کشف زندگی با " آوردن نمونه از مریخ"

کشف زندگی با " آوردن نمونه از مریخ"

ناسا و آژانس فضایی اروپا در پروژه مشترکی روی طرح جسورانه‌ای کار می‌کنند، تا با فرستادن یک سیاره‌نورد به مریخ، سنگ‌هایی را جمع‌آوری کنند و به زمین بیاورند.

کد خبر : ۷۴۴۷۰
بازدید : ۱۱۳۸۴
کشف زندگی در مریخ با
در سایه همکاری بین ناسا و اروپا تا سال ۲۰۳۱ ما می‌توانیم روی زمین قطعات سنگ واقعی از سیاره سرخ داشته باشیم تا آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهیم.

ناسا و آژانس فضایی اروپا در پروژه مشترکی روی طرح جسورانه‌ای کار می‌کنند، تا با فرستادن یک سیاره‌نورد به مریخ، سنگ‌هایی را جمع‌آوری کنند و به زمین بیاورند.

این پروژه هفت میلیارد دلاری اخیرا مورد حمایت مقامات ناسا قرار گرفته و انتظار می‌رود این هفته کشور‌های عضو آژانس فضایی اروپا نیز حمایت خود از آن را اعلام کنند.

هدف نهایی این سفر پیچیده که به اسم «آوردن نمونه از مریخ» نام‌گذاری شده، این است که نیم‌کیلو سنگ از مریخ به زمین بیاورد، و عملی شدن آن بیش از یک دهه طول می‌کشد.

اما دانشمندان معتقدند این پروژه می‌تواند ارزش این تلاش عظیم را داشته باشد، چون بهترین فرصت ممکن را برای تحلیل سنگ‌هایی از بخش‌های معینی از این سیاره فراهم می‌سازد، که می‌تواند مشخص کند آیا اساسا در مریخ زندگی وجود داشته است یا خیر.

این پروژه به پرتاب حداقل سه راکت سنگین از زمین نیاز دارد، و همین طور برای سفر بازگشت به زمین لازم است از مریخ راکتی پرتاب شود و این اولین بار است که چنین کاری انجام می‌شود.

برایان مویرهد، رهبر تیم برنامه‌ریزی این پروژه در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا، به مجله ساینس گفته است که این برنامه به اندازه اولین پروژه فرستادن انسان به ماه پیچیده است.

زمین شناسان علاوه بر استفاده از این سنگ‌ها برای جستجوی سرنخ‌هایی از شکل‌گیری حیات، همچنین میتوانند درباره محیط گذشته سیاره سرخ که قبلاً دارای جو متراکم‌تری بوده و مانند زمین در سطح آن آب وجود داشته، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

کل این پروژه در مأموریت سیاره‌نورد کنونی «مریخ ۲۰۲۰» که قرار است در ماه ژوئیه پرتاب شود، گنجانده خواهد شد. این مریخ‌نورد، که به اندازه یک اتومبیل است، در نزدیکی «دهانه یزرو» فرود خواهد آمد که یک دلتای رودخانه فسیلی در نیمکره شمالی مریخ است و چنین به نظر می‌رسد که چهار میلیارد سال قدمت داشته باشد.

مریخ‌نورد مذکور با داشتن شش چرخ و مجموعه‌ای از ابزار‌های پیشرفته در صخره‌های اطراف خود به دنبال شواهدی از میکروب‌های بیگانه‌ای خواهد گشت که روزگاری در این سیاره سرخ زیسته‌اند.

در چارچوب پروژه «آوردن نمونه از مریخ»، سیاره‌نورد صخره‌ها را حفاری خواهد کرد و نمونه سنگ‌های برداشت‌شده را درون لوله‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند ذخیره خواهد کرد. مریخ‌نورد می‌تواند این نمونه‌ها را درون خود ذخیره کند یا آن‌ها را در جایی بگذارد تا بعدا جمع‌آوری شوند.

در سال ۲۰۲۸، مریخ‌نورد دیگری از زمین پرتاب خواهد شد که روی این سیاره فرود خواهد آمد. این دستگاه نمونه‌ها را خواهد یافت و آن‌ها را درون یک راکت قرار خواهد داد.

این راکت از سطح مریخ به طرف ماهواره‌ای که در مدار این سیاره است پرتاب خواهد شد. سپس این دستگاه به زمین باز خواهد گشت و نمونه‌ها را به پایین رها خواهد کرد که انتظار می‌رود در سال ۲۰۳۱ در بیابانی واقع در ایالت یوتای آمریکا فرود بیاید. آژانس فضایی اروپا در مجموع ظرف ده سال ۱.۵ میلیارد یورو به این پروژه کمک خواهد کرد.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید