گوگل به سابقه بیماری کاربران دسترسی دارد؟!

گوگل به سابقه بیماری کاربران دسترسی دارد؟!

در بریتانیا یک پروژه هوش مصنوعی گوگل به نام "دیپ مایند" در زیر پا گذاشتن قوانین مقصر شناخته شد، چون به درستی به بیماران توضیح نداد داده‌های آن‌ها چطور در توسعه یک ابزارک (اپ) بیماری کلیه به کار گرفته خواهد شد.

کد خبر : ۷۴۱۴۷
بازدید : ۱۲۹۶۱
گوگل به سابقه بیماری کاربران دسترسی دارد!؟
گوگل در پی توافقی با یک شرکت بزرگ امور درمانی به منبع عظیمی از داده‌های شخصی بیماران در آمریکا دست یافته است. این بخشی از طرحی به نام "پروژه ناتینگیل" است که گوگل با شرکت "اسنشن" بر سر آن به توافق رسید و هدف آن توسعه ابزار‌های هوش مصنوعی برای کمک به پزشکان است.

به گزارش روزنامه "وال استریت ژورنال" گوگل می‌تواند به سابقه درمانی، نام و آدرس بیماران دسترسی پیدا کند بی آنکه مجبور باشد آن‌ها را مطلع کند. گوگل می‌گوید این بخشی از "استاندارد‌های جا افتاده است. "

بنابه گزارش‌ها این شرکت از جمله می‌تواند به نتایج آزمایش، تشخیص طبی، سابقه بستری شدن در بیمارستان و تاریخ تولد بیماران دسترسی داشته باشد.

وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که دسترسی به این داده‌ها سال پیش شروع شد و در طول تابستان به اطلاعات بیشتری تعمیم داده شد.

گوگل در وبلاگی نوشت که در این پروژه مقررات جاری در صنعت بهداشت را رعایت می‌کند.این شرکت افزود: "ابهامی نمی‌گذاریم... اطلاعات بیماران با داده‌های مربوط به مصرف کنندگان در گوگل یکی نخواهد شد. "

شرکت "اسنشن" که ۲۶۰۰ بیمارستان را مدیریت می‌کند گفت: این توافق به "بهینه سازی" مراقبت‌های بهداشتی کمک خواهد کرد و توسعه ابزار‌های هوش مصنوعی برای پزشکان بخشی از آن خواهد بود.

نگرانی در مورد حریم فردی
با این حال پروژه ناتینگیل باعث انتقاد کسانی شده که استدلال می‌کنند کنترل داده‌ها را از دست بیماران خارج می‌کند.

پروفسور جین کی در دانشگاه آکسفورد گفت: "مشکل خیلی بزرگ این است که این شراکت‌های بخش عمومی-خصوصی همگی در چارچوب معامله‌های خصوصی انجام می‌شود، برای همین رفع ابهام از آن‌ها خیلی سخت است. "

"گوگل می‌گوید این داده‌ها را به سایر داده‌ها (مصرف کنندگان) گره نمی‌زند، اما کاری که آن‌ها بی وقفه می‌کنند اصلاح الگوریتم‌ها و اصلاح شیوه‌های کار به صورتی است که در بازار به نفع آن‌ها تمام شود. "

سازمان‌های امور درمانی تحت فشار فزاینده‌ای برای بهبود بازدهی و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی هستند. بسیاری از آن‌ها در تلاش برای بهبود خدمات خود به هوش مصنوعی روی آورده اند، اما این گام‌ها گاه با انتقاد‌هایی در مورد چگونگی کار با داده‌های بیماران همراه بوده است.

در بریتانیا یک پروژه هوش مصنوعی گوگل به نام "دیپ مایند" در زیر پا گذاشتن قوانین مقصر شناخته شد، چون به درستی به بیماران توضیح نداد داده‌های آن‌ها چطور در توسعه یک ابزارک (اپ) بیماری کلیه به کار گرفته خواهد شد.

این ابزار به نام "استریمز" با هدف هشدار به بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به جراحت حاد کلیه هستند طراحی شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید