تلخ و شیرین "شاد"

تلخ و شیرین "شاد"

در نظرسنجی به‌عمل‌آمده، در پاسخ به این سؤال که شما این اپلیکیشن را فرصت می‌پندارید یا تهدید، ۷۰ درصد دانش‌آموزان نظردهنده، ۸۶ درصد مدیران، ۶۹ درصد معلمان و ۷۴ درصد والدین این شبکه را فرصت می‌دانند.

کد خبر : ۸۰۷۷۴
بازدید : ۵۸۲۲
مجید طهرانیانان | با گسترش ویروس کرونا در ایران و به تبع آن تعطیلی مدارس کشور وزارت آموزش‌وپرورش درصدد برآمد تا با ایجاد بستری در شبکه‌های اجتماعی و بهره‌مندی از امکانات اینترنتی خلأ یادگیری‌های درسی و آموزشی و تربیتی را کاهش دهد؛ بنابراین با همکاری اپراتور‌های کشور و شرکت‌های تولیدکننده پیام‌رسان‌های داخلی طرح شبکه شاد را برای دانش‌آموزان اجرائی کرد.

ایجاد بستری در کشور که امکان ارتباطات خانواده بزرگ آموزش‌وپرورش در سطوح دانش‌آموزان - معلمان و والدین را فراهم آورد، بسیار امری ضروری و لازم به نظر می‌رسد. حتی در این مرحله به نظر می‌رسد زمان زیادی از ضرورت توجه به این مهم گذشته است؛ هرچند از زمان وزیر سابق آموزش‌وپرورش بستر اولیه این شبکه تحت عنوان سیناروبیک آماده شده بود، با‌این‌حال با تغییر مدیریت روند استفاده از این ظرفیت نیز تغییر کرد و با شبکه شاد جایگزین شد.
یقینا اجرای این شبکه از اقدامات مؤثر و ارزشمند وزارت آموزش‌وپرورش است، اما درصورتی‌که در شروع این فرایند به نکاتی توجه می‌شد. اگر بعضی از چالش‌های احتمالی این موضوع مورد توجه قرار نگیرد، ممکن است این شبکه نتواند مأموریت اصلی و پیش‌بینی‌شده را اجرائی کند.

یک نظرسنجی در آخر فروردین ۱۳۹۹ از بیش از ۸۰۰ نفر دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و والدین در استان تهران به عمل آمد که با استفاده از آن نکات پیشنهادی در جهت تقویت این اپلیکیشن ارائه می‌شود. هرچند یقینا در مدت یک‌ماه سپری‌شده فرایند روبه‌جلوی این شبکه ممکن است بخشی از چالش‌ها را حل کرده باشد.

در نظرسنجی به‌عمل‌آمده، در پاسخ به این سؤال که شما این اپلیکیشن را فرصت می‌پندارید یا تهدید، ۷۰ درصد دانش‌آموزان نظردهنده، ۸۶ درصد مدیران، ۶۹ درصد معلمان و ۷۴ درصد والدین این شبکه را فرصت می‌دانند.

در پاسخ به میزان نیاز به چنین شبکه آموزشی، همان‌طور که مشاهده می‌شود، میزان نیاز به یک شبکه اجتماعی آموزشی در تمام گروه‌ها بیش از ۵۰ درصد در سطح زیاد و خیلی زیاد قرار دارد، بنابراین ماهیت اپلیکیشن شاد یک پاسخ هوشمندانه به یک نیاز آشکار جامعه آموزشی (دانش‌آموزان) است که با بهبود مستمر تجربه کاربری نقش مهمی در سیستم آموزشی و پرورشی کشور ایفا خواهد کرد.

در پاسخ به سؤال: آموزش‌وپرورش چه میزان در ارائه اهداف و برنامه‌های این اپلیکیشن موفق بوده است؟ با توجه به اینکه اکثریت پاسخ‌دهندگان در تمامی گروه‌ها، شناخت لازم و کافی از اهداف و برنامه‌ی راهبردی وزارت آموزش‌وپرورش در اپلیکیشن شاد را ندارند، لازم است تا تغییر رویکردی در نحوه آگاهی‌بخشی به مخاطبان از حیث اهداف و چرایی استفاده از اپلیکیشن شاد صورت بگیرد.

یکی از نکات مهم در اجرائی کردن این اپلیکیشن اجباری‌شدن آن در مراحل اولیه بوده است. البته هرچند وزیر محترم در سخنرانی‌های اخیر صحبت از اختیاری‌بودن آن کرده‌اند، اما ادارات آموزش‌وپرورش با پیگیری‌های اداری عملا اجبار را ایجاد کرده‌اند.

‌شتاب‌زدگی در ایجاد این شبکه آن‌هم به‌صورت ملی و تمام‌عیار در سطوح تمامی مدارس کشور بدون آمادگی‌های زیرساختی و فنی یکی از چالش‌های این پروژه است. هرچند مسئولان آموزش‌وپرورش باید در جهت ایجاد آرامش و پاسخ به نیاز جامعه در دوره بحران کرونا پاسخ سریعی ارائه می‌کردند، اما شاید اگر توسعه این اپلیکیشن مراحل علمی و نظری خود و همچنین پروسه دوره آزمایش خود را می‌گذراند و مرحله‌به‌مرحله در مقاطع مختلف با ایجاد زیرساخت‌های فنی لازم و همچنین آمادگی جامعه مخاطبان همراه می‌شد، مطلوب‌تر به اجرا درمی‌آمد.

البته این سؤال در مرکز کشور و پایتخت طبیعی است، اما شاید اگر این پرسش در سایر مناطق کشور پرسیده می‌شد، پاسخ‌گویی متفاوت بود با‌این‌حال یکی دیگر از نکات مهم مورد توجه در اجرا این است که شاید مسئولان محترم بهتر است اولویت توسعه این شبکه را با توجه به محدودیت‌های گسترده فنی و زیرساختی این اپلیکیشن در مدارسی بگذارند که امکانات مجازی در آن‌ها موجود نیست و پس از بسط و گسترش در مدارس بی‌بهره از امکانات مجازی، در اولویت بعد این طرح را در مدارس دارای امکانات اجرا کنند.

همان‌گونه که ملاحظه می‌شود باوجود ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده از این پیام‌رسان‌ها مطلوبیت بیشتری در بین دانش‌آموزان، معلمان و والدین دارد و علت عمده آن زیرساخت‌های فنی مانند سرعت آپلود و دانلود و حجم بارگذاری‌ها و ... است که به نظر می‌رسد درصورتی‌که پیام‌رسان‌های ملی کشور در این رقابت فنی خود را مهیا نکنند، این چالش حل‌شدنی نخواهد بود.

مهم‌ترین مشکلات اپلیکیشن شاد در این نظرسنجی شامل:
۱-نبودن تبلت و موبایل در اختیار بعضی از دانش‌آموزان
۲- سختی نصب اپلیکیشن روی بعضی از گوشی‌های موجود در کشور
۳-محدودیت‌های فنی تبادل فایل‌ها
۴- به‌رسمیت‌نشناختن بعضی از مدیران و معلمان است.

پیشنهادها:
۱- در این مقطع زمانی مدارسی که امکانات مختلف آموزش آنلاین را دارند، مجبور به ورود به این شبکه نشوند و بار اپلیکیشن افزوده نشود
۲- اطلاع‌رسانی و شفافیت درباره اهداف و برنامه‌های این اپلیکیشن تقویت شود

۳- وزارت ارتباطات با تقویت زیرساخت‌های لازم و اپراتور‌ها و شرکت‌های پیام‌رسان مشکلات فنی این اپلیکیشن را حل کنند
۴- موازی‌کاری‌های صداوسیما و آموزش‌وپرورش در تولیدات محتوایی آموزشی کاهش یابد و همه دستگاه‌ها در جهت تقویت این اپلیکیشن وارد عمل شوند.

۵- با ایجاد جشنواره‌ها و مسابقات مختلف در سطوح دانش‌آموزی - معلمی و مدرسه‌ای تشویق‌های لازم در جهت تولید محتوا‌های آموزشی در این شبکه انجام شود
۶- ان‌شاءالله با حمایت جدی لایه‌های بالاتر از وزارت آموزش‌وپرورش، با تغییر مدیریتی این طرح به دست فراموشی سپرده نشود.
تلخ و شیرین
تلخ و شیرین
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید