کلاهبرداری‌های کلان با آگهی‌های جعلی

پس از تحقیقات اولیه از شاکی و اخذ مستندات لازم، احتمالی در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. سرهنگ علی جمالی ادامه داد: با تلاش کارشناسان پلیس، متهم شناسایی و دستگیر شد.

کد خبر : ۶۹۶۰۸
بازدید : ۱۱۶۶۳
کلاهبرداری از طریق فضای مجازی از جمله جرائم رو به افزایش است، به همین دلیل پلیس مرتب به کاربران اینترنت هشدار می‌دهد مراقب سایت‌های کلاهبردار و آگهی‌های فریبنده که در فضای مجازی داده می‌شود باشند. مأموران پلیس فتا اخیرا در سه پرونده جداگانه افرادی را دستگیر کرده‌اند که دست به کلاهبرداری می‌زدند.
در نخستین پرونده، فردی که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ فروش وام با سود پایین و کلاهبرداری از شهروندان از این طریق می‌کرد، دستگیر شد. سرهنگ «علی جمالی»، رئیس پلیس فتای استان ایلام، در تشریح این خبر گفت: یکی از شهروندان به پلیس مراجعه و اعلام کرد به دنبال درج آگهی فروش وام کم‌بهره در سایت دیوار از طرف شخصی ناشناس برای اخذ وام مبلغی را به حساب او واریز کرد، اما طرف مقابل پاسخ‌گو نیست و اقدام به کلاهبرداری کرده است.
وی افزود: پس از تحقیقات اولیه از شاکی و اخذ مستندات لازم، با هماهنگی مراجع قضائی، پرونده‌ای تشکیل شد و تلاش برای شناسایی متهم یا متهمان احتمالی در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. سرهنگ علی جمالی ادامه داد: با تلاش کارشناسان پلیس، متهم شناسایی و دستگیر شد.
او در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف و اظهار کرد به دلیل نیاز شدید مالی با انتشار این آگهی و با سوءاستفاده از اعتماد مردم از آن‌ها مبالغ مختلفی را کلاهبرداری کرده است. در پرونده‌ای دیگر فردی که با وعده فروش اقساطی یخچال، اقدام به دریافت مبلغ ۲۰ میلیون ریال به‌عنوان بیعانه از شهروندی کرده بود، توسط کارآگاهان سایبری شناسایی و دستگیر شد.
سرهنگ مرتضوی، رئیس پلیس فتای استان اصفهان، در تشریح این خبر گفت: در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی‌بر اینکه فردی با شگرد فروش اقساطی یخچال اقدام به دریافت مبلغی به‌عنوان بیعانه کرده و پاسخ‌گوی تلفن خود نیست، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
وی افزود: با ثبت اظهارات شاکی و بررسی تبلیغات کاذب متهم در فضای مجازی، مشخص شد فروش اقساطی یخچال به قصد کلاهبرداری از شهروندان است. در نهایت با انجام تحقیقات فنى و تخصصی، طی هماهنگی با دستگاه قضائی، کارشناسان ضمن شناسایی و دستگیری متهم، او را به پلیس فتا انتقال دادند. در همین حال فردی که با درج آگهی کذب در سایت دیوار، از کاربران فضای مجازی به بهانه فروش خودرو کلاهبرداری می‌کرد، به دام افتاد.
سرگرد روح‌الله شهبازی‌پور، رئیس پلیس فتای استان کهگیلویه‌وبویراحمد دراین‌باره گفت: شخصی با دردست‌داشتن شکایتی به پلیس مراجعه کرد و مدعی شد ۲۰ میلیون‌ریال از طریق سایت دیوار از او کلاهبرداری شده است.
این مقام انتظامی افزود: در تحقیقات اولیه مشخص شد شاکی پرونده در سایت دیوار آگهی فروش خودرو را مشاهده و با توجه به قیمت مناسب آن مبلغ ۲۰ میلیون ریال به‌عنوان بیعانه به شماره حساب اعلامی که در آگهی درج شده بود واریز کرده، اما پس از پرداخت پول و با تماس‌های بعدی شاکی کسی جواب‌گو نبوده است. وی افزود: با انجام تحقیقات تخصصی در فضای مجازی و اقدامات کارشناسی، متهم شناسایی، دستگیر و تحویل مرجع قضائی شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید