چه کسی صاحب اینترنت است؟

چه کسی صاحب اینترنت است؟

اینترنت در واقع بستری است که وب به‌صورت نرم‌افزاری روی آن قرار می‌گیرد و امکان دسترسی به اطلاعات را به ما می‌دهد. نکته قابل توجه این است که تیم برنرز لی وب را ثبت اختراع نکرد و همه از آن به‌صورت مجانی استفاده می‌کنند.

کد خبر : ۷۴۳۵۶
بازدید : ۱۳۰۰۱
چه کسی صاحب اینترنت است؟
دنا رزمهر | در چند دهه گذشته، اینترنت در بشر انقلابی را رقم زده و یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی است که بشر دست به اختراع آن زده. اما اینترنت چیست؟ از کجا کنترل می‌شود؟ این انقلاب از سال ١٩۶٩ در یکی از بخش‌های وزارت دفاع آمریکا که مربوط به تحقیقات بود و اختصارا آرپا «ARPA» نام داشت، آغاز شد.
ابتدا با اتصال چند دانشگاه از این طریق به هم با نام آرپانت پایه‌گذاری و سپس با گسترش این طرح ایده ساخت اینترنت قوی‌تر شد. ٢٠ سال بعد، دانشمندی انگلیسی، تیم برنرز لی، به منظور رفع مشکلات شبکه وب جهان‌گستر WWW را معرفی کرد.
معمولا اصلاحات وب و اینترنت به‌صورت مترادف استفاده می‌شوند که اشتباه است. اینترنت در واقع بستری است که وب به‌صورت نرم‌افزاری روی آن قرار می‌گیرد و امکان دسترسی به اطلاعات را به ما می‌دهد. نکته قابل توجه این است که تیم برنرز لی وب را ثبت اختراع نکرد و همه از آن به‌صورت مجانی استفاده می‌کنند.

اینترنت چگونه کار می‌کند؟
اینترنت در حال حاضر مهم‌ترین راه ارتباطی در سراسر جهان محسوب می‌شود. در اینجا سؤالی که پیش می‌آید، این است که اینترنت دقیقا چگونه همه را به هم متصل می‌کند؟ این کار از سال ١٨۵۴ برای کابل‌های تلگراف مسبوق به سابقه است؛ یک کار مهندسی ساده با یک فیبر نوری پیچیده‌شده در لایه‌های محافظتی. تا سال ٢٠١٧ چیزی حدود ۴٢٠ کابل به طول ۱.۱ میلیون کیلومتر (تا سال ۲۰۱۷) در زیر زمین و دریا‌ها کشیده شده است.
این کابل‌ها با کشتی‌ها جابه‌جا شده و در اعماق اقیانوس‌ها جای می‌گیرند. اما نکته جالب این است که این کابل‌ها به‌شدت در معرض آسیب هستند و در راستای همین مسئله واضح است اینترنت تا چه درجه‌ای آسیب‌پذیر است.
صد البته در سال‌های گذشته با تکنولوژی‌های جدید اینترنت از طریق ماهواره‌ها جا‌به‌جا می‌شود. تا کنون نیمی از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند و این امر همچنان در حال گسترش است.

چه کسی صاحب اینترنت است؟
بهتر است بگوییم صاحبان اینترنت همه‌کس و هیچ‌کس هستند. اینترنت اساسا متعلق به کسی نیست، اما کشور‌ها می‌توانند دسترسی مردم را نسبت به آن محدود کنند؛ مانند کاری که چین در منع دسترسی مردمش به سایت یوتیوب می‌کند. در سال ٢٠١۶ دولت آمریکا مالکیت پایگاه داده‌های مربوط به دامین‌ها را به مرکزی به نام ICANN داد که انحصارا این وظیفه را در ٢٠ سال گذشته بر عهده داشته است.
این به این معناست که این قدرت انحصارا در دست مردم قرار گرفته است. این مؤسسه مرکزی مستقل است که برای انجام‌دادن این وظیفه مهم هر سه ماه جلسه‌ای برای به‌روز نگه‌داشتن این دامین‌ها انجام می‌دهد. این مؤسسه تنها یکی از مراکزی است که وظیفه کنترل بر درست اجراشدن اینترنت را دارد.
مراکز دیگری مانند تیم ضربت مهندسی اینترنت و... نیز به این منظور در حال فعالیتند. اینترنت تاکنون تأثیر مهمی بر بشر حال حاضر گذاشته است. به مدد اینترنت افراد با به اشتراک‌گذاشتن اخبار و مسائل و مشورت‌گرفتن و ارتباط با دیگران موقعیت منحصربه‌فردی دارند؛ چیزی که در گذشته و بدون اینترنت ممکن نبود.

آینده اینترنت چگونه خواهد بود؟
همان‌طور که مشخص است، اینترنت قاعدتا به سمت سرعت بیشتر خواهد رفت. اینترنت ۵G در آینده نزدیک با سرعتی ۱۰ برابر سرعت تکنولوژی ۴G در انتظار کاربران است که در حال حاضر به لحاظ امنیتی مورد پرسش سیاست‌مداران قرار گرفته است. این تکنولوژی بسته به هر کشور بین سال‌های ٢٠١٩ و ٢٠٢٠ به بهره‌برداری خواهد رسید.
اما مسئله دیگری که در آینده اینترنت دخیل خواهد بود، بحث ماده ٣٠ اتحادیه اروپاست؛ ماده قانونی که اتحادیه اروپا درباره به اشتراک‌گذاری و کپی‌رایت مطرح کرده است که همه بحث اشتراک‌گذاری در اینترنت را زیر سؤال می‌برد. چنین قوانینی می‌تواند گروه‌های کوچک خلاق را نابود کند.
اما در آخر، باید اذعان کرد اینترنت در آینده ما گره خورده است و ما ناگزیر به کم‌کردن مشکلاتی که به‌وجود می‌آورد، هستیم. در عصر حاضر کمتر کاری مستقل از اینترنت راه خود را به سمت پیشرفت جلو می‌برد.
اینترنت بستر منحصر‌به‌فردی برای اصناف گوناگون به وجود آورده و به هر کاربر فرصت تجربه‌ای جدید برای اشتراک‌گذاری و تبادل نظر داده و در نهایت این چیزی است که اینترنت را به مهم‌ترین اختراع بشر تبدیل می‌کند.

منبع: رونامه شرق به نقل از تکرسا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید