کم شدن حرکت پوسته زمین در دوران قرنطینه

کم شدن حرکت پوسته زمین در دوران قرنطینه

بسیاری از ایستگاه‌های ردیاب، در مناطق ساکت‌تر واقع است تا سروصدا‌هایی که ثبت می‌کنند، آمیخته با صدای فعالیت‌های انسانی نباشد. اما ایستگاه بروکسل در منطقه‌ای واقع شده است که معمولاً شلوغ است.

کد خبر : ۷۸۹۱۲
بازدید : ۱۰۳۹۱
کم شدن حرکت پوسته زمین در دوران قرنطینه
لرزه‌های ناشی از فعالیت کارخانه‌ها، خودروها، قطارها، اتوبوس‌ها و ...، سروصدایی در پس‌زمینه ایجاد می‌کند که باعث حرکت پوسته زمین می‌شود

محققان کشف کرده‌اند که قرنطینه کرونایی در سراسر جهان، باعث شده است زمین کمتر تکان بخورد. خروج مردم از خانه در بسیاری از کشور‌ها ممنوع شده است و فعالیت کارخانه‌ها و تردد خودرو‌ها متوقف شده است. به همین علت، سروصدای لرزشی، یعنی صدای خفه ناشی از لرزه‌های پوسته زمین، قطع شده است.

این محققان گفته‌اند که با این تغییر، نه تنها ردیابی نشانه‌های زمین‌لرزه آسان‌تر شده است، بلکه بشر با دانستن این نکته، می‌تواند سایر بخش‌های محیط زیست را نیز بهتر مدیریت کند.

لرزه‌های ناشی از فعالیت کارخانه‌ها، خودروها، قطارها، اتوبوس‌ها و راه رفتن هرروزه انسان‌ها، سروصدایی در پس‌زمینه ایجاد می‌کند که باعث حرکت پوسته زمین می‌شود و هزاران دستگاه ردیاب که در سراسر جهان امواج لرزه‌ای را اندازه‌گیری می‌کنند، این حرکت را ثبت می‌کنند.

توماس لکوک، لرزه‌شناس رصدخانه سلطنتی بلژیک، کشف کرد که از اواسط ماه پیش، یعنی از همان زمان که مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و کسب و کار‌ها تعطیل شده‌اند، سروصدای لرزشی محیط بروکسل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

سایر لرزه‌شناسان نیز شاهد این کاهش در میزان سروصدا بوده‌اند. پاولا کولمییر، لرزه‌شناس ساکن لندن، گفت: ایستگاه‌های لرزه‌نگاری واقع در پایتخت انگلستان نیز ماه گذشته و بلافاصله پس از شروع قرنطینه، این کاهش در میزان سروصدا را ثبت کردند.

او گفت، ایستگاهی که بیشترین میزان کاهش در آن ثبت شده است، در مرکز مالی شهر واقع است. استفن هیکز، متخصص زلزله‌شناسی دانشکده سلطنتی لندن، نیر گفت: یکی از ردیاب‌های کنار بزرگراه ام۴ نیز کاهش میزان سروصدای لرزشی پس‌زمینه در طول روز را به ثبت رسانده است.

دکتر لکوک گفت، میزان سروصدا در بروکسل هم‌اندازه میزان صدایی بود که معمولاً فقط در روز کریسمس ثبت می‌شود. او حالا می‌خواهد ببیند آیا محققان خواهند توانست حرکت‌های پوسته زمین را بهتر اندازه بگیرند، یا نه.

بسیاری از ایستگاه‌های ردیاب، در مناطق ساکت‌تر واقع است تا سروصدا‌هایی که ثبت می‌کنند، آمیخته با صدای فعالیت‌های انسانی نباشد. اما ایستگاه بروکسل در منطقه‌ای واقع شده است که معمولاً شلوغ است.

دکتر لکوک گفت، از زمان شروع قرنطینه کرونایی، ایستگاه‌های «پرسروصدا» (که لرزه‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی بر آن‌ها اثر می‌گذارد) علایم خفیف‌تر زمین‌لرزه را بهتر ردیابی می‌کنند.

او گفت، اما این نتایج جامعه‌شناختی نیز هستند؛ «هرکس فکر می‌کند «در خانه فقط خودش هست و خودش»، اما همه‌مان با هم اثر بزرگی بر «محیط لرزه‌ای زمین» می‌گذاریم و شاید بتوانیم از این نکته درسی بگیریم که در سایر زمینه‌های محیط زیستی به دردمان بخورد.»

«علت این خانه‌نشینی هولناک است، اما شاید در آینده تعداد زیادی از آدم‌ها شیوه زندگی‌شان را تغییر دهند و از تردد با خودرو‌های تک‌سرنشین خودداری کنند.»

دکتر لکوک گفت، مدرکی دال بر این نیست که کاهش فعالیت انسانی باعث کاهش احتمال وقوع زمین‌لرزه می‌شود.

اما اندی فراستو، لرزه‌شناس اهل واشنگتن دی‌سی، به نشریه «طبیعت» گفت: اگر قرنطینه در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد، وضعیت ردیاب‌های درون‌شهری در ردیابی موقعیت پس‌لرزه‌های زلزله بهتر خواهد شد. او گفت: «در آن صورت، سروصدای پس‌زمینه هنگام دریافت علایم لرزه کمتر می‌شود و می‌توان از رخداد‌های لرزه‌ای، داده‌های بیشتری به دست آورد.»

عکس‌های ماهواره‌ای، نشان‌دهنده کاهش آلودگی هوا بر اثر توقف فعالیت انسانی در دوره قرنطینه است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید