کشف شی مرموز در کهکشان راه شیری

معلوم شد که PG ۱۶۱۰ + ۰۶۲ یک ستاره عظیم جوان است که با سرعتی کافی برای خروج از کهکشان راه شیری در حرکت می‌باشد.

کشف شی مرموز در کهکشان راه شیری
گروهی از ستاره شناسان آثار یک شیئی مرموز را در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری کشف نموده اند که منشأ آن نامعلوم است. یک تیم بین المللی از ستاره شناسان، ستاره متحرک PG ۱۶۱۰ + ۰۶۲ را کشف کردند که از اثر قوه جاذبه سیاه چاله متوسط، که موجودیت آن در کهکشان راه شیری طی مدت طولانی هنوز ثابت نشده بود، پراکنده گردیده است.

پژوهشگران این ستاره را با استفاده از تلسکوپ Kek (هاوایی) مشاهده کرده، سرعت چرخش و سرعت شعاعی آن را اندازه گیری نموده و همچنین ترکیب شیمیایی آن را تعیین کردند.

طبق محاسبات دانشمندان، ممکن است دلیل چنین سرعت بالا، سیاه چاله‌ها با جرم متوسط باشد. ستاره PG ۱۶۱۰+۰۶۲ نزدیک‌ترین ستاره به سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری است و هر ۱۶ سال یکبار آن را دور می‌زند. پژوهشگران در امریکا و موسسه ماکس پلانک آلمان برای بیش از ۲۰ سال است که تغییرات آن را زیر نظر دارند.

طبق پیش بینی‌های دانشمندان، سیاهچاله‌های متوسط باید در خوشه‌های ستاره‌های جوان و در بازو‌های مارپیچی راه شیری وجود داشته باشد، اما تاکنون چنین اشیایی کشف نشده بودند. علاوه بر این، راز چگونگی پیدایش این اجسام آسمانی تا به حال نامعلوم باقی مانده است.
منبع: اسپوتنیک