هوا هم هوای ما را ندارد!

سر چهارراه كه مي‌رسم، ‌تعداد ماسك پوشان بيشتر از فرعي‌ها مي‌شود. پليس علاوه بر دستكش و شالي كه پوشيده تا خود را در برابر سوز سرما حفظ كند، ‌ماسك فيلتر‌دار هم بر پوشش روزانه‌اش اضافه شده.

کد خبر : ۷۳۶۵
بازدید : ۲۴۴۳
سر چهارراه كه مي‌رسم، ‌تعداد ماسك پوشان بيشتر از فرعي‌ها مي‌شود. پليس علاوه بر دستكش و شالي كه پوشيده تا خود را در برابر سوز سرما حفظ كند، ‌ماسك فيلتر‌دار هم بر پوشش روزانه‌اش اضافه شده.

دستفروش‌ها هم كه به نظر نمي‌رسد چندان به آلودگي هوا اهميت دهند، ‌ماسك بر چهره دارند. رانندگان تاكسي، ‌اتوبوس، موتورسوارها هم كه جاي خود دارند، ‌حتي خطي‌هاي پيشكسوت كه ريش سفيد صنف‌شان محسوب مي‌شوند، ‌ديگر نمي‌توانند جوان‌تر‌ها را مسخره كنند و محكوم به نازك‌نارنجي بودن و برخي شان ماسك‌ها را از داروخانه خريده‌اند، ‌حتي از نوع ساده و ارزانش را تا هرچه كمتر، در ‌ذرات سمي نفس بكشند.

هوای تهران به شرايط ناسالم براي همه گروه‌ها رسيد، جلسه كميته اضطرار تشكيل شد و ‌مهدكودك‌ها و مدارس استان تهران از ابتدايي تا دبيرستان را به تعطيلي كشاند. وخامت اوضاع هوا را مي‌توان از برج ميلاد هميشه خاكستري ‌فهميد. حجم غليظ و چگال خاكسترهايي كه انگار در هوا تپيده و تكان نمي‌خورد، ‌از روز گذشته بيشتر شده و آنقدر سنگين است كه با نگاه كردن به آن، ‌نفس آدم مي‌گيرد چه رسد به پر كردن ريه‌ها از همان حجم كثيف.

شاخص آلودگي هواي شهر كه روز گذشته در آستانه ١٥٠، هواي ناسالم براي همه گروه‌ها رسيده بود، ‌امروز حد ناسالم را رد كرد و وارد شرايط هشدار شد، ‌شرايطي كه از اين به بعد، ‌در صورت تداوم، ‌مدارس و مهدهاي كودك را به تعطيلي مي‌كشاند. دبيرخانه كميته اضطرار كه اداره محيط زيست استان تهران است از تغيير اختياراتي مي‌گويد كه به شكل موقتي به اين كميته داده شده؛ ‌كميته‌اي كه پيش از اين تنها در شرايط اضطرار تشكيل جلسه مي‌داد و امكان تعطيلي مدارس را در آن شرايط ايجاد مي‌كرد، ‌روز گذشته تشكيل جلسه داد، ‌آن‌هم در شرايطي كه شاخص آلودگي عدد ١٤٢ را نشان مي‌داد و با ٢٠٠، ‌فاصله ٥٨ واحدي داشت.

معاون نظارت و پايش اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران در خصوص تغيير اختيارات كميته و تعطيلي مدارس استان تهران در روز يكشنبه گفت: از آنجايي كه طي ١٠ روز گذشته، ٩روز هواي تهران، ‌ناسالم بود، قرار شد به خاطر تداوم پايداري‌هاي ناسالم در شهر، كميته را تشكيل دهيم. احتمالا عددهاي يكشنبه بالاتر برود و به شرايط ناسالم براي همه گروه‌ها برسد. لذا در شرايطي كه شاخص آلودگي هواي شهر به مدت چند روز در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس يا همه گروه‌ها قرار داشته باشد، ‌كميته موظف به اتخاذ تصميماتي متفاوت از شرايط پيش مي‌شود. در حال حاضر، ‌با توجه به جلسه‌اي كه هفته پيش در اين خصوص تشكيل شد، ‌قرار بر اين شد كه در صورت پايداري هواي ناسالم هم، ‌جلسه تشكيل شود و تصميماتي اينچنيني اتخاذ شود.

محمد رستگاري، همچنين با اشاره به تعطيلي مدارس استان تهران، گفت: اين تعطيلي براي اين بود دانش‌آموزان كه جزو گروه‌هاي حساس هستند، ‌كمتر در شهر تردد داشته باشند و كمتر در معرض آلاينده‌ها قرار گيرند. با توجه به جلسه هفته گذشته و اعطاي اختيارات جديد موقتي كه تا بازنگري آيين نامه كميته پابرجاست، ‌فعلا مصوبات كميته از اين دست خواهد بود. اميدواريم تا يكي دو هفته آينده، ‌اين آيين نامه مورد بازنگري قرار گيرد و كميته بتواند خروجي‌اش را مطابق بر استانداردهاي روز، پيش ببرد. مصوبه كاهش آلودگي هواي دولت كه در ارديبهشت سال ٩٣ تصويب شده بود، ‌مهم‌ترين موضوعي ا‌ست كه توسط دستگاه‌هاي مرتبط در حال پيگيري ست و بندهايش در حال به اجرا رسيدن‌اند.

رستگاري، با اشاره به اين مصوبه گفت: آنچه براي ما مهم است، پيگيري مصوبه ارديبهشت سال ٩٣ دولت براي كاهش آلودگي هواست، اقداماتي در اين خصوص انجام شد كه مثبت و اثرگذار بود. اين اتفاق مهم است كه سال ٩٣ نسبت به سال ٩٢، تعداد ٤٤ روز ناسالم كمتر تنفس كرديم.

از نگاه رستگاري، برخي بندهاي مصوبه ٢٥‌بندي دولت، به منصه ظهور رسيده و برخي هنوز اندرخم همان كوچه اول است. حذف بنزين پتروشيمي و جايگزيني آن با بنزين يورو٤ در سراسر كشور، از جمله كارهاي مثبتي بود كه در اين يك سال و نيم اجرايي شد، كاري كه تاثير آن به وضوح در هواي شهرها قابل مشاهده است.

اين مسووليت بر عهده وزارت نفت بود كه به خوبي از پس آن برآمد. حذف خودروهاي فرسوده، ‌راهكار موثر ديگري‌ست كه دولت بايد براي رسيدن به هواي پاك، عزم جدي برايش داشته باشد. به گفته رستگاري، يكي از مسائلي كه در سال‌هاي پيش از ٩٣ مغفول مانده بود، ‌از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده بود كه در سال ٩٣، بر اساس مصوبه دولت، ٣٠٠ هزار خودروي فرسود‌ه از رده خارج شدند.

از سال ٨٥ تا الان، يك ميليون و ٧٠٠ هزار خودرو از رده خارج شده كه اين روند در سال‌هاي ٩١ و ٩٢ متوقف شده بود، ولي در سال ٩٣ دوباره با تصميم دولت اين اتفاق خوب افتاد. او معتقد است: بر اساس ‌آمار سال ٩٣ شهر تهران، دولت ٣٠٠ هزار خودروي فرسوده را در سال گذشته از رده خارج كرد كه برابر با ميزان خودروهاي فرسوده تهران در سال گذشته بود.

شاخص اصلي آلودگي در سال‌هاي اخير، ‌ذرات دو و نيم ميكروني است كه ناشي از خودروهاي كاربراتوري حمل و نقل ديزلي و موتوسيكلت‌هاست؛ ‌همان ذرات سمي كه از اگزوز خودروها خارج مي‌شوند.

سال گذشته قرار بود همه خودروهاي ديزلي به فيلتر دوده مجهز شوند، ‌فيلتري كه مانع از ورود اين ذرات به هوا مي‌شود، اما هيچ تجهيزي اتفاق نيفتاد. اين مساله از نگاه معاون پايش اداره محيط زيست، ‌بايد از سوي وزارت كشور و از طريق شهرداري‌ها انجام مي‌شد كه رها شده است.

آنچه انجام نشد
هوشمندسازی سيستم‌هاي گرمايشي سرمايشی كه به عهده وزارت نفت بود و قرار بود سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت آن را انجام دهد، از جمله كارهايي ست كه بر اساس مصوبه دولت بايد انجام مي‌شد و نشد. بر اساس آن برنامه، دستگاه‌ها تا ٦٠ ماه وقت دارند كه به نتيجه برسند. در حال حاضر ١٩ ماه از اين مصوبه گذشته و تنها توزيع بنزين استاندارد عملی شده است.

مهم‌ترين اقدام عملي نشده، از نگاه معاون پايش اداره محيط زيست استان، ايجاد سامانه يكپارچه معاينه فني خودروها ست كه سريع‌ترين كار ممكن بين بقيه اقدامات بود كه بايد به دست وزارت كشور با همكاري پليس راهور انجام مي‌شد كه متاسفانه هنوز اجرايي نشده است.

به گفته رستگاري، ‌بحث حمل و نقل عمومي هم مساله‌اي ست كه با ايده آل، فاصله زيادي داريم، اما واقعيت آن بحث، ‌اين است كه زمان بر‌تر از معاينه فني ست و شايد به اين راحتي ‌نشود انجامش داد.

طرح «كهاب» يا كاهش انتشار بخارات بنزين هم از آن دسته طرح‌هاي كامل نشده است كه بر عهده وزارت نفت بود. مهم‌ترين مباحث عملي شده، ‌ارتقاي استاندارد بنزين، ارتقاي استاندارد خودروهاي نوي توليدي، گازسوز شدن نيروگاه‌ها ست كه عملي شده است. تهران، ‌تنها شهر آلوده كشور نيست.

اهواز، ‌اراك، ‌اصفهان، ‌مشهد و كرج از ديگر كلانشهرهاي آلوده كشورند كه هواي ناسالم دارند. ‌آلودگی هوا، مدارس برخي از اين شهرها را هم به تعطيلي كشاند و بقيه را در شرايط هشدار باقي گذاشت.

راهكارهاي حل معضل آلودگي هوا مشخص است، دستگاه‌هاي مرتبط هم مشخص شده‌اند و كسي نمي‌تواند از زير بار مسووليت شانه خالي كند، مي‌ماند بودجه لازم و اراده كافي كه يا اين نيست يا آن كم است يا هر دو ناياب‌اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید