فاجعه ازبین رفتن طبیعت

فاجعه ازبین رفتن طبیعت

اکوسیستم‌های بزرگ طبیعی مانند جنگل‌های گرمسیری و صخره‌های مرجانی بسیار سریعتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد دارند از بین می‌روند. ممکن است جنگل‌های آمازون طی ۴۹ سال و صخره‌های مرجانی کارائیب فقط طی ۱۵ سال از بین بروند.

کد خبر : ۷۷۹۷۳
بازدید : ۵۰۵۴
فاجعه ازبین رفتن طبیعت
دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون، دانشگاه بانگور و پژوهشکده مطالعات شرقی و آفریقایی در بریتانیا به این نتیجه رسیده اند که اکوسیستم‌های بزرگ طبیعی مانند جنگل‌های گرمسیری و صخره‌های مرجانی بسیار سریعتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد دارند از بین می‌روند. ممکن است جنگل‌های آمازون طی ۴۹ سال و صخره‌های مرجانی کارائیب فقط طی ۱۵ سال از بین بروند.

پژوهشگران داده‌های مربوط به تغییرات ثبت شده در ۴۰ محیط آبی و زمینی را مورد مطالعه قرار دادند. معلوم شد که گرچه روند فروپاشی فاجعه بار در اکوسیستم‌های بزرگ طولانی‌تر بوده، میزان تخریب آن‌ها بسیار بیشتر از اکوسیستم‌های کوچک است. نتایج حاصله با این واقعیت توضیح داده می‌شود که محیط‌های طبیعی بزرگ از تعداد زیادی از سیستم‌های فرعی تشکیل شده که توسط گونه‌ها و زیستگاه‌های آن‌ها ایجاد شده است.
این پودمان یا مدولار در ابتدا مقاومت در برابر استرس را فراهم می‌کند، اما پس از عبور از آستانه بحرانی، باعث فروپاشی سریع محیط طبیعی می‌شود؛ بنابراین، اکوسیستم‌هایی که هزاران سال وجود داشته اند می‌توانند در کمتر از ۵۰ سال از بین بروند. تاثیر اثر مخرب تغییرات در شرایط محیط، به عنوان مثال، در آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها مشاهده می‌شود که بیشتر رابطه تغییرا جهانی آب و هوا رخ می‌دهند.
منبع: اسپوتنیک
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید