تعطیلی پالایشگاه‌های نفت جهان

تعطیلی پالایشگاه‌های نفت جهان

شرکت نفتی اِی‌پی‌آی ایتالیا در این باره اعلام کرد: پالایشگاه آنکونا با ظرفیت پالایش روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت خام، به‌طور موقت تعطیل می‌شود.

کد خبر : ۷۸۶۳۸
بازدید : ۴۵۴۱
تعطیلی پالایشگاه‌های نفت جهان
سقوط تقاضای جهانی نفت در پی شیوع ویروس کرونا بسیاری از پالایشگاه‌های نفتی جهان را به تعطیلی می‌کشاند.

نخستین خاموشی پالایشگاه‌های نفت در هند و قاره اروپا روز جمعه (هشتم فروردین‌ماه) اعلام شد، در حالی که کشور‌ها در سراسر جهان برای جلوگیری از ویروس همه‌گیر کرونا مرز‌های خود را بسته‌اند، تولید پالایشگاه‌های در بسیاری از نقاط جهان به دلیل کاهش شدید تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در حال سقوط است.

شرکت نفتی اِی‌پی‌آی ایتالیا در این باره اعلام کرد: پالایشگاه آنکونا با ظرفیت پالایش روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت خام، به‌طور موقت تعطیل می‌شود.

پالایشگران بزرگ نفت هندو از جمله شرکت‌های ایندین‌اویل و پالایش و پتروشیمی مانگلور، نیز حالت فوق‌العاده اعلام کردند و مانگلور در آستانه تعطیلی کامل پالایشگاه خود است.

در پی همه‌گیری ویروس کرونا که سبب کشته شدن بیش از ۲۲ هزار نفر در سراسر جهان، توقف بیشتر مسافرت‌های هوایی دنیا، بسته شدن مرز‌های بیشتر کشور‌ها و در خانه ماندن مردم شده است، برآورد‌ها نشان می‌دهد که تقاضای جهانی برای سوخت در سه ماه دوم سال جاری میلادی ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

یک منبع آگاه گفت: شرکت رپسول اسپانیا حدود ۱۰ درصد فعالیت پالایشگاه‌های پیچیده خود را کاهش می‌دهد.

در همین حال، پالایشگران ژاپن، کره جنوبی و تایلند - که پیش از این نیز سرعت تولید خود را کاهش داده بودند - حتی در هنگام تعطیلی پالایشگاه‌ها برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری دوره‌ای نیز به دنبال کاهش بیشتر هستند.

چند پالایشگاه در ایالات متحده آمریکا نیز تولید خود را کاهش داده‌اند.

تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کردند که احتمال می‌رود تقاضای جهانی در ماه آوریل ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد، این در حالی است که تقاضای چهانی در ماه مارس ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود کل مصرف سالانه نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

شوک بی‌سابقه به سامانه پالایشی جهان
بنا به گفته تحلیلگران، چنین فروپاشی تقاضا، شوک بی‌سابقه‌ای برای سامانه پالایشگاهی جهان خواهد بود.

آسیا بیش از ۶۰ درصد رشد تقاضای جهانی نفت را در اختیار دارد؛ همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بازار‌های مالی را به هم ریخته و این شرایط در نفت بسیار مشهودتر بوده است.

قیمت‌های جهانی نفت خام تاکنون حدود ۶۰ درصد سقوط کرده اند و کورد بزرگترین خسارت سه ماهه نیز ثبت شد.

با کاهش تقاضای داخلی، پالایشگاه‌های نفت آسیا در حال از دست دادن درآمد‌های خود هستند و کاهش ناگهانی حاشیه‌های سود سبب کاهش چشم‌انداز صادرات می‌شود.

شرایط وخیم‌تر آن است که بعضی از پالایشگاه‌ها به دلیل کمبود نیروی انسانی به دلیل قرنطینه کردن و اعمال محدودیت‌های رفت و آمد و سفر، قادر به اجرای عملیات تعمیرات و نگهداری دوره‌ای نیستند.

براساس آمار‌های شرکت ملی نفت کره (کی‌ان‌پی‌سی) نرخ بهره‌گیری کره جنوبی از ظرفیت پالایشی خود در ماه فوریه به ۸۲.۸ درصد رسید که کمترین مقدار از سال ۲۰۱۴ به شمار می‌آید؛ این روند کاهشی به احتمال زیاد متوقف نمی‌شود، با این وجود انتظار می‌رود تقاضا برای بنزین و گازوئیل در ماه مارس با ۳۰ درصد کاهش همراه باشد.

آمار‌های اتحادیه نفت ژاپن نشان می‌دهد که پس از کاهش هفت درصدی نرخ بهره‌گیری از ظرفیت پالایشی در ۱۲ هفته نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، ژاپن باز هم این مقدار را کاهش دهد.

سنگ یئک تی، از شرکت مشاوره انرژی اس‌آی‌ای در پکن در این باره اعلام کرد که برخلاف دیگر کشورها، انتظار می‌رود چین نرخ بهره‌گیری از ظرفیت پالایشی خود در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ میلای را با سه درصد افزایش سالانه به ۷۷ درصد برساند، در حالی که این رقم در ماه فوریه به ۶۳ درصد رسیده بود
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید