان رسیده است. سازمان سینمایی معتقد است که میانگین قیمت بلیت در ایران کمتر از ۹ هزار تومان و به بیان دقیق‌تر ۸۸۰۰ تومان است.
با این حساب می‌توان گفت که در ۹ ماه امسال، ۲۳ میلیون و ۸۶ هزار و ۲۳۴ نفر بلیت خریده‌اند و به سینما رفته‌اند. این در حالی است که برای مثال در سال ۹۲ تعداد مخاطبان سینما در ایران کمتر از ۵/ ۵ میلیون نفر گزارش شده است. به بیان دیگر در کمتر از پنج سال تعداد مخاطبان سینمای ایران بیش از پنج برابر افزایش پیدا کرده و این یک موفقیت بزرگ برای سینمای ماست.

آمار‌های امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته هم رشد قابل‌توجهی داشته است. میزان فروش فیلم‌های سینمایی در ۹ ماه سال قبل معادل ١٤٢ میلیارد و ٤٧٤میلیون و ١٧١هزار تومان و تعداد تماشاگران ١٨ میلیون و ٣٠ هزار و ٦٦٥ نفر بوده است.
به تعبیر دیگر امسال میزان افزایش فروش فیلم‌ها در ۹ ماه سال ٩٧ نسبت به مدت مشابه در سال ٩٦ چهل و سه درصد و تعداد تماشاگران نیز در ۹ ماه ابتدایی امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته بیست و هشت درصد رشد داشته است. تعیین بازه‌های مختلف زمانی برای مقایسه فروش می‌تواند تصویر دقیق‌تری از بازار ارائه کند. به‌رغم افزایش فروش و افزایش تعداد مخاطبان در بازه زمانی ۹ ماه گذشته، در ماه آذر کاهش محدود مخاطبان را تجربه کرده‌ایم.
اگر چه میزان فروش با توجه به افزایش قیمت بلیت همچنان افزایشی است، اما آذر ماه امسال در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر کمتر به سینما رفته‌اند. آمار‌های سازمان سینمایی می‌گوید که میزان فروش سینمای ایران در آذر ماه سال ٩٧ معادل ١٨ میلیارد و ١٨٩ میلیون و ٨٩٧هزار تومان بوده و ٢ میلیون و ٨٥ هزار و ١٦٤نفر به تماشای فیلم‌های اکران شده نشستند.
این در حالی است که در آذرماه سال ٩٦ این رقم ١٦ میلیارد و ٧٢٧میلیون و ٥٤ هزار تومان بوده و ٢میلیون و ١٢٣هزار و ٧٤ نفر به تماشای فیلم‌ها نشستند؛ بنابراین در آذر ماه ٩٧ سینما ٩ درصد افزایش فروش و ٢درصد کاهش بیننده را شاهد بوده است.

مقایسه میزان فروش در سال‌های گذشته
همان‌طور که گفتیم گسترش بازار سینمای ایران مشخصا از سال ۹۲ آغاز شد. تا پیش از این سال فروش سالانه سینما‌ها با اختلاف حداقلی از هم رقم‌های نسبتا ثابتی را تجربه می‌کرد. برای مثال در فروش کل سینمای ایران در سال حدود ۲۱ میلیارد تومان بود.
سال بعدش قیمت بلیت‌ها افزایش پیدا نکرد و میزان کل فروش ۲۰ میلیارد تومان گزارش شد. در سال ۹۲ با افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت‌ها، فروش کل سینما در سال به ۲۶ میلیارد تومان هم رسید. علاوه بر افزایش قیمت، تعداد مخاطبان نیز با رشد ۲۰ درصد همراه شد و به ناگهان یک میلیون بلیت بیشتر فروخته شد. این رشد در سال بعد بیشتر شد.
در سال ۹۳ باز هم قیمت بلیت سینما‌ها افزایش پیدا نکرد و همان پنج هزار تومان بود؛ اما فروش سینما‌ها به آستانه ۳۵ میلیارد تومان رسید و مخاطبان سینما هفت میلیون نفر شدند. این رشد در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد.
به بیان ساده از آن سال تا امروز اگرچه قیمت بلیت سینما‌ها حدودا دو برابر شده است؛ اما فروش سالانه سینما در مقایسه با آن سال نیز بیش از ۵ برابر افزایش داشته و مخاطبان سینما‌ها هم به همان میزان اضافه شده‌اند. اطلاعات دقیق‌تری از میزان فروش فیلم‌ها را می‌توانید در جدول ببینید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید