حلقه‌های کیوان دوام نمی‌آورند

حلقه‌های کیوان دوام نمی‌آورند

این حلقه‌ها پدیده‌هایی جدیدی هستند - مثلا شاید بقایای خرد شده یک قمر یا دنباله داری در حال گذر که به شی دیگری برخورد کرده است.

کد خبر : ۶۷۱۲۰
بازدید : ۱۴۱۹
حلقه‌های کیوان 'پدیده جدیدی هستند و پایدار نخواهند بود'
کاسینی در ماه‌های آخر ماموریتش داده‌های فوق العاده‌ای در باره مشخصات حلقه‌ها جمع آوری کرد.
دانشمندان می‌گویند حلقه‌های تماشایی کیوان که امروز می‌بینیم در مقایسه با تاریخ بلند منظومه شمسی قدمت زیادی ندارند و برای مدتی طولانی هم پایدار نخواهند بود.

سیاره شناسان تایید کرده اند که قدمت حلقه‌ها از ۱۰۰ میلیون سال تجاوز نمی‌کند، زمانی که دایناسور‌ها بر زمین گام می‌زدند. این یافته محصول آخرین اندازه گیری‌هایی است که کاوشگر کاسینی پیش از سقوط در این سیاره انجام داد.

کاوشگر پیش از شیرجه رفتن در داخل اتمسفر کیوان در سال ۲۰۱۷ این داده‌ها را ارسال کرده بود. لوسیانو ایس از دانشگاه ساپینزای رم در ایتالیا به بی بی سی نیوز گفت: "تخمین‌های قبلی از تاریخ حلقه‌های کیهان نیازمند مدل سازی‌های زیاد بود و به علاوه به آن‌ها یقین هم نداشتیم. اما حالا اندازه گیری‌هایی داریم که به ما اجازه می‌دهد حد و حدود قدمت آن را خیلی خوب تعیین کنیم. "

تیم او شرحی از مطالعات خود با کمک کاسینی را در نشریه "ساینس" چاپ کرده است. قدمت حلقه‌های چشمگیر کیوان از دیرباز موضوع بحث بوده است. بعضی استدلال می‌کردند که این حلقه‌های متشکل از ذرات یخ به احتمال زیاد همزمان با کیوان یعنی حدود ۴.۵ میلیارد سال قبل شکل گرفت.

دیگران پیشنهاد کرده بودند که این حلقه‌ها پدیده‌هایی جدیدی هستند - مثلا شاید بقایای خرد شده یک قمر یا دنباله داری در حال گذر که به شی دیگری برخورد کرده است. مسئولان کاوشگر آمریکایی-اروپایی کاسینی قول داده بودند در آخرین ماه‌های ماموریت آن سعی کنند این معما را حل کنند.

حلقه‌های کیوان 'پدیده جدیدی هستند و پایدار نخواهند بود'
کاسینی وزن حلقه‌ها را اندازه گرفت که نشان داد ۲۰ بار کوچکتر از تخمین‌های قبلی است

این کاوشگر در روز‌های پایانی عمرش بار‌ها از شکاف میان حلقه‌ها و ابر‌های فوقانی اتمسفر کیوان گذر کرد. این مانور‌ها امکان محاسبات بی سابقه گرانشی را فراهم کرد. کاسینی در واقع وزن حلقه‌ها را اندازه گرفت که نشان داد ۲۰ بار کوچکتر از تخمین‌های قبلی است: چیزی در حدود ۱۵۴۰۰ هزار میلیارد تن یا حدود دو پنجم جرم یکی از اقمار آن به نام میماس.

محققان با کمک سایر ابزار‌های کاسینی نسبت غبار در حلقه‌ها را به دست آورده بودند. به این ترتیب با داشتن رقم مشخصی از جرم حلقه ها، امکان شناسایی قدمت آن فراهم شد. تیم پروفسور ایس می‌گوید که قدمت حلقه‌ها ممکن است فقط ۱۰ میلیون سال باشد، اما مسلما از ۱۰۰ میلیون سال تجاوز نمی‌کند. در مقایسه با قدمت منظومه شمسی این "دیروز" به حساب می‌آید.

این با محاسبات گروه دیگری که ماه پیش میزان ریزش ذرات از حلقه‌ها به کیوان را اندازه گیری کرد همخوانی دارد. براساس این محاسبه میزان ریزش ذرات از حلقه‌ها به داخل سیاره معادل یک استخر المپیکی در هر نیم ساعت است. دکتر تام استالارد از دانشگاه لستر بریتانیا گفت: به این ترتیب پس از در نظر گرفتن همه عوامل، حلقه‌ها احتمالا حداکثر "۱۰۰ میلیون سال دیگر" به کلی از بین خواهند رفت.

او گفت: "حلقه‌هایی که امروز می‌بینیم در مقایسه با چیزی که ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش به نظر می‌رسیدند خیلی دیدنی نیست. در آن زمان بزرگتر و درخشان‌تر بودند. " تحقیقات با کاسینی نمی‌تواند به روشن شدن حادثه‌ای که باعث تشکیل حلقه‌ها شد کمک کند، اما فرض می‌شود که حادثه‌ای چشمگیر بوده باشد.
حلقه‌های کیوان 'پدیده جدیدی هستند و پایدار نخواهند بود'
تصویر خیالی: کاسینی در ماه‌های آخر ماموریتش بار‌ها از میان حلقه‌ها گذشت

منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید