زمان اجباری شدن ماسک در متروی تهران

زمان اجباری شدن ماسک در متروی تهران

همزمان پروتکل اجباری شدن استفاده از ماسک در حمل‌و‌نقل عمومی در کمیسیون عمران و حمل‌و نقل شورای شهر تهران به تصویب رسید و توسط ریاست شورای شهر تهران برای تصویب نهایی به رئیس ستاد مبارزه با کرونا تهران ارسال شد.

کد خبر : ۷۹۸۰۳
بازدید : ۵۱۴۰
زمان اجباری شدن ماسک در متروی تهران
سرانجام عدم‌رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس‌های شهر تهران، وزارت بهداشت و دولت را به سمت اجباری کردن استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی سوق داد. طرحی که فعلا در مرحله تدوین دستورالعمل‌هاست و به گفته برخی مدیران شهری از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

موضوع اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس‌ها روز هفتم ماه جاری از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد. در آن جلسه رئیس‌جمهوری با بیان اینکه استفاده از ماسک و دستکش در مترو و اتوبوس الزامی می‌شود، گفت که وزارت بهداشت به زودی اعلام می‌کند که از چه روزی این کار صورت خواهد گرفت.
او همچنین از تولیدکنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیرو‌های مسلح، وزارت بهداشت و تمام گروه‌ها و کارگاه‌هایی که به تولید ماسک می‌پردازند خواست تولید را در این بخش افزایش دهند و در ادامه از عرضه ۱۸ میلیون ماسک خارجی به بازار در راستای عملیاتی شدن طرح استفاده اجباری از ماسک خبرداد.

همزمان پروتکل اجباری شدن استفاده از ماسک در حمل‌و‌نقل عمومی در کمیسیون عمران و حمل‌و نقل شورای شهر تهران به تصویب رسید و توسط ریاست شورای شهر تهران برای تصویب نهایی به رئیس ستاد مبارزه با کرونا تهران ارسال شد.
اما آنچه مقامات کشور را به سمت اجباری شدن استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی پایتخت سوق داد، عدم‌رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی همزمان با از سرگیری فعالیت مشاغل در تهران است. هرچند مدیریت شهری اقدام به علامت‌گذاری در مترو و اتوبوس‌های شهری در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی کرده است، اما این طرح در ساعات شلوغ از سوی مردم نادیده گرفته شده و همین امر بیم شیوع مجدد بیماری کرونا را در تهران افزایش داده است.

براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت روند ابتلا به کرونا در پایتخت تا حدی کنترل شده است، اما برخی گزارش‌ها نیز همزمان از افزایش تعداد مراجعان به مراکز درمانی پایتخت حکایت می‌کند. امری که موجب نگرانی وزارت بهداشت شده تا آنجا که روز دوشنبه ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ضمن اشاره به اجباری شدن ماسک تاکید کرد درباره سلامت مردم شوخی نداریم.
ایران تنها کشوری نیست که استفاده از ماسک را در وسایل نقلیه عمومی پایتخت اجباری اعلام کرده است. ایالت‌های زاکسن و مکلنبورگ فورپورمن، ایالت بایرن و شهر مونستر آلمان نیز پوشیدن ماسک را در مکان‌های عمومی اجباری کرده‌اند. در فرانسه نیز مقام‌های محلی شهرستان سو در نزدیکی پاریس و شهر‌های ساحلی کن و نیس در جنوب فرانسه، هم استفاده از ماسک را الزامی اعلام کرده‌اند.
در پراگ پایتخت کشور چک نیز در صورت عدم‌استفاده از ماسک مردم با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو خواهند شد. در اتریش هم استفاده از ماسک در مغازه‌ها اجباری است. در آمریکا نیز در اکثر شهر‌ها استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی اجباری است.

آنچه موجب رو آوردن مقامات برخی کشور‌ها به اجباری کردن استفاده از ماسک در مراکز عمومی و وسایل نقلیه عمومی شده است، شاید گزارش‌های جدید سازمان بهداشت جهانی از ماندگاری ویروس کرونا به مدت ۳ساعت در هوا و ترس از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا باشد. بر اساس تحقیقات پژوهشگران ویروس کرونا می‌تواند از طریق قطرات سرفه یا عطسه تا ۳ ساعت در هوا معلق باشد.

دستور به شهرداری‌ها
در همین راستا دوشنبه‌شب عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ضرورت استفاده از ماسک و دستکش در حمل‌و‌نقل عمومی درون‌شهری دستور داد، بازه زمانی حداکثر چهار روزه‌ای در این زمینه تعیین شود.
او تصریح کرد شهرداری‌ها ظرف چهار روز برای الزامی شدن استفاده از ماسک در حمل‌و‌نقل عمومی آماده شوند. در همین ارتباط فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه روز گذشته اعلام کرد که در صورت ابلاغ طرح اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو بر اساس دستورالعمل، این کار را اجرایی خواهیم کرد.

جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس در این باره گفت: باید هماهنگی‌های لازم برای اجرای این کار صورت گیرد و مذاکراتی بین شرکت بهره‌برداری متروی تهران و وزارت صمت برای تهیه ماسک صورت گرفته است.
وی درخصوص میزان ماسک توزیعی در مترو گفت: به قدر نیاز این ماسک توزیع می‌شود. شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده که مکان‌هایی را در ایستگاه‌ها برای توزیع ماسک قرار دهد. رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: از طرفی، هماهنگی‌هایی هم با انتظامات شهرداری صورت گرفته تا اینکه پروتکل به درستی اجرا و از ورود افرادی که فاقد ماسک هستند به مترو جلوگیری شود.

علیخانی در خصوص اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو گفت: با توجه به ازدحام جمعیت انجام این کار شدنی نیست، اما باید در مترو حتما شهروندان ماسک بزنند، همین دیروز در آلمان اعلام کردند که استفاده از ماسک اجباری باشد. ما فقط استفاده از ماسک را در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی اجباری کرده‌ایم. عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که ماسک در اتوبوسرانی چطور توزیع می‌شود، گفت: در حال هماهنگی هستند.

نظر وزارت بهداشت در مورد نوع ماسک در مترو
همچنین علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در شهر تهران گفت: استفاده از ماسک برای افرادی که سوار مترو یا ناوگان اتوبوسرانی می‌شوند اجباری شده است و با توجه به میزان بالای تردد در مترو، طبیعی است که باید شهروندان از ماسک استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس وی با بیان اینکه در چند روز گذشته روزانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کردند، گفت: طبیعی است تامین این تعداد ماسک دشوار است که بر اساس مصوبه ستاد ملی، وزارت صمت مسوولیت این کار را برعهده گرفت.
به گفته زالی، پس از انجام مقدمات و تهیه ماسک‌های مذکور با قیمت یارانه‌ای در مبادی مترو توزیع می‌شود، در غیر این صورت با توجه به تراکم جمعیت در مترو ممکن است با چالش شیوع بیماری مواجه شویم.
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت هم روز گذشته با اشاره به اجباری شدن استفاده ازماسک در مترو گفت: ما اصراری به استفاده ماسک N. ۹۵ در مترو‌ها نداریم و مردم می‌توانند بر اساس فیلم‌های آموزشی وزارت بهداشت اقدام به تهیه ماسک‌های خانگی کنند.

تعداد مبتلایان دوباره چهار رقمی شد
همزمان روز گذشته وزارت بهداشت، اعلام کرد که ویروس کرونا تا ظهر سه‌شنبه (۹ اردیبهشت ۹۹) ۵۸۷۷ نفر را در ایران به کام مرگ کشانده است. از سوی دیگر بیش از ۷۲ هزار و ۴۳۹ نفر تاکنون بهبود یافته‌اند. به گفته جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، ۲۹۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. او همچنین از فوت ۷۱ نفر دیگر خبر داد.
نکته مهم دیگر در این آمار که از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد افزایش مجدد مبتلایان به کروناست. بر این اساس از ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز گذشته ۱۱۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند. روز دوشنبه وزارت بهداشت اعلام کرده بود که برای اولین بار طی ۳۶ روز، تعداد موارد جدید یا ابتلای روزانه به کووید-۱۹ در کشور به کمتر از هزار مورد رسیده است و این رقم را ۹۹۱ نفر اعلام کرد. جهانپور در عین حال گفت که اکثر تخت‌های کرونایی کشور و آی‌سی‌یو‌ها خالی است.

ابتلای ۴۹ نفر به کرونا در هر ساعت
همچنین به گزارش «ایسنا» بررسی آمار‌های وزارت بهداشت از ۳۱ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۹۹ نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر به طور متوسط در هر ساعت، ۴۹ نفر در ایران مبتلا و بین ۳ تا ۴ نفر قربانی این ویروس شده‌اند و البته هر ساعت حدودا ۶۹ نفر بهبود یافته‌اند.

در تهران و کلان‌شهر‌ها طرح ترافیک نداریم
ازسوی دیگر به دنبال لغو طرح ترافیک در تهران و بار ترافیکی سنگین در پایتخت، روز دوشنبه طرحی از سوی ناجا ارائه شد که بر مبنای آن محدودیت تردد در محدوده طرح ترافیک ایجاد خواهد شد. بر همین اساس روز گذشته سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: در صورت تصویب این طرح اجرا می‌شود.
براساس این طرح کارمندان دولت که محل کار آن‌ها در محدوده طرح است از ساعت ۱۴ تا ۱۶ از محدوده طرح بدون این که جریمه شوند، خارج خواهند شد. اما روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که تا امروز تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا این است که در کلان‌شهر‌ها طرح ترافیک نخواهیم داشت؛ زیرا وجود طرح ترافیک می‌تواند تعداد بیشتری از افراد را به سمت حمل‌و‌نقل عمومی هدایت کند و احتمال ابتلا به ویروس در این فضا‌ها افزایش یابد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید