اسکوچیچ در چالش تیم ملی

اسکوچیچ در چالش تیم ملی

بیرون آمدن نام سرمربی سابق صنعت نفت از قرعه شانس مربیان تیم ملی در حالی است که مرد کروات فوتبال ایران چند روز پیش، پس از جدایی از فوتبال آبادان اعلام کرد این جدایی به معنای خروج از ایران نیست بلکه به زودی او را در موقعیت دیگر خواهند دید.

کد خبر : ۷۶۷۹۹
بازدید : ۱۵۷۹
اسکوچیچ در چالش تیم ملی
سکان هدایت تیم ملی در حالی به یک سرمربی کروات رسید که سرمربی پیشین تیم صنعت نفت آبادان در مسیر موفقیت باید چالش‌های زیادی را تجربه کند.

«دراگان اسکوچیچ» سرمربی تیم ملی شد، این خبری بود که روز گذشته (پنج‌شنبه) و دقایقی پیش از شهرآورد تهران در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و فدراسیون فوتبال در نهایت آن را تایید کرد. رسیدن اسکوچیچ به نیمکت تیم ملی فوتبال ایران در حالی است که بیش از ۳۷۰ روز از آخرین وداع «کارلوس کی‌روش» با فوتبال ایران می‌گذرد و تیم ملی فوتبال ایران در این زمان یک ساله چالش‌های زیادی را تجربه کرده است.

بیرون آمدن نام سرمربی سابق صنعت نفت از قرعه شانس مربیان تیم ملی در حالی است که مرد کروات فوتبال ایران چند روز پیش، پس از جدایی از فوتبال آبادان اعلام کرد این جدایی به معنای خروج از ایران نیست بلکه به زودی او را در موقعیت دیگر خواهند دید.

هر چند که اشاره این مربی و کد‌های او برخی کارشناسان را به سمت جاده اصفهان و نیمکت تیم فوتبال سپاهان سوق داد، اما مجموعه فولاد مبارکه سپاهان با جدایی «امیر قلعه‌نویی» از این تیم مخالفت کرد و اسکوچیچ راهی تهران شد تا جانشین مربیان بزرگی مانند کی‌روش و مارک ویلموتس شود. اسکوچیچ در مسیر تیم ملی آزمون‌های مهمی پیش رو دارد. او باید در گام نخست چهار آزمون مهم مقدماتی اول جام جهانی ۲۰۲۰ قطر را با نمره عالی پشت سر بگذراند.

هر چند که ۲ آزمون نخست این کروات نام آشنا در فوتبال ایران برابر هنگ کنگ و کامبوج سخت نیست و پاس کردن این ۶ واحد امتیازی با نمره بالا قابل قبول است، اما واقعیتی که وجود دارد خردادماه برای سرمربی سابق فولاد خوزستان سخت است و او نباید در برابر تیم‌های عراق و بحرین نمره‌ای کمتر از سه امتیاز کسب کند.

اگر آزمون خرداد با ضریب نمره کمتر از ۶ امتیاز برای ۲ بازی به پایان برسد بدون شک این مربی مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نخواهید دید. به عبارتی شکست یا تساوی در ان ۲ بازی برای دراگان حکم اخراج را دارد، زیرا بنا به اطلاعات قرارداد او تا پایان جام جهانی قطر است.

دراگان با فوتبال ایران و فرهنگ ایرانی نا آشنا نیست بلکه مربی است که از شمال تا جنوب ایران سابقه حضور دارد. او از ملوان بندر انزلی شروع کرد و در نهایت پس از حضور در چند تیم داخلی به صنعت نفت رسید. نتایج قابل قبول او با این تیم در نیم فصل نخست لیگ برتر در نهایت وی را گزینه تیم ملی فوتبال ایران کرد. اسکوچیچ کروات است و پیش از او برخی از هموطنانش در ایران نامی برای خود دست و پا کردند.

استانکو، تومیسلاو ایویچ، میراسلاو بلاژویچ، برانکو ایوانکویچ، زلاتکو کرانچار و وینکوبگویچ پیش از او گام در سرزمین پارس نهادند و برخی از آنان نیز در این قلمرو ماندگار شدند، ماندگاری که موجب شد تا دیگر هموطنان احساس غریبی نکرده و از حضور در فوتبال ایران را به عنوان یک فرصت برای مطرح شدن در قاره آسیا استفاده کنند.

همچنین او پنجمین سرمربی کروات تیم ملی فوتبال ایران است. پیش از او استانکو، تومیسلاو ایویچ، میرسلاو بلاژویچ و برانکو ایوانکویچ چهار مربی کروات بودند که هدایت ایران را بر عهده داشتند و اسکوچیچ اکنون پنجمین مربی کروات است که هدایت ایران را عهده‌دار است.

البته تمام داستان انتخاب دراگان تنها به کروات بودن او ختم نمی‌شود بلکه حاشیه و چالش‌های تیم ملی برای اسکوچیچ در مسیر صعود به جام جهانی چالش‌هایی را ایجاد کرده است. یکی از این چالش‌ها سنگینی نام کارلوس کی‌روش است مربی که چند روز پیش در پیامی به ایرانیان ابراز علاقه کرد و نتایجش در جام جهانی برابر بزرگان فراموش ناشدنی است، اما آیا مربی موفق صنعت نفت آبادان می‌تواند راه سیاس پرتغالی را ادامه دهد.

پاسخ به این پرسش سخت است، اما تجربه ویلموتس نشان داد که هشت سال حضور کی‌روش در ایران و سرمایه ورزشی که آن مربی دارد می‌تواند به آواری از انتظارات برای اسکوچیچ تبدیل شود. همچنین او باید مسیر پرچالشی که ویلموتس شروع کننده آن بود را تکمیل کند. نتایج مرد بلژیکی فوتبال ایران را در پرتگاه حذف از جام جهانی قرار دارد. نشستن بر روی خرابه میراث ویلموتس و انتظار رسیدن به افتخارات کی‌روش بزرگترین چالش اسکوچیچ است.

دراگان که با ملوان بندر انزلی به فوتبال ایران معرفی شد اکنون خود را در بالاترین پست ممکن سرمربی‌گری می‌بیند. او سکاندار تیمی است که یکی از قدرت‌های آسیا به شمار خواهد رفت. اما اینکه فدراسیون در عقد قرارداد با این سرمربی تجربه کی‌روش و ویلموتس را به کار گرفته سوالی است که فدراسیون بدون رییس باید پیش از آغاز به کار مرد کروات در تیم ملی به آن پاسخ داده و در قالب طرح شفاف سازی قرارداد‌های بین المللی توسط کارشناسان بررسی شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید