ماجرای دستگیری سلطان ترامادول

ماجرای دستگیری سلطان ترامادول

در هفته جاری معاون دادستان مشهد از دستگیری فردی خبر داد که به سلطان ترامادول مشهد مشهور است. هفته پیش هم سازمان مبارزه با مواد مخدر آمار دانش آموز دبیرستانی معتاد را اعلام کرد که در 6 سال گذشته دو برابر شده است. ظاهرا سلاطین انواع مواد مخدر در کشور آن قدر زیاد شده که دسترسی به مواد مخدر را برای همه اقشار سهل و آسان کرده است.

کد خبر : ۶۶۹۵۹
بازدید : ۱۹۶۹
فرادید | این هفته خبر دستگیری یک سطان دیگر در شهر مشهد منتشر شده است. خبر دستگیری سلطان‌های اقتصاد ایران یکی پس از دیگری این روز‌ها برای همه عادی شده است. اما این سلطان با بقیه سلطان‌ها فرق دارد.

معاون داستان مشهد از دستگیری سلطان ترامادول در شهر مشهد خبر داده است. ترامادول یک قرص ضد درد قوی و البته اعتیادآور است که حتما باید تحت نظر پزشک و کوتاه مدت مصرف شود.

رواج ترامادول و سر برآوردن سلطان‌ها
معاون دادستان مشهد در مصاحبه‌ای اعلام کرده فردی در مشهد دستگیر شده که از سرکردگان توزیع دارو‌ها و مواد مکمل غیرقانونی بوده است.

فرد بازداشتی با نام «ع. چ» در میان عطاری‌ها و فروشندگان دارو‌های غیرمجاز مشهد به سلطان ترامادول معروف بوده است.
سلطان ترامادول در مشهر دستگیر شد

سلطان ترامادول با پیگیری و رصد نیرو‌های اطلاعات سپاه حر مشهد، شناسایی و دستگیر شده است. در جریان این دستگیری یک خانه دو طبقه اجاره‌ای شناسایی شده که محل ساخت و تولید دارو‌های غیرمجاز بوده است.

ماموران در این خانه اجاره‌ای ۳۰۰ کیلوگرم پودر ساخت دارو‌های غیرمجاز بدن سازی، چاقی و لاغری، ۲ هزار قرص ناشناخته و ۱۱ هزار و ۵۰۰ قرص ترامادول را کشف کرده اند.

تجویز ترامادول توسط پزشکان به دلیل عوارضش و ایجاد وابستگی در بیماران به شدت محدود شده و خرید و فروش آن هم در داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک ممنوع است.

با وجود این ممنوعیت‌های قانونی، شاهد فروش گسترده این دارو در کشور هستیم. گزارش‌ها حکایت از این دارد ترامادول به راحتی و با قیمت پایین در عطاری‌ها و حتی گا‌ها در سوپرمارکت‌ها قابل دسترس هست.

با گسترش مصرف ترامادول بازار این قرص مخدر هم داغ شده و فرصتی برای عرض اندام سلطان‌ها شده است.

قرص ترامادول و عوارض آن
ترامادول، قرصی از خانواده ضدردرد‌ها و شبه مخدرهاست. این قرص عوارض مختلفی مانند افت فشار، اختلال تعادل، تشنج، اختلالات بینایی، گیجی و ضعف عمومی دارد. مصرف این قرص با دیگر مخدر‌ها و نوشیدنی‌های الکی به شدت خطرناک است.
سلطان ترامادول در مشهر دستگیر شد

ترامادول دارویی شبه مورفین است، اما برعکس مورفین باعث هوشیاری و فعالیت بیشتر می‌شود به همین دلیل برخی از افراد برای انجام‌های فعالیت‌های طولانی و سخت به آن پناه می‌برند.

عوارض ترک ترامادول برعکس مورفین و مخدر‌هایی مانند تریاک بسیار شدیدتر است. قطع ناگهانی ترامادول با اضطراب، بی خوابی، درد عضلانی، ترس، بیقراری و تعریق همراه است.

زنگ خطر ترامادول وقتی در کشور به صدا در آمد که اعلام شد ایران دارای بیشترین آمار مسمومیت با ترامادول است. بیشتر قشر مصرف کننده این قرص هم در کشور براساس آمار‌های رسمی نوجوانان، جوانان و دانشجویان هستند.
تعداد دانش آموزان معتاد ایرانی دو برابر شده است
اعتیاد به مواد مخدر یکی از مسائل اجتماعی مهم جامعه ایرانی بوده است. آمار‌های مختلفی درباره تعداد معتادان در ایران وجود دارد.
براساس آمار سازمان مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۹۶ نزدیک ۳ میلیون نفر معتاد در ایران وجود دارد. اما برخی از آمار‌های غیر رسمی تعداد معتادان ایرانی را حدود ۱۰ میلیون نفر برآورد کرده اند.

یکی از آمار‌های قابل استناد برای تخمین میزان اعتیاد در هر کشور، میزان مرگ و میر در اثر سوءمصرف مواد مخدر است.

براساس آمار دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، ایران در میان همسایگانش بالاترین مرگ و میر ناشی از مواد مخدر را دارد.

دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل برای مقایسه وضعیت مرگ بر اثر اعتیاد در کشورها، تعداد مرگ‌ها در هر یک میلیون نفر را در نظر می‌گیرد. در ایران از هر یک میلیون نفر، ۵۳ نفر بر اثر اعتیاد می‌میرند که در مقایسه با دیگر کشور‌های جهان، رقم نسبتا بالایی است.
سلطان ترامادول در مشهر دستگیر شد

اما مسئله‌ای که در کنار میزان شیوع بالای اعتیاد در ایران نگران کننده شده، پایین آمدن سن اعتیاد است. در سال‌های گذشته سن اعتیاد به مواد مخدر بسیار پایین آمده و استفاده از مواد مخدر در بین دانش آموزان بیشتر شده است.

براساس آمار جدید سازمان مبارزه با مواد مخدر ۲ درصد دانش آموزان دبیرستانی اعتیاد دارند. اعتیاد دانش آموزان دبیرستانی در سال ۹۰ فقط ۱ درصد بود. یعنی اعتیاد در نوجوانان ایرانی در عرض ۷ سال دو برابر شده است. رشد اعتیاد در دبیرستانی‌ها در این مدت کوتاه بسیار نگران کننده است.

رواج مواد مخدر صنعتی مانند ترامادول و ارزان بودن آن‌ها از جمله عواملی هستند که اعتیاد را در بین نوجوانان ایرانی گسترش داده است.

مدت هاست که کارشناسان درباره آمار نگران کننده اعتیاد و ضرورت تجدید نظر در روش‌های مبارزه با اعتیاد حرف می‌زنند. از نظر آن‌ها مبارزه با اعتیاد باید به جای تمرکز بر مبارزه با توزیع مواد مخدر به پیشگیری و آموزش بپردازد.

یکی از مهم‌ترین راهکار‌های پیشگیری از اعتیاد، آموزش درباره انواع مواد مخدر و خطرات آن است. پیشگیری از اعتیاد با اطلاع رسانی و آموزش چیزی است که جای آن در جامعه ایرانی و به خصوص مدارس خالی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید