فقر شدید ۱۰۰ میلیون نفر در پساکرونا

فقر شدید ۱۰۰ میلیون نفر در پساکرونا

بانک جهانی روز دوشنبه ۱۹ خرداد (هشتم ژوئن) گزارش کرد بحران اقتصادی و بحران حوزه سلامت که در پی شیوع ویروس جدید کرونا در حال حاضر با سرعتی غیر قابل تصور دنیا را در برگرفته است.

کد خبر : ۸۱۲۳۴
بازدید : ۴۵۸۳
فقر ۱۰۰ میلیون نفر در پساکرونا
دیوید مالپس، رئیس بانک جهانی، هشدار داد رکود ناشی ازکرونا تا یک دهه گریبان اقتصاد جهان را خواهد گرفت
بانک جهانی در گزارشی تازه پیش‌بینی کرد بحران کرونا تا ۱۰۰ میلیون نفر درجهان را به فقر شدید دچار می‌کند. به گفته کارشناسان، ادامه محدودیت‌های اجتماعی ضربه شدیدی بر پیکر اقتصاد وارد می‌کند و آن را تا ده درصد کوچک می‌کند.
بانک جهانی در گزارش جدید خود در مورد بزرگترین ضربه به اقتصاد جهان در طی هفت دهه اخیر هشدار داده است.

بانک جهانی روز دوشنبه ۱۹ خرداد (هشتم ژوئن) گزارش کرد بحران اقتصادی و بحران حوزه سلامت که در پی شیوع ویروس جدید کرونا در حال حاضر با سرعتی غیر قابل تصور دنیا را در برگرفته است در نهایت موجب چنان شوک اقتصادی عظیمی خواهد بود که کشور‌ها نظیرش را در هفت دهه گذشته تجربه نکردهاند.

به گزارش اسوشیتدپرس، بانک جهانی در گزارشی با عنوان"چشم‌انداز‌های اقتصاد جهانی" پیش‌بینی کرد فعالیت‌های اقتصادی در سطح جهانی تا ۲ / ۵ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کنند. این بزرگترین رکود اقتصادی پس از پشت سرگذاشتن رکود ۸ / ۱۳ درصدی ناشی از پیامد‌های جنگ جهانی دوم است.

صندوق بین المللی پول در ماه آوریل گزارش کرده بود اقتصاد دنیا در سال جاری سه درصد کوچک خواهد شد.

میران رشد منفی اقتصادی البته برای کشور‌های توسعه یافته شدیدتر از سایر کشورهاست. در کشور‌های دسته اول رشد منفی تا ۷ درصد می‌رسد. در کشور‌های در حال توسعه این رقم حول و حوش ۵ / ۲ درصد خواهد بود.
مشکل، ولی اینجاست که کشور‌های در حال توسعه به دلیل نرخ بالاتر رشد جمعیت به رشد اقتصادی بیشتری نسبت به کشور‌های توسعه یافته نیازمندند تا اشتغال و درآمد حداقلی رابرای جمعیت خود تامین کنند. از این رو کاهش رشد هر درصد رشد اقتصادی برای این کشور‌ها در قیاس با کشور‌های توسعه یافته پیامد‌های به مراتب سنگین‌تری دارد.

ضربه اقتصادی پیش بینی شده توسط بانک جهانی بسیار شدیدتر از گزارشی است که اخیرا توسط صندوق بین المللی پول اعلام شده بود.
فقر ۱۰۰ میلیون نفر در پساکرونا
افزایش "فقر شدید" در دنیا
کارشناسان بانک جهانی هم‌چنین پیش بینی کرده‌اند به دلیل تاثیر پاندمی ویروس جدید کرونا بر کسب و کار‌ها و درآمدها، تعداد افرادی که با "فقر شدید" مواجه خواهند شد، افزایش پیدا خواهد کرد و به ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر در سال جاری میلادی خواهد رسید.

کشور‌های نفت‌خیز هم از بازندگان اصلی کاهش رشد اقتصادی در دنیا هستند. این کشور‌ها ابتدا با کاهش شدید قیمت نفت روبرو شده‌اند و حالا هم مجبور به کاهش قیمت نفت هستند تا بازار این ماده خام تثبیت شود. ولی با توجه به کاهش تقاضا خطرات بیشتری بغل گوش این کشور‌ها می‌ماند.

دیوید مالپس، رئیس بانک جهانی در حالی که پاندمی کرونا را ضربه‌ای سخت بر پیکر اقتصاد جهانی خوانده هشدار داد، رکود اقتصادی ناشی از این بحران تا یک دهه گریبان همه را خواهد گرفت.

ادامه محدودیت‌های اجتماعی و تاثیر بر اقتصاد
در گزارش بانک جهانی آمده است پیش‌بینی رکود اقتصادی بر مبنای محدودیت‌های اجتماعی فعلی صورت گرفته است، به این معنی که در این گزارش فرض این گرفته شده که محدودیت‌های اجتماعی و کسب وکار‌ها از اول ماه ژوئیه برچیده خواهند شد.

در سناریو احتمالی دوم این نهاد مالی پیش بینی شده است اگر محدودیت‌ها سه ماه دیگر ادامه پیدا کنند، رشد منفی اقتصادی در کشور‌های پیشرفته بین ۸ تا ۱۰ درصد خواهد بود و اقتصاد‌های نوظهور تا ۵ درصد کوچک خواهند شد.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید