سیگنال بنزینی به بازار ارز

سیگنال بنزینی به بازار ارز

در روزی که دلار به سقف ۱۰۵ روزه رسید، سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافت و به قیمت ۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسید. میزان رشد سکه در روز یکشنبه نیز نسبت به دلار کمی بیشتر بود تا حباب فلز گرانبهای داخلی به آستانه ۱۵۰ هزار تومان برسد.

کد خبر : ۶۸۳۱۱
بازدید : ۸۰۰
سیگنال بنزینی به بازار ارز
در دومین روز هفته، دلار در مقطع کوتاهی به بالای مرز ۱۴ هزار تومانی رفت، ولی نتوانست بالای آن باقی بماند. شاخص ارزی با برگشت از مرز ۱۴ هزار تومانی، حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان قرار گرفت.


این قیمت ۳۵۰ تومان بالاتر از روز ابتدایی هفته بود و موجب شد دومین افزایش پیاپی دلار به ثبت برسد. قیمت بسته شده روز یکشنبه بالاترین بهای دلار از ۲۰ آبان ماه بود. برخی فعالان، افزایش تقاضا در ۲ روز اخیر را به رد طرح اصلاح نظام یارانه‌ای بنزین توسط نمایندگان مجلس نسبت دادند؛ به باور آنها، این اتفاق موجب شد انتظارات برخی از نوسان‌گیران بلندمدت تغییر کند و بخشی از سرمایه خود را تبدیل به ارز کنند؛ در واقع این عامل موجب شد این نوع تقاضا نیز به تقاضا‌های پیشین در بازار اضافه شود.
در کنار این، برخی دیگر از فعالان اعتقاد داشتند، رشد نرخ حواله درهم، ورود تقاضای احتیاطی افراد عادی و تقاضای ارزی مسافران در انتهای سال از متغیر‌های دیگری بودند که زمینه‌ساز ادامه رشد قیمت در بازار ارز شدند. رشد قیمت دلار در بازار آزاد در حالی رخ داد که بازارساز در دومین روز هفته نوع عرضه ارز خود را تغییر داد.
بازارساز از طریق صرافی‌های منتخب خود روز یکشنبه قیمت دلار را به بازار آزاد نزدیک کرد؛ روز یکشنبه دلار در صرافی‌های عرضه‌کننده ارز ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان قیمت خورد که حدود ۲۰۰ تومان با قیمت بازار آزاد تفاوت داشت.

این در حالی بود که روز شنبه بازارساز دلار را حدودا هزار تومان زیر قیمت بازار می‌فروخت و همین عامل موجب ورود تقاضای آربیتراژی به بازار شده بود. روز یکشنبه به‌دلیل روند افزایشی هفته‌های اخیر افراد بیشتری در مقابل صرافی‌های عرضه‌کننده ارز حضور داشتند، ولی اصلاح روش عرضه دلار، از نظر بسیاری از فعالان مانع از شکل گیری تقاضای آربیتراژی شد و کمک کرد که دلار وارد کانال ۱۴ هزار تومانی نشود. به گفته فعالان، در ماه‌های اخیر، معامله‌گران توجه زیادی به چگونگی بسته شدن بودجه سال آتی داشتند.
در کنار این، روند قیمت نفت و تحرکات منطقه‌ای دیگر مسائلی هستند که مورد توجه معامله‌گرانی قرار دارد که به جای نوسان کوتاه‌مدت، به نوسانات بلندمدت فکر می‌کنند. از نظر بخشی از بازیگران باتجربه بازار، از روز شنبه توجه این دسته از معامله‌گران به خبر رد طرح اصلاح نظام یارانه‌ای بنزین جلب شد.

تصویب این طرح می‌توانست یارانه پنهان بخش بنزین را تا حدی کاهش دهد و درآمد‌های دولت را با افزایش زیادی مواجه کند. در وضعیت اخیر با توجه به اثر تحریم‌ها، درآمد‌های دولت کاهش پیدا کرده است و طبیعی است که از منابع دیگر به‌دنبال کسب درآمد باشد تا نیاز‌های خود را طی سال آتی جبران کند. یکی از راه‌های به‌دست آوردن درآمد‌های جدید که بسیار قابل‌توجه به‌نظر می‌رسید، تعدیل قیمت بنزین در یک نظام سهمیه‌ای بود.
در این شرایط، رد طرح اصلاح نظام یارانه‌ای بنزین، سیگنالی به معامله‌گران بلندمدت بود که ممکن است طی سال آتی هزینه‌های دولت تامین نشود و به‌دنبال آن ناچار به چاپ پول یا بالا بردن قیمت ارز به‌منظور تامین هزینه‌های ریالی خود شود.
همین عامل موجب شد برخی از آن‌ها در موقعیت خرید قرار بگیرند؛ البته فعالان ارزی باور داشتند، این دسته از معامله‌گران با احتیاط رفتار می‌کنند و به احتمال زیاد تنها بخش کمی از سرمایه خود را در روز‌های اخیر وارد بازار ارز و سکه کرده‌اند. به گفته آنها، از آنجایی که در اسفندماه احتمال افزایش عرضه ارز پتروشیمی‌ها وجود دارد، طبیعی است که معامله‌گران بلندمدت نیز با احتیاط رفتار کنند.

با این حال، در روز‌های ابتدایی هفته به دلیل افزایش قیمت هفته‌های اخیر و افزایش نقدینگی دست مردم در انتهای سال، مقدارخرید‌های احتیاطی در بازار تا حدی بالاتر رفته است. در کنار این، حواله درهم نیز دیروز در مقطعی از محدوده ۳ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد. درهم در اواخر روز حدود ۳ هزار و ۷۷۵ تومان قیمت داشت که با احتساب آن ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست به حدود ۱۳ هزار و ۸۵۵ تومان برسد.
در روزی که دلار به سقف ۱۰۵ روزه رسید، سکه تمام بهار آزادی نیز ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافت و به قیمت ۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسید. میزان رشد سکه در روز یکشنبه نیز نسبت به دلار کمی بیشتر بود تا حباب فلز گرانبهای داخلی به آستانه ۱۵۰ هزار تومان برسد.
روز گذشته ارزش ذاتی سکه بدون در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده حدود ۴ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان بود و با محاسبه مالیات ارزش افزوده ارزش آن به حدود ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان می‌رسید. برخی فعالان، باور دارند، قیمت سکه به‌دلیل چنین حبابی احتمال بیشتری دارد که دچار اصلاح قیمتی شود، حال آنکه افزایشی‌های بازار باور دارند، قیمت سکه از طریق رشد بیشتر بهای دلار به تعادل دست خواهد یافت.
از نظر دسته دوم، سکه‌بازان نسبت به معامله‌گران با سرعت بیشتری به استقبال نوسان می‌روند. دسته اول باور دارند، قیمت سکه در سال‌جاری در مقطعی حتی به حباب یک میلیونی نیز دست یافت، ولی در آن مقطع بازار هیجانی بود و در شرایط فعلی میزان هیجان و معاملات بازار بسیار پایین‌تر است.
از طرف دیگر کاهشی‌ها باور داشتند، حتی سکه‌ای که حباب یک میلیون تومانی را تجربه کرد، با سرعت بیشتری در مسیر کاهشی قرار گرفت تا سرانجام در مقاطعی حتی ارزش ذاتی و بازاری آن به تعادل رسید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید