تصاویر؛ از تانک پرنده تا هواپیمایی با ۹ بال؛ معروفترین پروژههای شکستخورده صنعت هوایی

چندین پروژهی جالب در صنعت هواپیمایی به دلایل مختلف شکست خوردند اما ما را به سطح فناوری امروز رساندند.
در طول تاریخ مدرن، هواپیماهای زیادی به دلایل مختلف در صنعت هوانوردی موفق نشدند؛ از طراحیهای نامناسب و تطابق نداشتن با نیازهای واقعی تا مشکلات فنی یا مشکلات مالی. در این مقاله به بررسی مشهورترین پروژههای شکستخوردهی صنعت هواپیماسازی میپردازیم.
MiG-23
Antonov A-40
A-40 با طراحی منحصر به فرد خود (شبیه تانک پرنده)، قابلیت اتصال به گلایدر و کشیدن توسط بمبافکن روسی را داشت. اما این هواپیما حتی موفق به گذراندن آزمایش پروازی اول خود نشد.
Messerschmitt Me 163 Komet
Komet جنگندهی موشکی بود که آلمانها برای شکار بمبافکنهای متفقین از آن استفاده میکردند، اما این جنگندهها فقط برای سه دقیقه سوخت داشتند.
Beechcraft Starship
Starship با وجود طراحی نوآورانهاش شکست خورد. در نهایت تعداد بسیار محدودی از مجموع ۵۳ هواپیمای ساخته شده، به فروش رفتند.
Convair R3Y Tradewind
Convair R3Y Tradewind اولین هواپیمای شناور توربوپراپ نیروی دریایی ایالاتمتحده بود، اما مشکلات موتور تولید آن را متوقف کرد.
de Havilland DH 106 Comet
Comet اولین هواپیمای تجاری جتمحور در جهان بود. اما مسائل ایمنی باعث شد که از بین ۱۱۴ فروند ساخته شده، ۱۳ فروند در حوادث مرگبار دخیل باشند.
Airbus A380
ایرباس تولید جت غولپیکر خود را متوقف کرد. این تصمیم به دلیل لغو سفارشها ازطرف شرکتهایی نظیر امارات و کانتاس گرفته شد.
Tupolev TU-144
برخلاف Concorde، این هواپیمای فراصوت روسی نتوانست موفقیت زیادی به دست آورد.
Douglas DC-10
DC-10 نقص طراحی بزرگی داشت. درهای محمولهی آن به جای اینکه به سمت داخل باز شوند، به سمت بیرون باز میشدند که موجب وقوع مشکلات متعددی شد.
Douglas TBD DC-10
این هواپیما فقط میتوانست یک اژدر را در خط مستقیم با سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت پرتاب کند که آن را به هدفی آسان برای دشمنان تبدیل میکرد.
A-12 Avenger II
این بمبافکن که به «دوریتوی پرنده» مشهور بود، بخشی از برنامهی نیروی دریایی ایالاتمتحده محسوب میشد. مشکلات متعدد و هزینهی ۱۶۵ میلیون دلار برای هر هواپیما باعث توقف پروژه شد.
Aerocar
رؤیای داشتن ماشین پرنده در سال ۱۹۴۹ به حقیقت پیوست. ۶ مدل ساخته شد، اما هیچکدام وارد خط تولید انبوه نشدند.
PZL M-15 Belphegor
PZL M-15 Belphegor یکی از تنها هواپیماهای جت دوقلو در جهان بود که به عنوان سمپاش کشاورزی استفاده میشد. در مجموع ۱۷۵ فروند از آن ساخته شد.
McDonnell XF-85 Goblin
این جنگنده قادر به اتصال به هواپیمای حامل خود نبود و تسلیحات ضعیفی داشت.
Boeing XB-15
این بمبافکن سنگین، بزرگترین هواپیمای ساختهشده در ایالاتمتحده در آن زمان بود، اما موتورش به اندازهی کافی قوی نبود و فقط به عنوان هواپیمای باری در کارائیب استفاده شد.
Goodyear Inflatoplane
نیروی هوایی ایالاتمتحده به این نتیجه رسید که هواپیمای بادی گزینهی مناسبی نیست، چرا که فقط یک گلوله میتواند آن را از بین ببرد.
Blackburn Botha
این بمبافکن شکست بزرگی بود. دید ضعیفی داشت و به دلیل موتور ضعیف نمیتوانست وزن اضافی را تحمل کند.
LWS-6 Żubr
این بمبافکن لهستانی قادر به پرواز با چرخهای فرود جمعشده نبود. علاوهبر این، نمیتوانست وزن اضافهای را تحمل کند، به طوری که ممکن بود بدنهاش در حین پرواز از هم بپاشد.
Caproni Ca.60 Transaereo
با وجود ۹ بال و ۸ موتور، این هواپیما پس از رسیدن به ارتفاع ۱۸ متری در ایتالیا سقوط کرد.
Brewster F2A Buffalo
Buffalo هواپیمای بسیار سنگینی بود. جنگندههای ژاپنی این هواپیماها را در طول جنگ جهانی دوم به راحتی ساقط میکردند.
Royal Aircraft Factory B.E.2
در این هواپیما، تیرانداز دید خلبان را مسدود میکرد. سرعت پایین آن باعث شد به جنگندهی ضعیفی تبدیل شود و بیشتر برای حمله به زیپلینهای آلمانی مورد استفاده قرار گیرد.
Bonney Gull
تقلید از بالهای پرندگان شاید پاسخ مناسبی برای صنعت هواپیمایی نباشد. Bonney Gull در سال ۱۹۲۸، درست پس از برخاستن سقوط کرد.
Hiller VZ-1 Pawnee
این هواپیمای شناور، پروژهی شکستخوردهی دیگر از وزارت دفاع ایالاتمتحده بود که درحال حاضر به اثر موزهای تبدیل شده است.
Christmas Bullet
طراحی Christmas Bullet توسط بسیاری از افراد به عنوان بدترین طراحی در تاریخ صنعت هواپیمایی شناخته میشود. بالهای آن به شکلی طراحی شده بودند که مانند بالهای پرندگان حرکت کنند.
منبع: خبرآنلاین