رشد پالایشی بازار سهام

رشد پالایشی بازار سهام

در گروه بازرگانی دیروز بلوک ۳۲ درصدی پخش البرز توسط گروه سرمایه‌گذاری البرز عرضه شد که مورد معامله قرار گرفت؛ این بلوک شامل ۱۹۲ میلیون سهم بوده که به قیمت پایه هر سهم ۴۵۳۵ ریال توسط کارگزاری تدبیرگران فردا عرضه و از سوی کارگزاری بانک خاورمیانه خریداری شد.

کد خبر : ۶۶۵۲۴
بازدید : ۷۰۹
رشد پالایشی بازار سهام
بورس اوراق بهادار تهران نخستین روز معاملاتی هفته را تحت تاثیر نماد‌های پالایشگاهی با روندی مثبت آغاز کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس رشد ۲۰۹ واحدی را تجربه کرد و مجدد به سطح ۱۶۱هزار واحدی بازگشت.

در بازار دیروز معامله‌گران پس از رشد قیمت نفت در بازار جهانی در شامگاه روز جمعه، شاهد رشد قیمت نماد‌های فعال در گروه پالایشی بورس بودند. در این شرایط دیروز با رشد نماد‌های پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس، تهران و همچنین نماد هلدینگ خلیج فارس، شاخص کل در نهایت توانست با رشد ۲۰۸واحدی معادل ۱۳/ ۰درصدی به رقم ۱۶۱هزار و ۱۰۷واحدی رسید. این در حالی است که شاخص کل هموزن با افت ۱۱/ ۰درصدی معادل ۳۰واحدی مواجه شد که نشان از منفی بودن تعداد قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌های بازار بود.
در مهم‌ترین خبر‌های دیروز عنوان شد که براساس دستور کار اعلام شده از سوی مجلس، بررسی ایرادات شورای نگهبان در رابطه با لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، دردستور کار این هفته کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار دارد. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، دبیر کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها به همه تعهدات خود برای عرضه ارز صادراتی عمل کرده‌اند، گفت: از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته (۱۴ دی) مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار ارز توسط پتروشیمی‌ها در چرخه اقتصادی کشور عرضه شده که حدود ۶ میلیارد دلار از آن به سامانه نیما اختصاص دارد.
احمد مهدوی‌ابهری اظهار کرد: پیش‌بینی شده که پتروشیمی‌ها در سال ۹۷ حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات داشته باشند که تاکنون حدود ۱/ ۸ میلیارد دلار از آن انجام شده است.
همچنین مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به برخی فضاسازی‌ها از عملکرد بورس در دفاع از برخی صنایع گفت: این سازمان به همه صنایع به یک چشم نگاه می‌کند و هدف آن توسعه و تقویت بازار سرمایه است و نگاه خاصی به یک صنعت ندارد.
این در حالی است که یک نماینده مجلس از فروش سهام پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی انتقاد کرد. هدایت‌الله خادمی در گفتگو با «خانه ملت» گفت: متاسفانه بخش خصوصی به معنای واقعی در حوزه انرژی ایجاد نشده؛ چراکه صرفا تعدادی از پالایشگاه‌های دولتی واگذار شده‌اند. این واگذاری‌ها در بسیاری از موارد به سهامداران بانک‌ها، وزارتخانه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی دولتی صورت گرفته است.
وی در ادامه افزود: زمانی می‌توان گفت: بخش خصوصی به معنای واقعی ایجاد شده که به جای واگذاری پتروشیمی‌های راه‌افتاده، این بخش بتواند شرکت‌های متعدد پتروشیمی را ایجاد کند و در این حوزه فعال باشد.

حمایت از گروهی خاص وجود ندارد
محسن خدابخش با بیان اینکه برای سازمان بورس و اوراق بهادار، گروه‌ها و صنایع خاصی در نظر نیست، تصریح کرد: سازمان بورس تلاش می‌کند همه صنایع به‌طور واقع بینانه و براساس کشف قیمت درست، سود کنند.

وی گفت: البته سازمان بورس، نظرات خود را درباره صنایع مختلف به نهاد‌های تصمیم‌گیرنده منتقل می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا اشاره کرد. این امر تقویت شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات در بورس را به دنبال داشته است. در دیگر اخبار کلان دیروز، هیاتی از مدیران ارشد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تالار شیشه‌ای حافظ بازدید کردند و طی جلسه‌ای با ساختار و کلیات بازار سرمایه و بورس تهران آشنا شدند.

همچنین در آستانه برگزاری نخستین مسابقات الگوریتمی، روز گذشته جلسه معارفه و توجیه تیم‌های مسابقه‌دهنده برگزار شد. نماینده‌ای از شرکت مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه حضور داشت تا درخصوص ابهامات فناوری و آی‌تی مشارکت‌کنندگان پاسخگو باشد. نحوه معاملات، جزئیات کدگذاری، روند معاملات در روز‌های تعطیل، برخورد با مشکلات و محدودیت‌های قیمت، محدودیت‌های ادمین و برخورد با خطا‌های نرم افزاری از جمله مسائلی بود که در این جلسه درخصوص آن بحث و بررسی شد.

روی خط خبر شرکت‌ها
در گروه بازرگانی دیروز بلوک ۳۲ درصدی پخش البرز توسط گروه سرمایه‌گذاری البرز عرضه شد که مورد معامله قرار گرفت؛ این بلوک شامل ۱۹۲ میلیون سهم بوده که به قیمت پایه هر سهم ۴۵۳۵ ریال توسط کارگزاری تدبیرگران فردا عرضه و از سوی کارگزاری بانک خاورمیانه خریداری شد.
این موضوع رشد قیمت سهام «پخش» را به همراه داشت. خریدار این بلوک احتمالا شرکت‌های دارویی زیرمجموعه سرمایه‌گذاری البرز خواهند بود. در گروه غذایی، دیروز صنایع غذایی مینو شرق از برنامه افزایش سرمایه ۸۰ درصدی خود خبر داد. «غمینو» درصدد است از محل سود انباشته و به منظور اصلاح ساختار مالی با هدف بهبود سرمایه در گردش، کاهش هزینه‌های تامین مالی و تقویت جریان سودآوری، ۸ میلیارد تومان به سرمایه فعلی بیفزاید.
بر این اساس در صورت موافقت سازمان بورس، سرمایه «غمینو» از ۱۰میلیارد تومان کنونی به ۱۸میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. در گروه واسطه‌گری مالی دیروز سرمایه‌گذاری بیمه از مزایده سه دستگاه آپارتمان با سند کاربری اداری به همراه سه واحد پارکینگ واقع در بلوار میرداماد خبر داد که در تاریخ ۲۷ آذرماه سال ۱۳۹۷، آگهی آن منتشر شده، اما بدون مشتری ماند. در گروه سیمانی دیروز سیمان تهران خبر از اعلام انتشار اوراق سلف موازی داد. براین اساس اوراق سلف موازی استاندارد سیمان به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان، یکساله با سود حداقل ۵/ ۱۹ و حداکثر ۲۴ درصد منتشر می‌شود.
در گروه تجهیزات کامپیوتری دیروز گزارش ۹ماهه مادیران باعث تشکیل صف خرید در این نماد شد. دیروز «مادیرا» در عملکرد ۹‌ماهه خود اعلام کرد که سود تلفیقی ۷۲۹ ریالی در این دوره ۹ ماهه محقق کرده است. همچنین سود اصلی شرکت نیز در دوره معادل ۷۲۹ ریال پوشش داده شده است. در گروه دارویی مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین انتخاب شد؛ بر این اساس مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پویا فرهت را به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو) معرفی کرد.

افزون بر این، روز گذشته شرکت «کی‌بی‌سی» به ارائه شفاف‌سازی پرداخت و با اعلام صدور فاکتور فروش ۵/ ۲۹ میلیارد‌تومانی توضیح داد: پیرو اطلاع‌رسانی قبلی درخصوص برنامه شرکت به‌منظور تامین بخشی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز هیات امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وابسته به وزارت بهداشت، بخشی از ملزومات مصرفی مورد نیاز هیات امنا شامل انواع نخ جراحی به مبلغ ۵/ ۲۹‌میلیارد تومان وارد و برای آن هیات فاکتور شد. همچنین مبلغ فروش برآوردی ۷/ ۱۴۵ میلیارد تومانی برای کل سال ۹۷ تغییری نخواهد کرد.
در میان دیگر اخبار منتشر شده بر سایت «کدال»، توقف دو نماد «مبین» و «بفجر» نیز دیده می‌شود. بر این اساس سازمان بورس مطابق با ماده ۱۶ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، به دلیل آنچه که ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر بوده، عنوان کرده که نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی فجر و پتروشیمی مبین را برای حداکثر دو روز کاری متوقف کرده است.

همچنین سازمان بورس پیرو انتشار اطلاعیه ادامه تعلیق نماد معاملاتی ناشر معادن بافق در ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۷ تاکید کرده که به‌رغم پیگیری‌های انجام شده، ابهامات موجود در وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، برطرف نشده است. بر این اساس تعلیق نماد معاملاتی ناشر به مدت ۱۰ روز دیگر تا ۲۲ دی ماه امسال تمدید شده است.
شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی نیز روز گذشته درخصوص ابطال سند مالکیت زمین شرکت با ادعای معارضان زمین توضیحاتی ارائه کرد. «غشاذر» عنوان کرده: ادعای معارضان عبارت بود از خلع‌ید و قلع و قمع راجع به ۳۴۵۰۰ متر مربع از اراضی مورد ادعای آنهاکه نهایتا با استناد این شرکت به ماده واحده مصوب سال ۸۸ (الحاقی به قانون نحوه تملک اراضی توسط دولت جهت طرح‌های عمرانی مصوب ۱۳۵۸) قرار توقف عملیات اجرایی صادر و تبدیل به وجه کارشناسی اراضی موصوف شد که مبلغ مربوطه درسال۱۳۹۶ پرداخت شد.

از سوی دیگر شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود نیز درخصوص احتمال افزایش قیمت پایه زغال‌سنگ کنسانتره و تاثیر آن بر عملکرد شرکت عنوان کرد: «طبق توافقات اولیه مقرر شده که قیمت پایه زغال‌سنگ کنسانتره بر مبنای ۵/ ۲۶ درصد قیمت شمش فولاد خوزسـتان در بورس کالامحاسـبه شود، که این امر در افزایش قیمت زغال‌سنگ خام در بازار اثر‌گذار است.
براساس شرایط حاکم در صنعت زغال‌سنگ در صورت تایید این نحوه محاسبه توسط ذوب آهن اصـفهان و انجمن زغال‌سـنگ ایران و مشـخص شدن سایرشـرایط قرارداد‌ها (پاداش و جرائم) و انعقاد قرارداد با واحد‌های زغال‌شویی، اثرات آن برای زغال‌سـنگ خام نیز اعمال خواهد شد.
شرکت در حال حاضر درخصوص نحوه اعمال پاداش و جرائم در حال رایزنی بوده و طبیعتا به‌محض صدور الحاقیه نرخ قراردادها، مراتب از طریق سامانه کدال منتشر خواهد شد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با شاخص مثبت بود. در بازار دیروز ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۴۲۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۸۴میلیارد تومان رسید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید