غیرمنتظره‌ترین اتفاقات فوتبال سال دنیا

سال ۲۰۱۵ سال پرحادثه ای برای فوتبال دنیا بود. اتفاقات عجیبی رخ داد که شاید یک سال پیش رخ دادنش غیرقابل باور به نظر می رسید.

کد خبر : ۷۸۵۰
بازدید : ۱۳۰۲
سال ۲۰۱۵ سال پرحادثه ای برای فوتبال دنیا بود. اتفاقات عجیبی رخ داد که شاید یک سال پیش رخ دادنش غیرقابل باور به نظر می رسید.

به گزارش سایت نود، یک سال پیش قطعا کسی تصور نمی کرد که بلاتر نه تنها رئیس فیفا نماند بلکه هشت سال از حضور در هر گونه فعالیت فوتبالی محروم شود یا آن که چلسی مهارنشدنی ژوزه مورینیو تبدیل به ویرانه شود یا آن که لسترسیتی بحران زده تبدیل به یکی از بخت های اصلی قهرمانی لیگ انگلیس شود. نگاهی داریم به مهمترین و غیرمنتظره ترین رویدادهای ورزشی سال ۲۰۱۵.

فساد در فیفا و محرومیت هشت ساله بلاتر از هر گونه فعالیت فوتبالی
فدراسیون جهانی فوتبال سال پرهیاهویی را پشت سر گذاشت. با فعالیت های FBI، پلیس سوئیس و موج دستگیری های مدیران ارشد فیفا شاید هیچ کس یادش نیاید که سپ بلاتر در انتخابات آغاز سال پیروز شد. چند ماه بعد از آن پیروزی، بلاتر هشت سال از حضور در هر گونه فعالیت مرتبط با فوتبال ممنوع شد. پلیس آمریکا بحران را کلید زد. آنها در ابتدا ۱۴ تن از سران فیفا را به اتهام فساد، پولشویی و رشوه خواری دستگیر کردند. پس از آن دادگستری سوئیس هم وارد ماجرا شد و پلاتینی هم به علت دریافت یک مبلغ غیرقانونی در سال ۲۰۱۱ از بلاتر از کار معلق شد. در اواخر ماه دسامبر، پلاتینی و بلاتر توسط کمیته اخلاق فیفا هشت سال از حضور در هر گونه فعالیت فوتبالی محروم شدند. چند هفته قبل تر ۱۶ مدیر ارشد فیفا هم به علت دست داشتن در پولشویی ۱۳۲ میلیون پوندی دستگیر شده بودند.

بلاتر امیدوار بود که تا فوریه ۲۰۱۶ که انتخابات تعیین رئیس جدید فیفا برگزار می شود بر مسند کار بماند اما محرومیت باعث شد که اجازه ورود به رفتنش را نداشته باشد. مسلما هیچ کس در ژانویه ۲۰۱۵ تصور نمی کرد که یک سال بعد چنین اتفاقاتی در فیفا رخ بدهند. اتفاقات فیفا در سال ۲۰۱۶ هم ادامه خواهند داشت.اسپانسرهای اصلی مثل آدیداس، کوکاکولا و مک دونالد به فیفا فشار می آورند تا هر چه زودتر چهره خود را پاک سازد و مسلما تعیین رئیس جدید فیفا در سال ۲۰۱۶ برای آینده فوتبال جهان اهمیت بسیاری خواهد داشت.

پنجره نقل و انتقالات؛ فکس های خراب، جت های اختصاصی و معاملات دقیقه نودی
فصل نقل و انتقالات تابستانی امسال هم پر سر و صدا و هیجانی بود. اولدترافورد و منچستریونایتد بیشترین نقش را در این هیاهو داشتند. اد وودوارد، مدیر اجرایی یونایتد پس از مطرح کردن نام بازیکنان سرشناس جهان به سراغ خرید آنتونیو مارسیال با پرداخت ۳۶ میلیون رفت. بازیکن فرانسوی تبدیل به گرانقیمت ترین بازیکن جوان تاریخ فوتبال شد تا هواداران یونایتد تابستان نا امید کننده خود را با امید به آینده تمام کنند.

منچسترسیتی در آغاز تابستان خرید رحیم استرلینگ و فابین دلف را نهایی کرد و پدرو هم پیراهن یونایتد را در عرض یازده ساعت با لباس چلسی عوض کرد. لیورپول پس از رد دو پیشنهاد ، بالاخره دفعه سوم پیشنهاد سیتی را پذیرفت و بازیکن انگلیسی پس از رد پیشنهاد تمدید قرارداد با سرخ ها راهی ورزشگاه اتحاد شد.

نقل و انتقالاتی که به سرانجام نرسیدند هم در نوع خود خبرساز بودند. سیدو براهینو علیرغم آن که سوار بر جت اختصاصی آماده انتقال به وست بروم بود در نهایت راهی این تیم نشد. ماجرای ده خیا کمی عجیب تر بود. دروازه بان اسپانیایی راهی رئال مادرید نشد تا رئال و منچستر تقصیر را گردن همدیگر بیاندازند. در نهایت با همه کش و قوس ها، ده خیا در یونایتد ماند و از معدود بازیکنان خوب تیم فن خال در فصل جاری بود.

فتح پنج جام توسط بارسلونا
نحوه مهار لیونل مسی، لوئیز سوارز و نیمار تبدیل به سوال یک میلیون دلاری شده است. در سال ۲۰۱۵ هیچ تیمی نتوانست این معما را حل کند. عجیب نیست که دو نفر از سه مدعی توپ طلا بارسایی هستند و نفر سوم این مثلث یک بازیکن بی نظیر است که در همه فینال های ممکن برای تیمش گل زده است. این مثلث در قهرمانی بارسا در لالیگا ۷۴ درصد گلهای تیمشان را به ثمر رساندند. مسی در فینال کوپا دل ری یک گل زیبا به ثمر رساند و سوارز و نیمرا سه گانه را مقابل یووه در برلین تکمیل کردند. آن شب ژاوی آخرین بازی خود برای بارسا را با ۲۵مین جام باشگاهی خود به پایان رساند.

حتی مصدومیت دو ماهه مسی هم جلوی بارسا را نگرفت. در غیاب او، نیمار و سوارز ۱۶ گل برای بارسا در لالیگا به ثمر رساندند (هر کدام هشت گل) تا آن که بارسا در مقابل رئال در برنابئو خوش درخشید و با نتیجه چهار بر صفر پیروز شد. بارسا سال را با شکست در مقابل سوسیه داد با مربیگری مویس آغاز کرد و با قهرمانی در جام جهانی باشگاه ها به اتمام رساند.

پیوستن یورگن کلوپ به لیورپول
"آقای معمولی" بالاخره به لیگ انگلیس ملحق شد. هواداران سرخ ها از این که یورگن کلوپ جای برندن راجرز را گرفت در پوست خود نمی گنجیدند. راجرز با تساوی در دربی مرسی ساید در اوایل اکتبر اخراج شد. به سرعت نام کلوپ به عنوان گزینه اصلی هدایت سرخ ها مطرح شد و این مربی با سبک منحصربفردش به لیورپول ملحق شد.

مربی سابق دورتموند از زمان حضورش در لیورپول سه شکست را تجربه کرده که در استمفوردبریج و ورزشگاه اتحاد پیروز شده و علیرغم مصدومیت دنیل استوریج توانسته به مربی محبوب هواداران لیورپول تبدیل شود.

لیورپول با استخدام کلوپ بهترین گزینه ممکن را به خدمت گرفت چرا که باشگاه های دیگر مثل منچستریونایتد و رئال مادرید در حال حاضر به دنبال مربی هستند و مسلما مربی آلمانی می توانست تبدیل به گزینه اصلی آنها شود.

تغییر سرنوشت؛ لستر اوج گرفت، چلسی به صخره خورد
لسترسیتی کریسمس گذشته را به عنوان قعرنشین تجربه کرد اما بعد از دوازده ماه آنها به یکی از مدعیان قهرمانی تبدیل شدند. لستر در مارس سال ۲۰۱۵ با شکست مقابل تاتنهام با نتیجه چهار بر سه در قعر جدول لیگ انگلیس جای گرفت. فقط یک معجزه می توانست نجاتشان دهد. مهمترین نکته آن شب برای لسترسیتی شروع جیمی واردی به گلزنی بود.

در طرف دیگر جدول، تیم ژوزه مورینیو، هال سیتی را در هم کوبید تا فاصله خود را با تیم دوم جدول به شش امتیاز برساند. در آن بازی ادن آزار، بهترین بازیکن فصل لیگ انگلیس و دیگو کاستا گلزنی کردند.

لستر پس از آن نجات یافت. آنها هفت تا از ۹ بازی بعدی خود را بردند. تیم رانیری روند خوبش را در همین فصل ادامه داد تا در شب سال نو در رده دوم لیگ انگلیس جای بگیرد. واردی روند صعودی خود را ادامه داد تا در ماه می به تیم ملی انگلیس دعوت شود. این بازیکن در ماه نوامبر با گلزنی مقابل منچستریونایتد رکورد تاریخ لیگ انگلیس که گلزنی در ده بازی پیاپی توسط نیستلروی بود را شکست. واردی در یازده بازی پیاپی گلزنی کرد.

اما همان طور که لستر و واردی از منطقه سقوط به جمع بزرگان فوتبال انگلیس رسیدند، چلسی هم از عرش به فرش رسید. اوضاع این تیم به حدی وخیم شد که آبراموویچ دو هفته پیش حکم اخراج ژوزه مورینیو را صادر کرد. تا پیش از اخراج مربی پرتغالی، چلسی از ۱۶ بازی خود در لیگ انگلیس ۹ شکست تجربه کرده بود و آزارو کاستا فصلی کابوس وار را پشت سر گذاشته بودند. بدین ترتیب گاس هیدینک برای دومین بار به عنوان مربی موقت در چلسی مشغول به کار شد که مربی هلندی هم تا کنون توفیق چندانی کسب نکرده است. باید دید که چلسی در سال ۲۰۱۶ می تواند سهمیه اروپایی کسب کند یا نه.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید