۷ خاصیت عالی چای رویبوس

۷ خاصیت عالی چای رویبوس

چای رویبوس طعمی شیرین و طبیعی دارد. این ماده حاوی چندین آنتی اکسیدان است که خود می‌تواند دلیل وجود تعدادی از فواید سلامتی این چای باشد.

کد خبر : ۶۹۲۴۹
بازدید : ۱۱۰۵
فرادید | چای رویبوس چای گیاهی است که از برگ‌های تخمیر شده بوته Aspalathus linearis حاصل می‌شود، گیاهی که از دسته بومی آفریقای جنوبی به شمار می‌آید. بسیاری از افراد از آن به عنوان یک جایگزین چای سیاه استفاده می‌کنند.
به گزارش فرادید؛ چای رویبوس سبز نیز از دیگر گونه‌های چای موجود است. چای رویبوس طعمی شیرین و طبیعی دارد. این ماده حاوی چندین آنتی اکسیدان است که نشان دهنده فواید سلامتی این چای است.

در این مقاله مزایای بالقوه سلامتی چای رویبوس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۷ مزیت سلامتی چای رویبوس
پژوهش‌ها پیرامون اثرات چای رویبوس محدود است. براساس پژوهش‌های موجود فواید سلامتی این چای می‌تواند شامل موارد نام برده شده باشد:

۱. چای بدون کافئین
چای رویبوس بدون کافئین است و حاوی تانن کمی است. ممکن است گزینه خوبی برای زنان باردار، کودکان و آن دسته از افرادی باشد که نسبت به کافئین حساس هستند. درحالی‌که کافئین ممکن است مزایای فراوانی برای سلامتی داشته باشد، هرکسی نمی‌تواند با خیال راحت آن را مصرف کند. این ماده ممکن است اختلالاتی را در خواب ایجاد کند، اضطراب را تشدید کند و موجب اثرات جسمانی ناخوشایندی مثل عصبی شدن، خستگی مفرط و تپش قلب شود. کافئین در چای سیاه، سبز و قهوه موجود است. این چای جایگزینی مناسب برای افرادی است که می‌خواهند جذب کافئین را کاهش بدهند یا به طور کامل از مصرف آن خودداری کنند.

۲. تانن پایین
چای رویبوس حاوی سطوح بسیار پایینی از تانن است. تانن‌ها به طور طبیعی ترکیبات موجود در بسیاری از مواد خوارکی گیاهی از جمله چای سبز، سیاه و شراب قرمز هستند. تانن‌ها با جذب آهن تداخل دارند، به‌ویژه نوعی از آن‌ها که از غذا‌های گیاهی به دست می‌آید. براساس نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ نوشیدن ۶ فنجان از این چای در روز به مدت ۶ هفته پیوسته هیچ تاثیری روی میزان آهن شرکت کنندگان نداشته است.

۳. غنی از آنتی اکسیدان
چای رویبوس دارای چندین نوع آنتی اکسیدان است که انواع سبز آن حاوی مقادیر بالاتری نسبت به قرمز است. تعدادی از آنتی اکسیدان‌های شاخص موجود در چای کوئرستین و آسپالاتین است. آنتی اکسیدان‌ها برای سلامتی انسان از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ زیرا رادیکال آزاد را از صدمه زدن به سلول‌های بدن باز می‌دارند. نتایج یک پژوهش روی حیوانات در مورد چای رویبوس نشان داد که این چای می‌تواند شرایط آنتی اکسیدان‌های کبد را تقویت کنند.

مطالعات انجام شده روی انسان‌ها نشان می‌دهد که مصرف این چای میزان آنتی اکسیدان‌ها را در بدن افزایش می‌دهد؛ اما آن اثرات کم هستند و به‌سرعت از بین می‌روند. البته پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهند که این چای هیچ تاثیری بر سطح آنتی اکسیدان‌های خون ندارد.
۷ خاصیت چای رویبوس سبز

۴. سلامت قلب
آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت قلب مهم هستند، به همین دلیل است که چای رویبوس ممکن است اثرات مثبت روی قلب و عروق را تقویت کند و بهبود ببخشد؛ همچنین ممکن است کلسترول را در سطح نرمالی نگاه دارد. در یک مطالعه سال ۲۰۱۱، ۴۰ نفر از افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی قرار داشتند، ۶ فنجان چای را روزانه به مدت ۶ هفته مصرف کردند. در پایان این دوره شرکت کنندگان به میزان قابل توجهی لیپو پروتئین کم تراکم یا کلسترول بد را کاهش دادند و به‌شدت لیپو پروتئین تراکم بالا یا کلسترول خوب را در مقایسه با گروه کنترل افزایش دادند.

چای سبز رویبوس همچنین می‌تواند سلامت قلب را با بازداشتن آنزیم تبدیل کننده آنژیوتنسین (ACE) که فشارخون را بالا می‌برد، بهبود ببخشد. نتایج یک تحقیق کوچک حاکی از آن است که چای رویبوس فعالیت ACE ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف مهار می‌کند.

۵. کنترل دیابت
چای رویبوس ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا قند خونشان را تحت کنترل خود نگه دارند و به عبارت بهتر خطر بروز اختلالات را کاهش بدهند. تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهند آنتی اکسیدان آسپالاتین که در چای رویبوس است، خواص بالقوه ضد دیابتی دارد.

آسپالاتین همچنین ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا خطر التهاب عروق و سختی رگ‌ها را کاهش بدهند. هر دوی این موارد عواملی هستند که در بروز بیماری‌های قلبی نقش پر رنگی دارند. براساس بیانات سازمان قلب آمریکا افرادی که دیابت دارند، نسبت به افرادی که دیابت ندارند ۲ تا ۴ برابر بیش‌تر در معرض احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آسپالاتین التهاب عروقی را که ناشی از قند خون بالاست، مهار می‌کند. سطح آسپالاتین در چای رویبوس قرمز پایین است؛ اما مقدار آن در چای سبز تخمیر نشده بسیار بیش‌تر است.

۶. کنترل وزن
چای سبز رویبوس بدون کالری است؛ بنابراین ممکن است گزینه خوبی برای افرادی باشد که سعی دارند وزنشان را کاهش بدهند یا خود را در وضعیتی سالم نگه دارند. باتوجه به نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ چای رویبوس دارای خواص کنترل وزن با افزایش سطح لپتین را دارد. لپتین هورمونی است که به تنظیم جذب غذا کمک می‌کند و پیام‌هایی را به بدن ارسال می‌کند که می‌گوید غذا به میزان کافی جذب شده است. این چای همچنین تشکیل سلول‌های چربی جدید را متوقف می‌کند و به سوخت و ساز چربی سرعت می‌بخشد.

۷. کاهش چین و چروک‌ها
در صورتی که یک شخص چای رویبوس را به طور موضعی مصرف کند، باتوجه به برخی تحقیقات ظاهر پوست را با کاهش چروک‌ها بهبود می‌بخشد. در سال ۲۰۱۰ یک تحقیق ترکیبی از لوازم مراقبت پوستی ساخته شده از عصاره‌های گیاهی در یک ژل پایه را با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتند. این عصاره‌ها ژینگو، سویا و ترکیبی از چای و رویبوس بودند.

محققان درنتیجه این تحقیق دریافتند که ترکیب چای و رویبوس می‌توانند در کاهش چروک‌ها بسیار موثر باشند، درحالی که ژینگو برای مرطوب کنندگی پوست مفید‌تر بود. با این وجود بعید است که نوشیدن آن فواید قابل توجهی برای پوست داشته باشد.
۷ خاصیت چای رویبوس سبز

سایر فواید چای رویبوس
برخی از افراد دمنوش رویبوس را برای کمک به درمان موارد زیر استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از:
• آلرژی
• کولیک
• مشکلات گوارشی
• بی‌خوابی
• مشکلات قلبی روانی
• بی‌اشتهایی

تاکنون هنوز هیچ شواهد علمی در مورد اثرات این چای برای درمان این اختلالات ارائه نشده است.

درست کردن چای رویبوس
هر فرد می‌تواند چای رویبوس را به صورت گرم یا سرد با روشی مشابه چای سیاه بنوشد. برای دریافت نتایج بهتر آن را باتوجه و مطابق دستور‌العمل‌های درج شده روی پاکت دم کنید. یک قانون کلی برای این کار استفاده از ۸ اونس آب جوش برای هر چای کیسه‌ای یا کمی برگ چای رویبوس است. اجازه بدهید چای به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. چای را به صورت ساده بنوشید یا به آن شیر لبنی، شیر گیاهی، عسل یا شکر برای خوش طعم‌تر شدن اضافه کنید. چای رویبوس سبز در تمامی فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود.

کلام آخر
چای رویبوس سبز جایگزین خوبی برای چای سیاه است، به‌ویژه برای افرادی که می‌خواهند از مصرف کافئین یا تانن اجتناب کنند.

همچنین مملو از آنتی اکسیدان است که ممکن است مزایای فراوانی برای سلامت قلب و کبد داشته باشد.

با این وجود تحقیقات همچنان در مورد مزایای دمنوش رویبوس بسیار محدود است و بسیاری از مطالعات موجود در مورد حیوانات و سلول‌های انسانی انجام شده است.

اگرچه تاثیر چای رویبوس برای بیماری‌های انسانی مشخص نیست، می‌توانید بدون دریافت هیچ اثر مخربی از نوشیدن آن لذت ببرید. فواید سلامتی آن پاداش نوشیدن این چای گواراست.

منبع: medicalnewstoday
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    50 گرم از جای روبیوس رو زده 230 هزار تومان ، خوبین شما بچه ها خوبن؟

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید