کسب و کارتان را از نو خلق کنید

کسب و کارتان را از نو خلق کنید

۱۷‌درصد از شرکت‌های بررسی شده در این تحقیق از دوران رکود جان سالم به در نبردند، آن‌ها یا ورشکست شدند یا فروخته شدند یا به شرکت‌های خصوصی کوچک‌تر تبدیل شدند.

کد خبر : ۷۲۰۷۷
بازدید : ۶۷۵۹۷
اقتصاد بد نقطه پایان کسب‌وکار شما نیست
در دنیای کسب‌وکار، دوران رکود اقتصادی از نقاط عطف سرنوشت‌سازی هستند که نحوه مواجهه با آن‌ها نیازمند روز‌ها و ساعت‌ها بررسی و مراجعه به تجارب بین‌المللی است.
مجله کسب‌وکار هاروارد در گزارشی به بررسی تبعات رکود اقتصادی سال ۲۰۰۷ غرب بر کسب‌وکار‌های مختلف پرداخت که کدام یک از آن‌ها رکود را تحمل کرده وگذر کردند و کدام‌ها از عرصه رقابت خارج شدند. نتایج حاصل از این بررسی بسیار قابل تامل بود:

۱۷‌درصد از شرکت‌های بررسی شده در این تحقیق از دوران رکود جان سالم به در نبردند، آن‌ها یا ورشکست شدند یا فروخته شدند یا به شرکت‌های خصوصی کوچک‌تر تبدیل شدند.
این در حالی است که ۸۰‌درصد از شرکت‌ها با سرعت اندکی در حال بازیابی وضعیت بودند؛ البته نیمی از آن‌ها تا سه سال بعد نیز به درآمد و سود پیش از رکود برنگشتند؛ درحالی‌که در همین اوضاع ۹ درصد ازشرکت‌ها توانستند پس از رکود از رقبای خود سبقت بگیرند. در اینجا ۸ دلیلی را که می‌تواند در شرایط بد اقتصادی باعث رشد کسب‌وکار‌ها شود، ارائه می‌دهیم:

۱- حفظ نیرو‌های با استعداد در دوران رکود آسان‌تر است. حفظ نیرو‌های ماهر و نخبه در رونق اقتصادی سخت‌تر است؛ زیرا در آن شرایط نیرو‌های مستعد در انتخاب محل کار خود دست برتر را نسبت به کارفرمایان دارند.
اما در شرایط اقتصادی بد، بیشتر کارکنان به وضع موجود عادت کرده و با دریافت مزایای شغلی حداقلی به همکاری ادامه خواهند داد. به‌طور مثال پیشنهاد ساعت کاری شناور و حتی دورکاری می‌تواند انگیزه کاری مناسبی برای کارشناسان خبره باشد.

۲- رواج فریلنسینگ. کاهش سرعت رشد کسب‌وکار الزاما به معنی کاهش حجم کار در بازار نخواهد بود. همراه با افت اقتصادی شرکت‌ها علاقه بیشتری به استفاده از نیرو‌های فریلنس خواهند داشت. فریلنسر‌ها می‌توانند حق‌الزحمه ویژه‌ای را برای مهارت خود مطالبه کنند و شرکت‌ها هم از پایداری حاشیه سود خود و کاهش هزینه‌های جانبی بهره می‌برند.

۳- مشتریان درپی ارزش هستند. در دوران پرچالش اقتصادی با دو پدیده در کسب‌وکار‌ها روبه‌رو هستیم: شرکت‌ها یا به سمت افزایش نرخ‌ها می‌روند و به‌دنبال آن مشتریان وفادار خود را از دست خواهند داد یا سعی می‌کنند با اعمال تخفیف‌های زیاد مشتریان جدیدی را جذب کنند.
اما هیچ‌کدام از این دو سناریو راهگشا نخواهد بود. هزینه سنگین بازاریابی سربار برای جذب و نگهداری مشتریان ارزشمند یا کاهش هزینه‌های بالاسری با تعدیل نیروی انسانی برای امکان ارائه تخفیف‌ها، هر دو از عواقب این تصمیم‌گیری هستند.
این فرصتی است برای تغییر مسیر بازی و پیشنهاد ارزش افزوده جایگزین. تمرکز برای بهبود خدمات مشتریان. به مشتریان ارزش‌های بیشتری ارائه دهید، مانند خدمات مشاوره در محل برای نرم‌افزارهایتان یا دسترسی ویژه به ویدئو‌های آموزشی اختصاصی شما و پیشنهاد‌های ویژه اختصاصی شده منحصر به هر مشتری. هرچه ارزش بیشتری به مشتریان خود پیشنهاد بدهید آن‌ها صرف‌نظر از وضعیت مالی‌شان بیشتر جذب کسب‌وکار شما خواهند شد.

۴- بازار‌های گوشه (Niches) رونق می‌گیرد. در دوران افت اقتصادی به ناچار باید دنبال بازار ویژه‌ای برای خودتان باشید، با خدمات و محصولات کاملا ویژه و مخصوص. در غیر این‌صورت مجبور خواهید بود وارد بازی کاهش عمده قیمت‌ها شوید. رفتن به سمت بازار‌های فوق تخصصی می‌تواند موجب توسعه بازار‌های بکری شود که خودبه‌خود به سمت شما هدایت می‌شوند.

۵- زمان آن رسیده است که خلاقانه تنوع درآمدی داشته باشید. شما می‌توانید منتظر بمانید تا روزی برسد که اوضاع اقتصادی بهبود یابد تا شما به درآمد مطلوب برسید، اما به‌جای انتظار می‌توانید آستین‌ها را بالا زده و خلاقانه مجاری درآمدی متنوعی برای خودتان ایجاد کنید.
تنوع درآمد‌ها همچنین می‌تواند موجب تقویت پشتوانه مالی شما شود تا در روز‌های پرتلاطم اقتصادی ثبات بیشتری داشته باشید. برای این کار بهتر است از کار‌های در‌دسترس‌تر در کسب‌وکار خودتان استفاده کنید.

۶- فرصتی برای کوچک کردن استراتژیک کسب‌وکار. بعضی مواقع کسب‌وکارتان در وضعیتی قرار می‌گیرد که شاید کوچک کردن آن یکی از استراتژی‌ها باشد.
البته قطعا این حرکت به معنی پذیرفتن شکست نیست. یکی از اهداف به‌کارگیری استراتژی‌های کاهشی دستیابی به تمرکز حداکثری روی جریان اصلی کسب‌وکارتان و کاهش هزینه‌های غیرلازم و برگشت‌ناپذیر در آن مقطع زمانی است.

برای شروع باید هزینه‌های بالاسری را بررسی کنید. شرکت‌هایی که هزینه زیادی برای دفتر کار می‌دهند می‌توانند با دورکاری و برگزاری هفتگی جلسات کاری در فضا‌های کار اشتراکی هزینه‌های خود را کاهش دهند.
از سوی دیگر شرکت‌هایی که زمان زیادی را به‌صورت روزانه به ملاقات با کارفرمایان اختصاص می‌دهند، می‌توانند از سامانه‌های اتوماسیون کاری آنلاین و ویدئو کنفرانس‌ها استفاده کنند.

۷- مشتریان به‌دنبال راه‌حلی برای نجات هستند. فراموش نکنید که در وضعیت بحران اقتصادی، مشتریان شما هم در وضعیت نامساعدی به‌سر می‌برند و به‌دنبال راه نجات هستند. شما باید به آن‌ها راه‌حل مناسب و جامعی ارائه دهید.
برای مثال، مشاوره حضوری رودررو با هر مشتری که خواستار خدماتی نظیر کمپین تبلیغاتی در رسانه‌های جمعی یا نیازمند بازاریابی محتوایی است به همراه ارائه راه‌حل کاملا شخصی‌سازی شده بسیار ضروری است. مشاوران همچنین می‌توانند حتی در قالب شراکت خاموش (Silent Partnership) با شرکت‌ها همکاری کنند تا درآمد دیگری در کنار درآمد اصلی خود داشته باشند.

۸- بازاریابی و تبلیغات در دسترس و ارزان. در دوران افول اقتصادی روزنامه‌ها، مجلات و وب‌سایت‌ها با مشکل کاهش بودجه مشتریان مواجه می‌شوند. در این شرایط شما می‌توانید با قرارداد‌های ارزان‌تر و راه‌های جایگزین به بازاریابی و تبلیغات بپردازید. روابط غیررسمی مستقیم را فراموش نکنید.
مشتریان را به گفتگو‌هایی با طعم قهوه به همراه مشاوره رایگان دعوت کنید. همچنین می‌توانید در پادکست‌ها یا دورهمی‌های تجاری به‌عنوان میهمان حضور پیدا کنید و برای تبلیغ کسب‌وکارتان از این فرصت‌های کم هزینه بهره بگیرید.

در انتها یادآور می‌شویم مواجه‌شدن با اقتصاد بد نقطه پایان کسب‌وکار شما نیست. به‌جای آن، به این دوران به چشم یک فرصت نگاه کنید تا کسب‌وکارتان را از نو خلق کنید، چه در زمینه خدماتی که ارائه می‌دهید و چه در زمینه روش‌های مدیریت کسب‌وکارتان.
منبع: inc
مترجم: علی خدادوست
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید