ابتلا به کرونا بر بینایی اثر می‌گذارد؟

ابتلا به کرونا بر بینایی اثر می‌گذارد؟

هر چند کارشناسان پزشکی چنین باوری ندارند. به گفته متخصصان برجسته جهان در بیمارستان چشم‌پزشکی «مورفیلدز» داده‌های کافی برای اثبات این ادعا که ویروس کرونا می‌تواند عاملی برای مشکلات بینایی باشد در دست نیست.

کد خبر : ۸۰۸۵۹
بازدید : ۹۴۹۴
ابتلا به کرونا بر بینایی اثر می‌گذارد؟
در حال حاضر مشکلات بینایی در فهرست علائم کووید-۱۹ دولت بریتانیا وجود ندارد

در پی ادعای نخست وزیر بریتانیا و مشاور او مبنی بر این که ویروس کرونا احتمالا بر بینایی آن‌ها تأثیر گذاشته است، متخصصان پزشکی با دیده تردید به این موضوع نگاه کرده و می‌گویند که در حال حاضر شواهد بسیار ناچیزی مبنی بر تأثیر کووید-۱۹ بر بینایی وجود دارد.

به دنبال سفر جنجال‌برانگیز دامینیک کامینگز در دوران قرنطینه از منزل خود در لندن به مزرعه پدر و مادرش در شهر دورهام، مشاور ارشد نخست وزیر بریتانیا، سپس در منطقه خوش‌منظره قصر برنارد دیده شده بود.
مسیری ۳۰ دقیقه‌ای با اتومبیل که طبق ادعای او برای آزمایش بینایی خود با همسر و فرزند جوانش به آن‌جا رفته تا مطمئن شود چشمانش برای رانندگی و بازگرداندن آن‌ها به پایتخت خوب می‌بیند.

این جزئیات از سوی جانسون نیز در نشست مطبوعاتی او در دفتر نخست وزیری در خیابان داونینگ لندن مورد حمایت قرار گرفته. نشستی که در آن جانسون از جیب خود عینکی را بیرون آورد و گفت که پس از سال ها، در پی ابتلا به ویروس کرونا به آن‌ها نیاز پیدا کرده است.

هر چند کارشناسان پزشکی چنین باوری ندارند. به گفته متخصصان برجسته جهان در بیمارستان چشم‌پزشکی «مورفیلدز» داده‌های کافی برای اثبات این ادعا که ویروس کرونا می‌تواند عاملی برای مشکلات بینایی باشد در دست نیست.

سخنگوی بیمارستان در بیانیه‌ای گفته: «در حال حاضر شواهد ناچیزی مبنی بر تأثیر بیماری کووید-۱۹ بر چشم و بینایی افراد وجود دارد. موارد نادری وجود دارد که نشان دهد کووید-۱۹ بر بینایی فرد تأثیر می‌گذارد، بنابراین ما نمی‌توانیم رابطه مستقیم علت و معلولی بین آن‌ها ایجاد کنیم. برای پیدا کردن رابطه‌ای میان این دو می‌بایست داده‌های بیشتری درباره مشکلات چشمی مرتبط با کووید-۱۹ جمع‌آوری کنیم.»

هم‌زمان «کالج سلطنتی چشم‌پزشکی» اظهار کرد که به دلیل کمبود شواهد موجود، قادر به تأیید ارتباط میان این دو نیست، اما در عین حال مجله علمی این کالج - «چشم» - اخیرا مجموعه‌ای از مقالات تحقیقی در‌باره بیماران کووید-۱۹ و سلامت چشم منتشر کرده است.

یکی از این مقالات به طور خاص به مشکلات چشم بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه کرونا پرداخته، از جمله عفونت قرنیه، ناتوانی در بستن چشم‌ها و خشکی شدید سطح چشم.

این کالج در بیانیه‌ای افزود: «طبق آمار ما چند مورد التهاب ملتحمه ویروسی گزارش شده که بیانیه‌ای نیز درباره همین موضوع با همکاری کالج بینایی‌سنجی در ماه مارس منتشر کردیم.»
در حال حاضر مشکلات بینایی در فهرست علائم کووید-۱۹ دولت بریتانیا وجود ندارد؛ اما در مقابل، این فهرست بر تب بالا، سرفه خشک مداوم و نیز از دست دادن حس بویایی و چشایی تمرکز دارد.

به هر روی، در حالی که متخصصان به دلیل فقدان شواهد موجود با احتیاط نسبی به تأثیر ویروس کرونا بر بینایی می‌نگرند، رابرت مک لارن پروفسور چشم‌پزشکی در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «مطالعه نشان می‌دهد ویروس ممکن است از راه‌های مختلف بر چشم اثر بگذارد.»

او ادامه می‌دهد: «براساس مطالعه‌ای جدید این مشکل در حدود یک سوم بیماران شهر ووهان گزارش شده بود. علائم چشمی در بیماران شهر ووهان عبارت بودند از: التهاب ملتحمه، قرمزی چشم (هیپرمی)، ورم (کموسیس)، پرآب شدن (اپیفورا) و ترشح و چسبندگی فزاینده چشم.
هر کدام از علائم فوق ممکن است بر بینایی تأثیر بگذارد و ما به بیماران توصیه می‌کنیم بااحتیاط رانندگی کرده و یا درصورت تاری شدید و یا دوبینی از رانندگی خودداری کنند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید