پریرخ دادستان؛ مادر روانشناسی رشد

پریرخ دادستان؛ مادر روانشناسی رشد

۲۶ ساله بود که پایان‌نامه دکتری خود را به سرپرستی روانشناس بلندآوازه ژان پیاژه نوشت. او در این پژوهش پی برد که تجربه‌ها و آموخته‌های ما در دریافت‌مان از فضاها، مکان‌ها و بُعد‌ها تأثیر مستقیم دارند.

کد خبر : ۷۸۲۶۱
بازدید : ۷۱۱۲
پریرخ دادستان؛ مادر روانشناسی رشد
اول فروردین ۱۳۱۲؛ ۸۷ سال پیش در چنین روزی پریرخ دادستان در تهران زاده شد. می‌گفت: «همیشه با آمیزه‌ای از عشق مادرانه و هنر آموزگاری و باور به آموزشِ اندیشیدن به جای اندیشه‌ها، زیسته‌ام.»

پدرش کارمند بلندپایه دولت بود و از ذوق و استعداد دخترش به آموزش پشتیبانی بسیار کرد. چهار ساله بود که به دبستان رفت و ۱۵ ساله بود که دیپلم علوم تجربی و یک سال پس از آن دیپلم ادبی گرفت.

۱۶ ساله بود که جوان‌ترین و نخستین دانشجوی دختر اعزامی به خارج بود. ۲۶ ساله بود که پایان‌نامه دکتری خود را به سرپرستی روانشناس بلندآوازه ژان پیاژه نوشت. او در این پژوهش پی برد که تجربه‌ها و آموخته‌های ما در دریافت‌مان از فضاها، مکان‌ها و بُعد‌ها تأثیر مستقیم دارند.

با اینکه استادش به هیچ رو نمی‌خواست این دستیار کارآمد و ورزیده را از دست بدهد، اما او به ایران بازگشت، ولی پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش را نپذیرفت و آموزگار کلاس اول شد و دو سال سرپرستی نخستین مرکز هدایت حرفه‌ای دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک تهران را به عهده گرفت.

۴۲ ساله بود که به گروه روانشناسی دانشگاه تهران پیوست و ۴۷ ساله بود که دانشیار این رشته در دانشگاه تهران شد و پنج سال پس از آن سرپرستی گروه روانشناسی این دانشگاه را پذیرفت و سرانجام در ۵۳ سالگی به درجه استادی تمام رسید.

۵۹ ساله بود که پس از تدریس بیش از ۱۷ واحد درسی در هر ترم و تألیف ۱۵ کتاب و ۵۰ مقاله اثرگذار در رشته خود، بازنشسته اجباری شد.

او پس از این حکم اجباری، چند پژوهشکده علوم انسانی را سرپرستی کرد و "فصلنامه روانشناسان ایرانی" را بنیان نهاد و برای نوشتن آثارش در زمینه روانشناسی پویشی و بالینی، مقام نخست را به خاطر تألیف کتاب در این زمینه در ایران به دست آورد.

رشد و شناسایی این دو شاخه روانشناسی وامدار تلاش‌های پیوسته او در آموزش آن‌ها به دانشجویان بوده است.

او واژه‌نامه‌هایی برای روانشناسی تألیف و برابر‌های دقیق فارسی برای واژگان لاتین روانشناسی پیشنهاد و دو واژه‌نامه در این زمینه منتشر کرد.

پریرخ دادستان در ۷۵ سالگی در تهران درگذشت.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید