مدت زمان بروز علائم ویروس کرونا؛ دوره نهفتگی کرونا چقدر است؟

مدت زمان بروز علائم ویروس کرونا؛ دوره نهفتگی کرونا چقدر است؟

دکتر نادر صاکی عضو هیات علمی گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره زمان نفهتگی ویروس کرونا گفت: "این عفونت از طریق قطرات تنفسی تولید شده از مجاری هوایی، اغلب هنگام سرفه یا عطسه از شخص به دیگران منتقل می‌شود. مدت زمان نهفتگی تا شروع علائم به طور کلی بین یک تا ۱۴ روز و به طور متوسط ۵ روز است. هنوز مشخص نشده است که ویروس ناشی از COVID-۱۹ چه مدت زمان روی سطوح زنده می‌ماند، اما به نظر می‌رسد مانند سایر کرونا ویروس‌ها رفتار کند. مطالعات نشان می‌دهد که کرونا ویروس‌ها ممکن است برای چند ساعت یا چند روز روی سطوح بمانند و بستگی به نوع سطح، دما یا رطوبت محیط متغیر هستند. سطح آلوده را باید با مواد ضد عفونی کننده ساده تمیز کرد تا ویروس‌ها از بین بروند. دست‌ها را باید با آب و صابون شست و از لمس چشم، دهان و بینی خودداری کرد.

کد خبر : ۷۷۹۲۲
بازدید : ۱۵۹۲۲
مدت زمان بروز علائم ویروس کرونا؛ دوره نهفتگی کرونا چقدر است؟
فرادید | با افزایش شیوع ویروس کرونا و اعلام وضعیت اضطراری جهانی برای این بیماری از سوی سازمان بهداشت جهانی، به نظر می‌رسد که لازم است بیشتر درباره این ویروس و علائم بیماری‌زایی آن اطلاعات کسب کنیم. باید توجه کرد که دوره نهفتگی بیماری ناشی از کرونای جدید، بین دو تا ۱۴ روز (به‌طور معمول یک هفته) است.

به گزارش فرادید، این بیماری اغلب با تب و سرفه و سایر علائم تنفسی بروز می‌­کند. البته در این بیماری آبریزش بینی و عطسه کمتر از سایر ویروس‌­های تنفسی دیده می‌شود. در موارد شدید بیماری کرونا ویروس، تنگی نفس ایجاد می‌­شود. به ­طور متوسط چهار روز تا بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا ویروس طول کشیده است.

باید توجه کرد که این ویروس در اکثر موارد علائم بالینی خفیف ایجاد می‌کند که این امر سبب نشر بیشتر ویروس از طریق افراد با علائم خفیف می­‌شود.

در بین بیماران علامت­‌دار، ۸۷ درصد علائم شبه آنفلوانزا و ۱۳ درصد علائم نیز به صورت SARI (بیماری شدید تنفسی تب‌دار) بوده است که ۸۷ درصد آن، پنومونی (ذات‌الریه) شدید بوده و ۱۳ درصد آن منجر به بستری در بخش مراقبت ویژه شده است، با کشندگی حدود دو درصد. البته این نکته را باید در نظر داشت که تاکنون فقط حدود پنج درصد از بیماران مبتلا به کرونا ویروس جدید شناسایی‌شده‌اند؛ بنابراین اگر افراد با علائم خفیف که شناسایی نشده­‌اند به مخرج کسر اضافه شوند، میزان کشندگی بسیار کمتر خواهد بود. از طرف دیگر میزان کشندگی در بین موارد شدید و منجر به بستری، می‌­تواند به بیش از ۱۰ درصد برسد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، در عین حال تاکنون مشخص شده که بیشترین سن ابتلا به این ویروس بین سنین ۱۰ تا ۹۰ سال بوده و از نظر جنس، ۶۷ درصد مبتلایان مرد بوده‌­‌اند. همچنین اغلب موارد مرگ در بین بیماران بالای ۶۵ سال و دارای بیماری زمینه‌ای رخ داده است.
البته پزشکان در بررسی جدید خود نیز گفته اند که میانگین دوره کمون کروناویروس حدود پنج روز است هرچند در بسیاری از افراد علائم بیماری در مدت ۱۲ روز خود را نشان می‌دهد.

به گزارش مجله تایم، متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه جانز هاپکینز تاکید کرده اند که تعداد روز‌های دوره کمون همزمان با کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ویروس و نحوه فعالیت آن در بدن اصلاح می‌شود و از همین رو شناخت به موقع و کسب اطلاعات دقیق‌تر از رفتار کروناویروس جدید به منظور کنترل بیماری اهمیت بسزایی دارد.
کروناویروس یک خانواده بزرگ ویروسی است که ممکن است باعث ایجاد بیماری در حیوانات یا انسان‌ها شود. در انسان شناخته شده است که چندین کرونا ویروس باعث ایجاد عفونت‌های تنفسی از سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌های شدیدتر می‌شود؛ مانند سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندروم شدید تنفسی حاد (SARS) و ویروس اخیرا کشف شده که باعث ایجاد بیماری COVID -۱۹ می‌شود.
این بیماری، یک بیماری عفونی است که توسط ویروس SARS-CoV-۲ ایجاد شده است که طی شیوع کروناویروس ۲۰۱۹ کشف و نامگذاری شده است. مبتلایان به این بیماری ممکن است دچار تب، سرفه خشک، خستگی و تنگی نفس شوند. همچنین گلودرد، آبریزش بینی یا عطسه کمتر دیده می‌شود. علائم آن در گلو به صورت خشکی گلو است و در مواردی اختلال بویایی گزارش شده است.
مدت زمان بروز علائم ویروس کرونا؛ دوره نهفتگی کرونا چقدر است؟
نهفتگی وعلائم کوید-۱۹
دکتر نادر صاکی عضو هیات علمی گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم درباره زمان نفهتگی ویروس کرونا گفت: "این عفونت از طریق قطرات تنفسی تولید شده از مجاری هوایی، اغلب هنگام سرفه یا عطسه از شخص به دیگران منتقل می‌شود. مدت زمان نهفتگی تا شروع علائم به طور کلی بین یک تا ۱۴ روز و به طور متوسط ۵ روز است. هنوز مشخص نشده است که ویروس ناشی از COVID-۱۹ چه مدت زمان روی سطوح زنده می‌ماند، اما به نظر می‌رسد مانند سایر کرونا ویروس‌ها رفتار کند. مطالعات نشان می‌دهد که کرونا ویروس‌ها ممکن است برای چند ساعت یا چند روز روی سطوح بمانند و بستگی به نوع سطح، دما یا رطوبت محیط متغیر هستند. سطح آلوده را باید با مواد ضد عفونی کننده ساده تمیز کرد تا ویروس‌ها از بین بروند. دست‌ها را باید با آب و صابون شست و از لمس چشم، دهان و بینی خودداری کرد.

وی با اشاره به علائم بیماری COVID-۱۹ افزود: "شایع‌ترین علائم این بیماری تب، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران نیز ممکن است سر درد و درد عضلانی، احتقان بینی، آبریزش بینی، خشکی گلو یا اسهال داشته باشند. این علائم معمولا خفیف است و به تدریج شروع می‌شود. برخی از افراد آلوده علائمی ندارند و احساس ناخوشایندی نمی‌کنند. اکثر افراد (حدود ۸۰ درصد) بدون نیاز به درمان خاص، بهبود می‌یابند. از هر ۶ نفری که مبتلا می‌شوند یک نفر به طور جدی بیمار می‌شود و در تنفس دچار مشکل می‌شود. افراد مسن و افراد دارای مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت و یا کسانی‌که تحت شیمی درمانی هستند، بیشتر احتمال دارد به بیماری جدی مبتلا شوند. افراد مبتلا به تب، سرفه و مشکل در تنفس باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند. در مواردی می‌تواند به سینه پهلو، نارسایی چند عضو و مرگ در آسیب پذیرترین افراد منجر شود.

صاکی با بیان اینکه ما می‌توانیم برای کاهش نگرانی‌های خود دست به انجام اقدامات محافظتی از خود و مردم بزنیم، تصریح کرد: "مهم‌ترین این اقدامات، شستشوی منظم و کامل دست و بهداشت تنفسی است. علاوه بر این باید آگاه باشیم و از توصیه‌های پزشکان و مسئولان بهداشتی مبنی بر محدودیت‌هایی برای مسافرت، حرکت و اجتماعات، پیروی کنیم."

ویروس کرونا چگونه منتشر می‌شود؟

ناصر صاکی با اشاره به اینکه این بیماری می‌تواند از سایر مبتلایان به ویروس، منتشر شود، افزود: این بیماری می‌تواند توسط قطرات کوچک خارج شده از بینی یا دهان، از فرد به فرد دیگر انتشار یابد که در هنگام سرفه یا بازدم فرد مبتلا به این ویروس منتشر شود."
عضو هیات علمی گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: "این قطرات روی اشیاء و سطوح اطراف فرد می‌نشیند سپس افراد دیگر با لمس این اجسام و سطوح، بیماری را گرفته و سپس چشم، بینی یا دهان را لمس می‌کنند. همچنین بیماری از طریق تنفس قطرات فرد مبتلا که سرفه می‌کند، منتقل می‌شود به این دلیل است که باید بیش از یک متر از فردی که بیمار است فاصله بگیرید. گفته شده ویروس تا فاصله یک متری از طریق ذرات هوا و تنفس و تا ۳ متری از طریق عطسه و سرفه شدید قابل انتقال است."
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید