آزمایش موفق واکسن کرونا روی میمون‌های رزوس

آزمایش موفق واکسن کرونا روی میمون‌های رزوس

محققان در این آزمایش به گروهی از میمون‌های رزوس ویروس جدید کرونا تزریق کردند، اما آن شش میمونی که واکسن مورد تحقیق را دریافت کرده بودند، میزان کمتری از این ویروس را در ریه‌ها و مجرای تنفسی خود داشتند.

کد خبر : ۸۰۳۸۴
بازدید : ۳۶۰۷
آزمایش موفق واکسن کرونا روی میمون‌های رزوس
نتایج آزمایش یک واکسن ساخته شده برای کووید۱۹ به روی ۶ میمون رزوس نتایج امیدوارکننده‌ای داشته و توانسته به این میمون‌ها در برابر ویروس جدید کرونا مصونیت دهد.

البته تحقیقات درباره این واکسن هنوز در مراحل اولیه است و معلوم نیست محصول نهایی روی انسان‌ها هم نتایجی مشابه داشته باشد. با این حال، نتایج امیدوارکننده این واکسن که هم اکنون در حال آزمایش بالینی روی انسان‌هاست می‌تواند امید برای یافتن واکسن کرونا را تقویت کند.

محققان در این آزمایش به گروهی از میمون‌های رزوس ویروس جدید کرونا تزریق کردند، اما آن شش میمونی که واکسن مورد تحقیق را دریافت کرده بودند، میزان کمتری از این ویروس را در ریه‌ها و مجرای تنفسی خود داشتند.

این تحقیق در آمریکا انجام شده و طی آن تیمی تحقیقاتی انستیتو ملی بهداشت آمریکا (ان‌آی‌اچ) که یک نهاد دولت فدرال آمریکا است با تیمی از محققان دانشگاه آکسفورد همکاری داشتند.

نتیجه این آزمایش بروی شش میمون رزوس نشان داد که آن‌ها همچنین در برابر ذات الریه و سینه پهلو که معمولا از عواقب ابتلا به ویروس جدید کرونا است مصونیت پیدا کرده بودند.

میمون‌های رزوس که زیستگاه آن‌ها جنوب، شرق و جنوب شرق آسیاست، سیستم ایمنی مشابهی انسان‌ها دارند. این میمون‌ها در افغانستان هم یافت می‌شوند و گزارش‌هایی از تشکیل گروه‌های غیربومی و مهاجم آن‌ها در ایران هم منتشر شده است.

در همین حال، این واکسن منجر به بروز عارضه بیش‌فعالی مخرب سیستم ایمنی بدن (آی‌ای‌دی) نشده است که به گفته فرگوس والش بسیار امیدبخش است چرا که از «خطر بالقوه» جلوگیری می‌کند و آن واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به ویروس جدید کرونا است؛ واکنشی که خود می‌تواند علت مرگ بیمار شود.

این در حالی است که پیش‌تر تحریک سیستم ایمنی بدن به واکنش افراطی به ویروس سارس - یکی دیگر از ویروس‌های کرونا- در تحقیقات روی حیوانات، موجب شده بود فرآیند تولید واکسن سارس با مشکل جدی روبرو شود.

نتایج این تحقیق جدید هنوز از سوی دیگر دانشمندان بررسی نشده و رسما هم در نشریات علمی منتشر نشده است، اما پروفسور استفان ایوانز از مدرسه بهداشت و پزشکی هاره‌ای این تحقیق را با «کیفیت بالا» و بسیار امیدوارکننده توصیف کرده است.

در همین حال، در بریتانیا بیش از ۱۰۰۰ داوطلب زیر نظر دانشگاه آکسفورد از هم اکنون در حال دریافت آزمایشی این واکسن هستند. دانشمندان در نقاط مختلف جهان اکنون در حال تحقیق و بررسی روی ۱۰۰ واکسن برای کووید۱۹ هستند.

دکتر پنی وارد، استاد مدعو داروسازی در دانشگاه کینگ کالج لندن می‌گوید از این که دیده این واکسن باعث تحریک واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن میمون‌ها نشده بسیار «امیدوار» شده است و همچنین این که میمون‌ها دریافت کننده واکسن دچار ذات‌الریه - سینه پهلو - نشده‌اند.

در تهیه این واکسن تنها بخشی از از ویروس جدید کرونا به کار گرفته شده است. فرض بر این است که با وارد کرد بخشی از ویروس که شامل ساختار کامل ژنتیکی آن نیست، سیستم ایمنی بدن ممکن است قادر به حفظ مشخصات آن شود و هنگامی که فرد در معرض ویروس کامل قرار گرفت، سیستم ایمنی با یادآوری ساختاری که از طریق واکسن به آن معرفی شده بود، بدون واکنش افراطی و مخرب، پادتن (آنتی بادی) ویژه دفع ویروس را تولید کند.

این همان نتیجه امیدبخشی است که به نظر می‌رسد در ۶ میمون رزوسی که این واکسن جدید را دریافت کرده بودند روی داده است. یعنی سیستم ایمنی بدن آن‌ها بدون آن که دچار واکنش افراطی و ایذایی شود توانسته پادتن مناسب برای مقابله با ویروس جدید کرونا را تولید کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید