بازار تبریز چرا آتش گرفت؟

بازار تبریز چرا آتش گرفت؟

هنوز علت دقیق مشخص نیست، خوشبختانه کسی نیز در محل نبوده که آسیب جانی به دنبال داشته باشد، برای بررسی دقیق‌تر نیاز به زمان بیشتری داریم تا کارشناسان آتش‌نشانی بررسی‌های کاملی را انجام دهند.

کد خبر : ۶۹۸۱۵
بازدید : ۱۰۱۲۴
علت آتش‌سوزی بزرگ در بازار تبریز
علت آتش‌سوزی بزرگ در بازار تبریز هنوز معلوم نیست. این آتش‌سوزی که شامگاه چهارشنبه رخ داد و به صد مغازه خسارت زد، تکرار حادثه‌ای است که ۱۰ سال قبل نیز رخ داد و اکنون بار دیگر معلوم شد بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان ایمن نیست.
این حادثه حدود ساعت ۲۲ شامگاه چهارشنبه آغاز شد و آتش در سرای دو دری یا ایکی قاپیلی بازار تاریخی تبریز زبانه کشید.
پس از آن بلافاصله تیم‌های آتش‌نشانی به محل حادثه رفتند. آتش به‌سرعت در حال گسترش بود و از همان ابتدا معلوم بود خاموش‌کردن شعله‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست. آتش‌نشانان خاطره حادثه سیزدهم آبان‌ماه سال ۸۸ را به یاد داشتند که آتش در بازار تبریز ویرانی گسترده‌ای به جا گذاشت و اطفای آن دو روز طول کشید، اما این بار شعله‌ها باید زودتر خاموش می‌شد.

از همان دقایق ابتدایی حادثه در حالی‌که مردم زیادی در آن اطراف تجمع کرده بودند، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه نیز وارد میدان شدند تا به آتش‌نشانان کمک کنند. آنچه عملیات اطفای حریق را با مشکل مواجه می‌کرد، علاوه بر تجمع مردم، دود غلیظ و حرارت زیاد بود.

علاوه بر این، بسیاری از مسئولان استان آذربایجان شرقی نیز خود را به محل حادثه رساندند. نماینده، ولی فقیه، استاندار، فرمانده سپاه عاشورا، فرمانده انتظامی استان، مدیر کل میراث فرهنگی، شهردار تبریز، معاون سیاسی استاندار، اعضای شورای شهر تبریز و… از جمله افرادی بودند که در محل حادثه حاضر شدند و ستاد بحران نیز بلافاصله تشکیل جلسه داد.
مجموع اقدامات صورت‌گرفته باعث شد آتش‌نشانان با سرعت خوبی عملیات خود را پیش ببرند و در نهایت حریق حدود ساعت ۲ بامداد پنجشنبه خاموش شد.
«محمد قلیزاده»، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تبریز، با اشاره به نامشخص‌بودن دلیل وقوع حادثه، درباره جزئیات آن گفت: حوالی ساعت ۲۲:۱۵ چهارشنبه با گزارش مشاهده دود و آتش از بام بازار تبریز از سوی شهروندان به سامانه ۱۲۵، تیم‌های عملیاتی بلافاصله به محل اعزام شدند و پس از حضور در محل حادثه و مشاهده دود و آتش شدید، ضمن تقسیم‌بندی گروه‌های عملیاتی به تیم‌های مهار، کنترل و اطفا به اجرای عملیات اطفای حریق این حادثه پرداختند.
تیم‌های عملیاتی با استقرار در پشت بام و اطراف محل، آتش‌سوزی را تحت کنترل قرار دادند و از سرایت آن به سرا‌های هم‌جوار پیشگیری کردند، تیم‌های دیگر نیز ضمن رعایت همین اصول، عملیات اطفا را به‌سرعت و ایثارگرانه در پیش گرفتند.

در این حال، «فرزاد رحمانی»، رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز گفت: در این حادثه ۲۹ نفر مصدوم و از این تعداد، دو مصدوم راهی بیمارستان شدند. ۱۹ مصدوم این حادثه از آتش‌نشانانی بودند که در عملیات اطفای حریق مصدوم شدند و تحت اقدامات درمانی قرار گرفتند.
«حسین اسماعیلی سنگری»، مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز، نیز از آسیب‌دیدن حدود صد مغازه خبر داد و گفت: هنوز علت دقیق مشخص نیست، خوشبختانه کسی نیز در محل نبوده که آسیب جانی به دنبال داشته باشد، برای بررسی دقیق‌تر نیاز به زمان بیشتری داریم تا کارشناسان آتش‌نشانی بررسی‌های کاملی را انجام دهند.
تکرار دو حادثه مشابه در ۱۰ سال نشان می‌دهد بازار تبریز که در فهرست آثار یونسکو نیز ثبت شده است، ایمن نیست. یکی از بازاریان به نام «یونس صادقی» در این‌باره به ایسنا گفت: هیچ انتظاری از مسئولان نداریم چراکه خواسته ما از مسئولان برآورده نمی‌شود، این حادثه ۱۰ سال قبل هم روی داده بود و این دومین باری است که مغازه من در آتش می‌سوزد. ۱۰ سال قبل که اینجا آتش گرفت، گفتند بعد از تخصیص اعتبار جبران خسارت می‌کنیم، اما یک ریال هم اختصاص ندادند و میراث فرهنگی بازسازی را انجام داد و آن‌هایی که بیمه بودند، خسارتشان را گرفتند.
وی تأکید کرد: این اولین‌بار نیست که چنین اتفاقی در بازار می‌افتد و آخرین بار هم نخواهد بود، مسئولان فکری به حال بازار کنند، وقتی بازار آب‌رسانی و گازرسانی نشده و فروشندگان مجبور به استفاده از گاز پیک‌نیک هستند، باز هم شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود.

صادقی خاطرنشان کرد: بازار تبریز فقط برای پزدادن و عکس‌گرفتن و گفتن اینکه ثبت جهانی شده، خوب است. بسیاری از مخاطبان شبکه‌های مجازی در واکنش به تصاویر و فیلم‌های منتشرشده از حادثه آتش‌سوزی دو سرای تبریز، کامنت کرده بودند که، چون گران‌فروشی می‌کنند، حقشان است! کسی که شما به او تاجر بازار تبریز می‌گویید، مسافرکشی هم می‌کند
اگر بخواهیم کوچک‌ترین تغییری در مغازه ایجاد کنیم، سروکله شهرداری و میراث فرهنگی پیدا می‌شود، اما وقتی حرف از مجهزکردن و ایمن‌سازی است، کسی نیست.

در حال حاضر بررسی‌ها برای یافتن علت این حادثه همچنان ادامه دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید