احتمال جود بیگانگان در سیاره‌های خاموش

احتمال جود بیگانگان در سیاره‌های خاموش

آیا وجود حیات همیشه به خورشید وابسته است؟ دانشمندان معتقدند که سیاره‌های سرد اطراف ستاره‌ها نیز می‌توانند حیات داشته باشند.

کد خبر : ۶۶۶
بازدید : ۲۹۲۸
فرادید | آیا وجود حیات همیشه به خورشید وابسته است؟ دانشمندان معتقدند که سیاره‌های سرد اطراف ستاره‌ها نیز می‌توانند حیات داشته باشند.

به گزارش فرادید به نقل از دیلی‌میل، گرمای خورشید یکی از مولفه‌های اصلی زندگی است. اما ستاره‌شناسان می‌گویند: «سیاره‌های خاموشِ بدون خورشید که به دور ستاره‌ها می‌چرخند نیز می‌توانند حامل زندگی باشند.»

شاید این ادعا کمی علمی تخیلی به نظر بیاید، اما واقعیت این است که این سیاره‌های خاموش می‌توانند سرنخ جدیدی برای دانشمندان باشند.

شون ریموند متخصص فیزیک نجومی در فرانسه است که می‌گوید: «اگر قرار باشد در سیاره‌ای حیات وجود داشته باشد، آن سیاره باید مثل زمین آب (به صورت مایع) داشته باشد. یک لایه یخ بر روی سطح سیاره می‌تواند مانند یک عایق عمل کرده و گرمای سیاره را در خود حفظ کند. اگر سطح یخ آن ضخیم باشد، می‌توان انتظار داشت که آب مایع زیادی زیر آن وجود داشته باشد.»

احتمال جود بیگانگان در سیاره‌های خاموش

او تخمین می‌زند که این لایه یخ حداقل باید 10 کیلومتر باشد تا در طول میلیاردها سال‌ها از سیاره محافظت کند. ریموند همچنین بر نتایج یک تحقیق مشابه که چندین سال پیش در شیکاگو انجام شد صحه می‌گذارد.

آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند که حیات حتی بدون وجود یک ستاره برای تامین گرمای آن می‌تواند میلیاردها سال در یک سیاره وجود داشته باشد. آن محققان بر این باور بودند که گرما می‌تواند از تفکیک عناصر رادیواکتیو در هسته یک سیاره تامین شود. آن‌ها نام اکتشاف خود را سیاره‌های «گرگ بیابان» گذاشتند، زیرا معتقد بودند که این سیاره‎ها مانند یک گرگ تنها در یک دشت وسیع هستند.

احتمال جود بیگانگان در سیاره‌های خاموش

ریموند معتقد است علاوه بر گرمای تولید شده در هسته یک راه دیگر نیز وجود دارد و آن داشتن یک اتمسفر ضخیم است. او می‌گوید: «یک سیاره شناور زمین‌سان که اتمسفر ضخیم هیدروژنی داشته باشد می‌تواند دمای سطحی خود را بالای نقطه انجماد آب نگه دارد. آن سیاره می‌تواند دارای دریاچه یا اقیانوس باشد.»

یافتن سیاره‌های خاموش مشکل است، زیرا ستاره‌ای اطراف آن وجود نداشته که آن سیاره نور را بازتاب کند. در 15 سال اخیر، 50 سیاره خاموش پیدا شده است. این سیاره‌های خاموش از این لحاظ که نتوانسته‌اند به ستاره تبدیل شوند نیز علاقه دانشمندان را به خود جلب کرده‌اند. برای نمونه، «کوتوله‌هاي قهوه‌اي» به اندازه‌ای بزرگ نیستند که گدازش صورت گیرد، با این حال 13 برابر سیاره مشتری هستند.

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    زرشک

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید