فیلمهایی که در چند ماه اخیر قاچاق شدند
متأسفیم که این مشکل هنوز در سینمای ایران حل نشده و مسئولان سینمایی حاضر به پاسخگویی و اقدامی قاطعانه برای جلوگیری از قاچاق ادامهدار محصولات سینمایی نیستند.
کد خبر :
۷۳۱۹۲
بازدید :
۱۸۹۳
فیلم «رحمان ۱۴۰۰» هم به زمره فیلمهایی پیوست که میتوان نسخه قاچاق آن را دید و بعد از حواشی بسیار در اکران، حالا سازندگان فیلم از فضاهای رسمی و غیررسمی مدیران سازمان سینمایی را خطاب قرار میدهند و منتظر واکنشی از سمت آنها هستند.
منوچهر هادی در روزهای توقیف فیلمش در اکران نوروزی سینماها بهدلیل آنچه تخلف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» مبنی بر عدم حذف کامل برخی از صحنههای اعلامی از سوی شورای پروانه نمایش در برخی از سینماها محرز شد، تلاش بسیاری برای رفع این مشکل کرد.
همان زمان محمدرضا فرجی، مدیر کل دفتر سینمای حرفهای، درباره تأخیر در توقف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» گفت: «همه فیلمهای سینمایی که پروانه نمایش میگیرند، بنای ما بر حرفهایبودن تهیهکننده و پخشکننده است و تأکید دارم در سالهایی که در این سمت کار میکنم، چنین اتفاقی نیفتاده بود و همه تهیهکنندهها و پخشکنندهها بهدلیل اهمیت موضوع قوانین را رعایت میکنند.
در بیشتر سالنها همان نسخهای از فیلم «رحمان ۱۴۰۰» که مورد تأیید ما بوده و اصلاحات کامل انجام شده، نمایش داده شده است. با توجه به اینکه بازرسان سازمان سینمایی معمولا بهصورت تصادفی در سالنهای سینمایی حضور پیدا میکنند، متأسفانه در هفته اخیر متوجه شدیم در برخی از سالنهای سینما نسخهای که بهصورت کامل اصلاح نشده بود اکران شده است».
او از نظر حقوقی پخشکننده و تهیهکننده را پاسخگوی اتفاقات دانست و گفت: «انتظار ما بر اخلاق حرفهای داشتن تهیهکنندگان، پخشکنندگان و حتی کارگردان فیلمها در اجرای ضوابط و مقررات و آییننامههای اجرائی مصوب است و سینما نباید بهخاطر یک سهلانگاری دچار آسیب شود».
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تنها تأکید کرد که مسیر حرفهایبودن را در کل کار باید تعقیب کرد و حرفهایبودن هم این است که مقررات اکران با دقت رعایت شود.
حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی نیز توجه و احترام به پروانه نمایش صادرشده برای فیلمهای سینمایی را اولویت اکران سینماها دانست و گفت: «پروانه نمایشی که صادر میشود، کسی نباید در هرکدام از بسترهای نمایشی آن را کم یا زیاد کند، چون ما مسئول آن هستیم.
گزارشهایی رسیده بود که در برخی سینماها پلانهایی نمایش داده میشود که در بازبینی نهایی نبوده و نسبت تخلف را در سینماها بررسی کردیم و اقدام شد. درباره برخورد با متخلفان هم در معاونت نظارت و ارزشیابی اقدام شده، ولی گفتن آن مغایر با شفافسازی است، چون بحث رفتاری است و مطرحکردن آن به ضرر سینماست».
«رحمان ۱۴۰۰» با تمام حواشی ریز و درشت در اکران، بعد از گذشت شش ماه حالا از بازار قاچاق فیلم سر درآورده است. فیلمی که به گفته سازندگانش بهطور معمول مسیر قانونی رسیدن به شبکه نمایش خانگی را طی میکرده است و با ورود غیرقانونی به بازار ضرر بسیاری به سازندگانش تحمیل کرده است.
منوچهر هادی، کارگردان این فیلم، در ساعات ابتدایی خبر قاچاق فیلمش از حرام بودن دیدن این نسخه گفت و در روزهای بعد او حسین انتظامی را خطاب قرار داد و در صفحه شخصیاش نوشت: «معاونت فعلی سینما، شما بهشدت محافظه کار هستین. بعد از توقیف رحمان و اکنون بعد از قاچاق نسخه بدون سانسور آن نهتنها من و تهیهکننده فیلم را حضوری در دفترتون نپذیرفتید، بلکه جواب تماسها و پاسخ پیامکهای ما را هم ندادین.
مگر شما معاونت وزارتخانه دیگری هستید؟ مثلا وزارت نفت یا وزارت خارجه یا... شاید هم ما برای وزارتخانه دیگری فیلم ساختیم و مجوز از جایی غیر از ارشاد گرفتیم؟ شما مدیر فرهنگی و سینمایی هستین و من و جناب سرتیپی سینماگر. مگر شما مراجعهکننده دیگری هم غیر از ما دارین؟ دقیقا وظیفه شما چیست؟
شنیدم به زیردستانتان گفتید فعلا صلاح نیست نسخه اصلاحشده شورا توزیع شود. دلیلش چیست؟ قطعا دوره مدیریت شما بهزودی تمام خواهد شد، ولی من باز هم فیلم خواهم ساخت! همانطورکه مدیران لایق و نالایق قبلی رفتند و من و همکاران شریفم همچنان هستیم. کمی منصف باشید و جسور. شهامت داشته باشید و پاسخگو!».
اما سیدمهدی طباطبایینژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، از اقدامات قانونی در جهت پیگیری چگونگی عرضه نسخه قاچاق فیلم صحبت کرد و افزود: «بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع، اقدامات لازم را انجام دادهایم و از طریق مراجع قضائی از پخشکننده این فیلم در فضای مجازی شکایت میکنیم. ا.
نتظار سینماگران ما این است و وظیفه جدی خود هم میدانیم که با ابزار قانونی که در اختیار داریم، بازدارندگی لازم را در مقابل پخشهای فاقد حقوق مالکانه ایجاد کنیم تا حقوق سازندگان آثار سینمایی حفظ شود. البته نسخهای که از این فیلم منتشر شده، باکیفیت و بدون آرم است و این موضوع برای اهل فن، به اندازه کافی گویا هست.
از نظر ما انتشاردهنده این نسخه غیرقانونی علاوه بر خسارتی که به صاحبان فیلم زده است، یک جرم نیز مرتکب شده، زیرا فیلمی بدون اصلاحات را منتشر کرده است. قاعدتا الان کسانی که نسخه اصلی در اختیارشان بوده، در محضر دادگاه پاسخگو خواهند بود».
در شش ماه گذشته انتشار نسخه قاچاق فیلمهای سینما آنقدر چشمگیر بوده است که میتوان از مسئولان مربوطه انتظار پاسخگویی و پیگیری بیشتری را داشت. فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» نیز از جمله فیلمهایی است که با فاصله کوتاهی از اکران از بازار قاچاق سر درآورد و نسخهای از فیلم «رستاخیز» که سالهاست مهر توقیف خورده، در فضای مجازی قابل رؤیت است.
کانون کارگردانان سینمای ایران در پی عرضه نسخهای از فیلم رستاخیز در فضای مجازی در بیانیهای نوشت: «متأسفیم که این مشکل هنوز در سینمای ایران حل نشده و مسئولان سینمایی حاضر به پاسخگویی و اقدامی قاطعانه برای جلوگیری از قاچاق ادامهدار محصولات سینمایی نیستند؛ اتفاقی ناگوار که تاکنون به تعداد زیادی از کارگردانان و تهیهکنندگان سینمای ایران آسیب زده و اینبار فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته جناب آقای احمدرضا درویش، کارگردان برجسته سینما را نشانه گرفته است.
کانون کارگردانان سینمای ایران امیدوار است مسئولان سینمایی با توجه به قاچاق فیلم «رستاخیز» شرایطی را فراهم بیاورند تا این فیلم بتواند پس از هفت سال بر روی پرده سینماهای کشور به نمایش دربیاید».
پرونده قاچاق فیلمهای سینمای ایران پس از سالها و بروز اتفاقات ناگواری که ضرر بسیاری را متوجه اهالی سینما کرده، همچنان باز است. هرچند به گفته مسئولان از مراجع قضائی این موضوع پیگیری میشود، اما باید دید نزدیکترین اقدام عملی مسئولان مربوطه درباره پروندههای اینچنینی چه خواهد بود؟
منوچهر هادی در روزهای توقیف فیلمش در اکران نوروزی سینماها بهدلیل آنچه تخلف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» مبنی بر عدم حذف کامل برخی از صحنههای اعلامی از سوی شورای پروانه نمایش در برخی از سینماها محرز شد، تلاش بسیاری برای رفع این مشکل کرد.
همان زمان محمدرضا فرجی، مدیر کل دفتر سینمای حرفهای، درباره تأخیر در توقف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» گفت: «همه فیلمهای سینمایی که پروانه نمایش میگیرند، بنای ما بر حرفهایبودن تهیهکننده و پخشکننده است و تأکید دارم در سالهایی که در این سمت کار میکنم، چنین اتفاقی نیفتاده بود و همه تهیهکنندهها و پخشکنندهها بهدلیل اهمیت موضوع قوانین را رعایت میکنند.
در بیشتر سالنها همان نسخهای از فیلم «رحمان ۱۴۰۰» که مورد تأیید ما بوده و اصلاحات کامل انجام شده، نمایش داده شده است. با توجه به اینکه بازرسان سازمان سینمایی معمولا بهصورت تصادفی در سالنهای سینمایی حضور پیدا میکنند، متأسفانه در هفته اخیر متوجه شدیم در برخی از سالنهای سینما نسخهای که بهصورت کامل اصلاح نشده بود اکران شده است».
او از نظر حقوقی پخشکننده و تهیهکننده را پاسخگوی اتفاقات دانست و گفت: «انتظار ما بر اخلاق حرفهای داشتن تهیهکنندگان، پخشکنندگان و حتی کارگردان فیلمها در اجرای ضوابط و مقررات و آییننامههای اجرائی مصوب است و سینما نباید بهخاطر یک سهلانگاری دچار آسیب شود».
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تنها تأکید کرد که مسیر حرفهایبودن را در کل کار باید تعقیب کرد و حرفهایبودن هم این است که مقررات اکران با دقت رعایت شود.
حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی نیز توجه و احترام به پروانه نمایش صادرشده برای فیلمهای سینمایی را اولویت اکران سینماها دانست و گفت: «پروانه نمایشی که صادر میشود، کسی نباید در هرکدام از بسترهای نمایشی آن را کم یا زیاد کند، چون ما مسئول آن هستیم.
گزارشهایی رسیده بود که در برخی سینماها پلانهایی نمایش داده میشود که در بازبینی نهایی نبوده و نسبت تخلف را در سینماها بررسی کردیم و اقدام شد. درباره برخورد با متخلفان هم در معاونت نظارت و ارزشیابی اقدام شده، ولی گفتن آن مغایر با شفافسازی است، چون بحث رفتاری است و مطرحکردن آن به ضرر سینماست».
«رحمان ۱۴۰۰» با تمام حواشی ریز و درشت در اکران، بعد از گذشت شش ماه حالا از بازار قاچاق فیلم سر درآورده است. فیلمی که به گفته سازندگانش بهطور معمول مسیر قانونی رسیدن به شبکه نمایش خانگی را طی میکرده است و با ورود غیرقانونی به بازار ضرر بسیاری به سازندگانش تحمیل کرده است.
منوچهر هادی، کارگردان این فیلم، در ساعات ابتدایی خبر قاچاق فیلمش از حرام بودن دیدن این نسخه گفت و در روزهای بعد او حسین انتظامی را خطاب قرار داد و در صفحه شخصیاش نوشت: «معاونت فعلی سینما، شما بهشدت محافظه کار هستین. بعد از توقیف رحمان و اکنون بعد از قاچاق نسخه بدون سانسور آن نهتنها من و تهیهکننده فیلم را حضوری در دفترتون نپذیرفتید، بلکه جواب تماسها و پاسخ پیامکهای ما را هم ندادین.
مگر شما معاونت وزارتخانه دیگری هستید؟ مثلا وزارت نفت یا وزارت خارجه یا... شاید هم ما برای وزارتخانه دیگری فیلم ساختیم و مجوز از جایی غیر از ارشاد گرفتیم؟ شما مدیر فرهنگی و سینمایی هستین و من و جناب سرتیپی سینماگر. مگر شما مراجعهکننده دیگری هم غیر از ما دارین؟ دقیقا وظیفه شما چیست؟
شنیدم به زیردستانتان گفتید فعلا صلاح نیست نسخه اصلاحشده شورا توزیع شود. دلیلش چیست؟ قطعا دوره مدیریت شما بهزودی تمام خواهد شد، ولی من باز هم فیلم خواهم ساخت! همانطورکه مدیران لایق و نالایق قبلی رفتند و من و همکاران شریفم همچنان هستیم. کمی منصف باشید و جسور. شهامت داشته باشید و پاسخگو!».
اما سیدمهدی طباطبایینژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، از اقدامات قانونی در جهت پیگیری چگونگی عرضه نسخه قاچاق فیلم صحبت کرد و افزود: «بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع، اقدامات لازم را انجام دادهایم و از طریق مراجع قضائی از پخشکننده این فیلم در فضای مجازی شکایت میکنیم. ا.
نتظار سینماگران ما این است و وظیفه جدی خود هم میدانیم که با ابزار قانونی که در اختیار داریم، بازدارندگی لازم را در مقابل پخشهای فاقد حقوق مالکانه ایجاد کنیم تا حقوق سازندگان آثار سینمایی حفظ شود. البته نسخهای که از این فیلم منتشر شده، باکیفیت و بدون آرم است و این موضوع برای اهل فن، به اندازه کافی گویا هست.
از نظر ما انتشاردهنده این نسخه غیرقانونی علاوه بر خسارتی که به صاحبان فیلم زده است، یک جرم نیز مرتکب شده، زیرا فیلمی بدون اصلاحات را منتشر کرده است. قاعدتا الان کسانی که نسخه اصلی در اختیارشان بوده، در محضر دادگاه پاسخگو خواهند بود».
در شش ماه گذشته انتشار نسخه قاچاق فیلمهای سینما آنقدر چشمگیر بوده است که میتوان از مسئولان مربوطه انتظار پاسخگویی و پیگیری بیشتری را داشت. فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» نیز از جمله فیلمهایی است که با فاصله کوتاهی از اکران از بازار قاچاق سر درآورد و نسخهای از فیلم «رستاخیز» که سالهاست مهر توقیف خورده، در فضای مجازی قابل رؤیت است.
کانون کارگردانان سینمای ایران در پی عرضه نسخهای از فیلم رستاخیز در فضای مجازی در بیانیهای نوشت: «متأسفیم که این مشکل هنوز در سینمای ایران حل نشده و مسئولان سینمایی حاضر به پاسخگویی و اقدامی قاطعانه برای جلوگیری از قاچاق ادامهدار محصولات سینمایی نیستند؛ اتفاقی ناگوار که تاکنون به تعداد زیادی از کارگردانان و تهیهکنندگان سینمای ایران آسیب زده و اینبار فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته جناب آقای احمدرضا درویش، کارگردان برجسته سینما را نشانه گرفته است.
کانون کارگردانان سینمای ایران امیدوار است مسئولان سینمایی با توجه به قاچاق فیلم «رستاخیز» شرایطی را فراهم بیاورند تا این فیلم بتواند پس از هفت سال بر روی پرده سینماهای کشور به نمایش دربیاید».
پرونده قاچاق فیلمهای سینمای ایران پس از سالها و بروز اتفاقات ناگواری که ضرر بسیاری را متوجه اهالی سینما کرده، همچنان باز است. هرچند به گفته مسئولان از مراجع قضائی این موضوع پیگیری میشود، اما باید دید نزدیکترین اقدام عملی مسئولان مربوطه درباره پروندههای اینچنینی چه خواهد بود؟
۰