در انتخابات هیأت رئیسه مجلس یازدهم چه گذشت؟

در انتخابات هیأت رئیسه مجلس یازدهم چه گذشت؟

دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، صبح روز پنج شنبه ۸ خرداد ماه، با دستور کار انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. در ابتدای این جلسه "محمد باقر قالیباف"، "سید مصطفی آقامیرسلیم" منتخبان مردم تهران و "فریدون عباسی" منتخب مردم کازرون به عنوان نامزد‌های ریاست مجلس یازدهم برای سال نخست اعلام آمادگی کردند. اما در نهایت «محمد باقر قالیباف» با ۲۳۰ رای به عنوان رییس مجلس یازدهم برای سال اول انتخاب شد، سید مصطفی میرسلیم ۱۲ رای و فریدون عباسی ۱۷ رای کسب کردند.

کد خبر : ۸۰۸۶۱
بازدید : ۶۵۳۹
در انتخابات هیأت رئیسه مجلس یازدهم چه گذشت؟
فرادید | منتخبان مجلس یازدهم در دومین جلسه و در نخستین دستور خود، اعضای هیات رییسه دائمی مجلس برای سال اول مجلس یازدهم را انتخاب کردند. رئیس، نواب رییس اول و دوم، ناظرین مجلس و دبیران که در مجموع ۱۲ عضو را شامل می‌شوند، هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در سال نخست را شکل می‌دهند.

به گزارش فرادید، دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح روز پنج شنبه ۸ خرداد ماه، با دستور کار انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. در ابتدای این جلسه "محمد باقر قالیباف"، "سید مصطفی آقامیرسلیم" منتخبان مردم تهران و "فریدون عباسی" منتخب مردم کازرون به عنوان نامزد‌های ریاست مجلس یازدهم برای سال نخست اعلام آمادگی کردند.

اما در نهایت «محمد باقر قالیباف» با ۲۳۰ رای به عنوان رییس مجلس یازدهم برای سال اول انتخاب شد، سید مصطفی میرسلیم ۱۲ رای و فریدون عباسی ۱۷ رای کسب کردند.

انتخابات رئیسی مجلس، همچنین ۲۶۷ رای ماخوذه و ۸ رای باطله داشت.

همچنین برای انتخاب نواب رئیسی مجلس نیز "علی نیکزاد" منتخب مردم اردبیل و "امیر حسین قاضی زاده هاشمی" منتخب مردم مشهد به عنوان نامزد‌های این جایگاه برای سال نخست اعلام آمادگی کردند؛ که در نهایت منتخبان مجلس شورای اسلامی، "امیرحسین قاضی زاده هاشمی" را با ۲۰۸ رای و "علی نیکزاد" را با ۱۹۶ رای به عنوان نواب اول و دوم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

برای انتخاب کارپرداز (ناظر) هیأت رئیسه مجلس نیز "محسن پیرهادی" از حوزه انتخابیه تهران، "حسین حسین زاده " از حوزه انتخابیه لارستان، "علی رضایی" از حوزه انتخابیه کنگاور، "علیرضا سلیمی" از حوزه انتخابیه محلات، "محمدحسین فرهنگی" از حوزه انتخابیه تبریز، "غلامعلی کوهساری" از حوزه انتخابیه رامیان و "غلامرضا نوری" از حوزه انتخابیه بستان آباد به عنوان کاندیدا‌های کارپردازی مجلس معرفی شدند.

در پایان رای گیری برای انتخاب کارپرداز هیأت رئیسه مجلس یازدهم، "محمدحسین فرهنگی" از حوزه انتخابیه تبریز با ۱۶۷ رای، "علیرضا سلیمی" از حوزه انتخابیه محلات با ۱۲۹ رای و "محسن پیرهادی" از حوزه انتخابیه تهران با ۱۲۸ رای به عنوان سه کارپرداز (ناظر) هیات رییسه مجلس یازدهم برای اجلاسیه اول انتخاب شدند.

در انتخابات هیأت رئیسه مجلس یازدهم چه گذشت؟
در آخرین انتخابات نیز، "سلمان اسحاقی" نماینده قائنات، "احمد امیرآبادی فراهانی" نماینده قم، "حسینعلی حاجی دلیگانی" نماینده شاهین‌شهر، "سیدکریم حسین‌زاده" نماینده اهواز، "سیدکاظم دلخوش" نماینده صومعه‌سرا، "سیدمحسن دهنوی" نماینده تهران، "سیدصادق طباطبایی‌نژاد" نماینده اردستان، "سیدمهدی فرشادان" نماینده سنندج، "جبار کوچکی‌نژاد " نماینده رشت، "محمد سیدی" نماینده زابل، "محمدرضا صباغیان" نماینده مهریز و بافق، "محمدرضا صفوی" نماینده رودسر، "روح‌الله متفکر" نماینده تبریز، "سمیه محمودی" نماینده شهررضا، "ابراهیم عزیزی" نماینده شیراز، "حسین محمدصالحی" نماینده فریدن، "سیدعلی موسوی" نماینده ملکان نیز برای دبیری هیأت رئیسه نامزد شده بودند.

در نهایت منتخبان مجلس یازدهم "احمد امیرآبادی فراهانی"، "سید ناصر موسوی لارگانی"، "حسینعلی حاجی دلیگانی"، "محسن دهنوی"، "روح الله متفکر آزاد" و "علی کریمی فیروزجایی" را به عنوان دبیران هیات رییسه مجلس انتخاب کردند.

حواشی انتخابات هیأت رئیسه

انتخابات هیأت رئیسه بدون حاشیه هم نبود. سید محمدرضا میرتاج‌الدینی منتخب مردم تبریز در صحن علنی روز پنج شنبه، پشت تریبون رفت و نسبت به کاندیداتوری برخی از چهره‌ها اعتراض کرد. او گفته که "ما دیروز در فراکسیون اکثریت سه تا چهار ساعت جلسه داشتیم و خیلی از نمایندگان هم بودند، تعهد اخلاقی این بود که کسانی که در فراکسیون اکثریت کاندیدا شدند و رای نیاوردند در صحن به خصوص در مورد ریاست و نواب رئیس مجلس کاندیدا نشوند. "

اشاره میرتاج الدینی به جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی بود که عصر روز چهارشنبه ۷ خردادماه، برای انتخاب نامزد‌های نهایی این فراکسیون برگزار شد. در جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی محمدباقر قالیباف، حمیدرضا حاجی بابایی، سید مصطفی میرسلیم وحسن نوروزی برای ریاست مجلس نامزد شدند که در نهایت از کل ۲۴۰ رای، قالیباف با ۱۶۶ رای بیشترین آرا را کسب کرد.

در انتخابات هیأت رئیسه مجلس یازدهم چه گذشت؟
همچنین حمید رضا حاجی بابایی با ۵۷ رای در رتبه دوم آرا قرار گرفت و سید مصطفی میرسلیم ۵ رای و حسن نوروزی ۲ رای را کسب کرد.

با این وجود فراکسیون انقلاب اسلامی تصمیم گرفت تا محمدباقر قالیباف را به عنوان تنها نامزد ریاست مجلس معرفی کند و دیگر کاندیدا‌ها انصراف دهند، اما در روز انتخابات سید مصطفی میرسلیم بر خلاف توافق شکل گرفته در این فراکسیون، برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کرد که اعتراض اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی را به دنبال داشت.

سید کاظم دلخوش منتخب مردم صومعه‌سرا در مجلس هم جز منتقدان روز دوم مجلس بود و از لابی‌گری‌ها و اقدامات غیرشرعی و غیراخلاقی برای عضویت نمایندگان در کمیسیون‌ها انتقاد کرد. او در صحن علنی گفت که "اعضای هیئت رئیسه مجلس بعد از آنکه پشت میز نشستند، برای آنکه مورد اعتماد باشند، باید تعهد و تقوا را ملاک قرار دهند. متأسفانه در جریان انتخاب نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه مجلس، لابی‌گری‌هایی انجام شد که جای اقدامات اصولی و اخلاقی را گرفت. نباید کار‌های مجلس با لابی‌گری پیش برود. "

البته انتخابات هیأت رئیسه مجلس یازدهم حاشیه کرونایی هم داشت. نمایندگان مجلس پس از انتخاب قالیباف به عنوان رییس مجلس، یک به یک به سمت او رفتند، و پس از تبریک، بعضاً با وی دیده‌بوسی کردند؛ همین مسئله باعث شد که پیش از اعلام رسمی نتایج آرای انتخابات ریاست مجلس از پشت تریبون، رئیس شدن منتخب اول مردم تهران رسانه‌ای شود.

با این حال در ادامه جلسه محمدباقر قالیباف پشت تریبون مجلس قرار گرفت و اولین نطق خود را بیان کرد، اما این نطق صرفاً شامل تقدیر و تشکر از منتخبان ملت و همچنین عواملی بود که در این دو روز برای برگزاری جلسات مجلس زحمات زیادی کشیده بودند. او در پایان گفت که جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۱۱ خردادماه خواهد بود و مطالب اصلی را در نطق روز یکشنبه بیان خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید