شب‌نشینی مهران مدیری در شبکه خانگی و کوچ ستاره‌ها

شب‌نشینی مهران مدیری در شبکه خانگی و کوچ ستاره‌ها

علاقه‌مندان به برنامه «دورهمی» این روز‌ها منتظرند تا گروه سازنده آن با برنامه‌ای مشابه و با نام «شب‌نشینی» مهمان خانه‌هایشان شوند؛ برنامه‌ای که این‌بار به جای پخش از شبکه نسیم قرار است سر از شبکه خانگی در‌آورد.

کد خبر : ۷۲۲۸۱
بازدید : ۲۸۹۴
برنامه
اگر دورهمی پس از سه سال پخش، به‌عنوان برنامه‌ای پر حاشیه شناخته می‌شد، حاشیه «شب‌نشینی» اکنون پیش از آغاز نمایش آن شروع شده است. نخستین حاشیه آن در روز‌های اخیر با تبلیغ خاص آن و تاکید سازندگان بر شعار «شب‌نشینی دورهمی بدون محدودیت‌های صداوسیما» گره خورده است؛ شعاری که از مشکلات بسیار تهیه‌کنندگان این برنامه هنگام همکاری با رسانه ملی حکایت دارد و محدودیت‌هایی که در سال‌ها و به‌ویژه ماه‌های اخیر بسیاری از مجریان، برنامه‌سازان و هنرمندان را تارانده و به دیگر رسانه‌ها کوچانده است.

فیلمبرداری نخستین بخش «شب‌نشینی» هفته گذشته در حالی انجام گرفته که دکور این برنامه نیز تا حدی نشان از رویکرد متفاوت سازندگان آن دارد. آنچه در تیزر این برنامه دیده می‌شود رونمایی از دکور همراه با تصاویری از محمدرضا شجریان، عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و محمود دولت‌آبادی است؛ چهره‌هایی که صداوسیما یا به کلی از نمایش آن‌ها طفره می‌رود یا چندان تمایلی به نشان دادنشان به عنوان هنرمندانی مردمی ندارد.
هرچند دورهمی در زمان نمایشش به‌دلیل انتقاد‌هایی که از برخی مسوولان به‌ویژه مسوولان دولتی می‌کرد گاه به یکسویه‌نگری، طرفداری از جناحی خاص و... متهم می‌شد، خود هیچ‌گاه از گزند جرح و تعدیل‌ها در امان نمانده بود که از آن جمله می‌توان به حذف مصاحبه‌های افرادی، چون فرمان فتحعلیان، ناصر ملک‌مطیعی، بهروز افخمی، افسر اسدی و پوران درخشنده اشاره کرد؛ گرفتاری‌ها و حاشیه‌هایی که سرانجام سازندگان برنامه را به مهاجرت از تلویزیون مجبور کرد.

اولین قسمت «شب‌نشینی» در حالی از شبکه خانگی پخش خواهد شد که مهراب قاسم‌خانی اولین مهمان این برنامه است. انتخاب او از آنجا اهمیت دارد که پخش «دورهمی» بیست و هفتم اسفندماه سال ۹۴ در شبکه نسیم شروع شد. ابتدا مهراب قاسم‌خانی کارگردانی این برنامه تلویزیونی را برعهده داشت، اما به‌دلیل برخی مشکلات از جمله ممنوع‌التصویر بودن قاسم‌خانی از قسمت سیزدهم به بعد مهران مدیری کارگردانی را برعهده گرفت.
این مجموعه اواسط پاییز سال ۹۴ و با آغاز مقدمات ساخت دکور وارد مرحله پیش تولید شد و آرام‌آرام به برنامه پرمخاطب سیما بدل شد، اما یک اتفاق در شب چهاردهم فروردین‌ماه امسال مهران مدیری را با صداوسیما به چالش کشاند؛ پلاتوی معروفی پخش و حاشیه‌ساز شد و مدیر شبکه نسیم با دستور رئیس سازمان صداوسیما توبیخ شد و داستان دوری مدیری از تلویزیون همانجا کلید خورد.

از پرویز پرستویی تا هومن سیدی و برادران کیایی
از سوی دیگر در ماه‌های اخیر فیلمسازان بسیاری به سمت تولید در شبکه خانگی تمایل پیدا کرده‌اند و موج جدیدی از تولید سریال در این شبکه آغاز شده است. این ماجرا از آنجا آب می‌خورد که سال‌هاست قانونی نانوشته در ممیزی تولیدات فرهنگی جاری و ساری است و آن سختگیری بیشتر به ازای مخاطبان بیشتر است؛ همین رویکرد نه‌تنها برنامه‌سازان تلویزیونی که بسیاری از فیلم و سریال‌سازان را به سمت رسانه‌های دیگر، چون شبکه خانگی سوق داده؛ به نحوی که هم‌اکنون چند سریال جدید خود را برای پخش در این رسانه آماده می‌کنند که مملو از چهر‌ه‌های مطرح بازیگری است.
سریال «مانکن» ساخته حسین سهیلی‌زاده که پیش از این سریال‌هایی، چون «فاصله‌ها»، «دلنوازان»، «آوای باران»، «پریا» و... را ساخته یکی از آثاری است که این روز‌ها در این شبکه تولید می‌شود. این سریال یک ملودرام اجتماعی ۲۶ قسمتی به قلم بابک کایدان و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی است و اوایل شهریور توزیع می‌شود.

«کرگدن» ساخته کیارش اسدی‌زاده هم اثر دیگری است که قرار است از اوایل پاییز در شبکه نمایش خانگی توزیع شود و «دل» به کارگردانی منوچهر هادی که یک سریال عاشقانه است در دو فصل ۱۴قسمتی به پخش می‌رسد. همچنین «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی هم نخستین روز‌های تولید را می‌گذراند و بازیگران سرشناسی همچون مهدی سلطانی، امین تارخ، امین حیایی و... بازیگران این اثر هستند. نکته جالب این است که علی عطشانی کارگردان سینما هم به تولید در شبکه خانگی روی خوش نشان داده و اولین اثرش را با عنوان «کلاغ» در این شبکه تولید می‌کند. این سریال در ژانر کمدی است و تاکنون پولاد کیمیایی به‌عنوان بازیگر در این مجموعه قرارداد بسته است. «کلاغ» قرار است در تهران و استانبول مقابل دوربین برود.

از دیگر چهره‌های مشهوری که به تولید در این شبکه روی آورده‌اند برادران کیایی (محسن و مصطفی) هستند که سریال «هم گناه» را می‌سازند. پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، محسن کیایی، هنگامه قاضیانی، حبیب رضایی، رؤیا تیموریان و مسعود رایگان تاکنون به این مجموعه پیوسته اند و پرویز پرستویی هم برای نخستین بار در شبکه نمایش خانگی حضور خواهد یافت.
شاید، اما غافلگیر‌کننده‌ترین چهره‌ای که قرار است سریالش را در شبکه خانگی تولید کند هومن سیدی باشد. این کارگردان که آخرین ساخته‌اش در سینما با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شده سریال «قورباغه» را خواهد ساخت. او پیش از این در سریال‌های مختلفی در شبکه نمایش خانگی در مقام بازیگر حضور یافته است، اما این بار در کسوت کارگردان در این رسانه کار می‌کند و گویا نوید محمدزاده، صابر ابر، سحر دولتشاهی و... بازیگران سریالش خواهند بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید