خطر کرونا برای مردان بالای ۵۰ سال بیشتر است؟

خطر کرونا برای مردان بالای ۵۰ سال بیشتر است؟

مرد‌ها بیشتر از زن‌ها مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های مزمن ریه مبتلا می‌شوند. برخی معتقدند ژن‌ها و هورمون‌های جنسی هم ممکن است نقش داشته باشند.

کد خبر : ۷۹۱۱۴
بازدید : ۹۸۴۳
خطر کرونا برای مردان بالای ۵۰ سال بیشتر است؟
بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، یک هفته بعد از شروع علائم بهبود پیدا می‌کنند و نیازی به کمک پزشکی نخواهند داشت، ولی بعضی نیاز به بیمارستان پیدا می‌کنند. از جمله این افراد، بوریس جانسون، نخست وزیر ۵۵ ساله بریتانیا است. او در بیمارستان سنت توماس لندن در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شد، اما اکنون از این بخش ترخیص شده است.

احتمال وخیم شدن بیماری در بعضی افراد بیشتر است:
تمام افراد بالای ۷۰ سال صرف نظر از اینکه بیماری دیگری دارند یا نه
تمام مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای در هر سنی، مانند بیماری قلبی

در بریتانیا یک و نیم میلیون نفر در صورت ابتلا به کرونا ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان پیدا کنند؛ مثل بیماران سرطانی که شیمی درمانی کرده‌اند. از این‌ها خواسته می‌شود تحت هیچ شرایطی از خانه بیرون نیایند تا در امان بمانند. به نظر می‌رسد ویروس کرونا برای مردان ۵۰ تا ۶۹ سال هم خطرناکتر است به همین دلیل این گروه سنی "پرخطر" شناخته می‌شوند.
خطر کرونا برای مردان بالای ۵۰ سال بیشتر است؟
چرا مردان مسن‌تر؟
دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند جواب این سوال را پیدا کنند. در بریتانیا آمار بخش‌های مراقبت‌های ویژه نشان می‌دهد میانگین سن بیماران بدحال ۶۰ سال است. بیشتر این‌ها مرد‌های سفید هستند و بسیاری از آن‌ها بیماری‌های دیگری مثل مشکلات قلبی و چاقی دارند که آن‌ها را بیشتر در خطر قرار می‌دهد.
آمار چین که این همه‌گیری از آنجا آغاز شد، نشان می‌دهد مرد‌ها از زن‌ها بیشتر در خطرند. با این حال متخصصان می‌گویند ممکن است عواملی غیر از جنسیت، مانند کشیدن سیگار هم نقش داشته باشد. پرفسور ایان هال، استاد پزشکی مولکولی در دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: "من هنوز متقاعد نشده‌ام که جنسیت، بالا بودن خطر در مردان را توضیح می‌دهد، شاید عوامل ناشناس دیگری وجود داشته باشند. "

مرد‌ها بیشتر از زن‌ها مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های مزمن ریه مبتلا می‌شوند. برخی معتقدند ژن‌ها و هورمون‌های جنسی هم ممکن است نقش داشته باشند.
خطر کرونا برای مردان بالای ۵۰ سال بیشتر است؟
آیا زنان مصونیت بیشتری دارند؟
پرفسور فیلیپ گولدر، متخصص ایمنی شناسی در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: "ما بیش از پیش متوجه تفاوت چشمگیر سیستم ایمنی مرد و زن می‌شویم و این درعاقبت بسیاری از بیماری‌های عفونی تاثیر قابل توجهی می‌گذارد. در طول زندگی، واکنش سیستم ایمنی زن‌ها به واکسن‌ها و عفونت‌ها معمولا شدیدتر و موثرتر است. "

دلیل آن شاید وجود دو کروموزوم X. در زن در مقایسه با یک کروموزوم X. و یک کروموزوم Y. در مرد باشد. بعضی از ژن‌های مهم برای سیستم ایمنی در کروموزوم X. هستند.

چگونه از خودمان محافظت کنیم؟
با ورزش، تغذیه متعادل و ترک عادت‌های زیان‌آور. اگر سیگار می‌کشید، الان بهترین وقت برای ترک است.

این عادت‌ها در مرد‌ها بیشتر از زن‌ها دیده می‌شود:
سیگار کشیدن، تعداد زیاد سیگار روزانه و کشیدن سیگار دست‌پیچ
خوردن نمک زیاد
خوردن زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده
مصرف کم میوه و سبزی
خطر کرونا برای مردان بالای ۵۰ سال بیشتر است؟
وقتی فرد آلوده به ویروس کرونا عطسه یا سرفه می‌کند، قطرات ریزی را پراکنده می‌کند که حاوی تعداد زیادی ویروس هستند. اگر کسی این قطرک‌ها را استنشاق کند یا به سطوح آلوده به آن‌ها دست زده و بعد چشم و بینی و دهان خود را لمس کند، ممکن است به این عفونت دچار شود.
به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت سرفه یا عطسه، جلوی دهان خود را با دستمال بگیرید، با دست آلوده به صورتتان دست نزنید و از تماس با افراد آلوده به این ویروس پرهیز کنید.

در صورت بروز علائم بیماری کرونا چه باید کرد؟
اگر دچار سرفه مداوم یا تب شده‌اید، باید حداقل ۷ روز در خانه بمانید و بیرون نروید. اگر شما یا یکی از افرادی که با شما در یک خانه زندگی می‌کند دچار این علائم شد، تمام افراد آن خانه باید ۱۴روز قرنطینه شوند و مراقب بروز علائم بیماری باشند.

اگر علائم بیماری کمتر نشد؟
دلیل اصلی بستری در بیمارستان، مشکل تنفسی است. اگر نفس تنگی آنقدر شدید شده که دیگر نمی‌توانید بیشتر از چند کلمه حرف یزنید، این یک فوریت پزشکی است و باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید