عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم

عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم

چند روز پیش دانشمندان در آب‌های استرالیا، موجودی را رصد کردند که شبیه مو است و از هزاران ارگانیسم (اندام یا مجموع اجزای تشکیل دهنده موجود زنده) کوچک تشکیل شده است.

کد خبر : ۸۱۲۵۸
بازدید : ۲۲۹۷۸
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم
کشف یک حیوان عجیب در آب‌های استرالیا که شبیه یک دسته مو است و ۴۶ متر طول دارد، بهانه‌ای شد تا از حیوانات عجیب‌و‌غریب بگوییم. دنیای‌وحش آن‌قدر اسرارآمیز و جذاب است که حتی برای طبیعت‌گردان حرفه‌ای و دانشمندان هم، همیشه چیزی برای غافلگیری دارد.
طبیعت و دنیای حیواناتش پر از موجودات عجیبی است که هنوز ناشناخته مانده‌اند. دانشمندان در طول سال‌ها و حتی سال‌های اخیر موجودات جدیدی را شناسایی کرده‌اند که ظاهر و رفتار‌های عجیبی دارند و همچنین وقایع کمتر تجربه‌شده‌ای را در قلمرو حیوانات مشاهده کرده‌اند که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست.

چند روز پیش دانشمندان در آب‌های استرالیا، موجودی را رصد کردند که شبیه مو است و از هزاران ارگانیسم (اندام یا مجموع اجزای تشکیل دهنده موجود زنده) کوچک تشکیل شده است. پژوهشگران معتقدند این موجود نوعی «ماشوره‌دار» (siphonophore) است که در حقیقت یک حیوان است که از هزاران ارگانیسم کوچک‌تر تشکیل شده است.

این «ماشوره‌دار» حدودا ۴۶ متری از شکارچیان آب‌های عمیق است که مانند یک ریسمان بلند در آب پخش می‌شود و یکی از ۳۰ حیوان جدیدی است که به‌تازگی دانشمندان در این منطقه کشف کرده‌اند. به این بهانه و در پرونده امروز زندگی‌سلام، به عجیب‌ترین و نادرترین‌ها در قلمرو حیوانات اشاره می‌کنیم.
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم
دایناسور زنده در قرن بیست‌و‌یکم!
این موجود عجیب و غریب «پانگولین» نام دارد که در بخش‌هایی از آسیا و آفریقا زندگی می‌کند و یکی از قدیمی‌ترین پستانداران روی زمین است. به همین دلیل ظاهرش شباهت زیادی به دایناسور‌ها و موجودات ماقبل تاریخ دارد. سطح بدن این حیوان از فلس‌های بسیار سخت پوشیده شده که تقریبا نفوذناپذیر است.

این حیوان وقتی احساس خطر می‌کند خودش را گرد کرده و مانند دژی مستحکم از بخش آسیب‌پذیر بدنش یعنی شکمش، محافظت می‌کند. پانگولین‌ها ناخن‌هایی بلند و منحنی شکل دارند که برای کندن زمین بسیار مناسب است، ولی برای راه رفتن اصلا کارایی ندارد.

برای همین آن‌ها هنگام راه رفتن مجبورند روی بخش عقبی پا‌های جلوی خود راه بروند و پنجه‌های خود را به سمت بالا نگه دارند؛ همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد باعث شده است تا بالاترین آمار قاچاق حیوانات پستاندار جهان مربوط به پانگولین باشد، زیرا گوشت و پوسته محافظش طرفداران زیادی دارد. طبق برخی تحقیقات گفته می‌شود ویروس کرونا برای اولین بار از بدن این جانور به بیرون منتقل شده است!
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم
زنبور شبح‌وار هری‌پاتر
«آمپولکس دمنتور» نام گونه‌ای عجیب و تازه‌شناخته شده از زنبورهاست که به‌اختصار دمنتور نامیده می‌شود و از نام اشباح مشهور داستان‌های هری‌پاتر برگرفته شده‌است؛ موجوداتی شبح‌وار که افکار شاد و روان افراد را می‌مکیدند. این حشرات به شکلی بسیار وحشتناک از سوسک‌ها تغذیه می‌کنند.
ابتدا سمی را درون بدن آن‌ها تزریق می‌کنند که سوسک‌ها به واسطه این سم کشته نمی‌شوند و به زامبی‌هایی فلج تبدیل می‌شوند، سپس این زنبور‌ها پس از فلج‌کردن، آن‌ها را زنده‌زنده می‌خورند!
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم
زرافه‌ای کوچک با شلوار گورخری!
وقتی «اوکاپی» یا زرافه گردن‌کوتاه را می‌بینید، فکر می‌کنید زرافه‌ای کوچک است که شلوار گورخری به‌پا کرده است! این حیوان تعجب‌برانگیز، بومی کشور جمهوری دموکراتیک کنگو است و در باغ‌وحش‌ها نیز شاید بتوانید شانس هیجان‌انگیز دیدن این حیوان را داشته باشید. اوکاپی برای اهالی محلی، حیوانی افسانه‌ای است که احترام زیادی برایش قائل هستند و آن را به عنوان یک موجود خارق‌العاده ستایش می‌کنند.

حرکت اوکاپی در میان جنگل‌های کنگو راحت‌تر از راه رفتن زرافه در میان این جنگل‌های انبوه است. همچنین رنگ پوست و راه‌راه بودن این حیوان نه تنها به استتارش در محیط پیرامونش کمک می‌کند بلکه به سایر حیوانات گله اجازه می‌دهد تا به‌راحتی یکدیگر را از دور تشخیص دهند.
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم نتیجه پیوند جوجه‌تیغی و لاک‌پشت!
از میان حیوانات عجیبی که در دنیا بسیار مشهور شده‌اند، می‌توان «آرمادیلو» را که در جنگل‌های استوایی و آمریکای جنوبی وجود دارد، نام برد. بدن آرمادیلو با صفحات استخوانی به‌هم‌پیوسته پوشیده شده تا به‌هنگام خطر بتواند به صورت گلوله توپ استخوانی درآمده از خود دفاع کند.

بومیان، آرمادیلو را ترکیبی از دو حیوان لاک‌پشت و جوجه تیغی می‌دانند. در داستانی آمده است که جوجه‌تیغی کمک کرد تا لاک‌پشت یاد بگیرد همانند یک توپ بچرخد و لاک‌پشت هم به جوجه‌تیغی شنا آموخت که باعث شد تیغ‌های جوجه‌تیغی به فلس‌ها و زرهی برای او تبدیل شود. در نتیجه این آموزش‌ها، آرمادیلو به وجود آمد! نکته منحصر به‌فرد این حیوان این است که به‌جز انسان، فقط آرمادیلو می‌تواند به بیماری جذام مبتلا شود.
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم
بد اخلاق‌ترین ماهی دنیا!
این ماهی عجیب و غریب با نام «خفاش ماهی لب‌قرمز» در اعماق دریای اطراف جزیره گالاپاگوس، اقیانوس آرام و پرو یافت می‌شود. لب‌های قرمزی که علت نام‌گذاری این جانور است، باعث جلب توجه طعمه‌های او می‌شود.
این ماهی بداخلاق از میگوها، ماهی‌های کوچک و خرچنگ‌ها تغذیه می‌کند و به‌جز رنگ عجیب لب‌هایش، رفتار خاص دیگری هم دارد.
با این‌که خفاش ماهی لب قرمز قادر به شناکردن است، ولی ترجیح می‌دهد راه برود! باله‌های این ماهی روی کف بستر دریا قرار می‌گیرند و عملکردی شبیه به پا پیدا می‌کنند که امکان راه رفتن در کف دریا را به او می‌دهند. این شبه‌پا‌ها هنگامی که ماهی در آب شنا می‌کند مثل چرخ هواپیما به سمت بالا جمع می‌شوند.
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم
ماهی بادکنکی که تخیلی نیست!
«ماهی بادکنک» یا زشت که حتما عکسش را با توضیحات عجیب و ماوراءطبیعی دیده‌اید، یک ماهی واقعی است که در آب‌های عمیق سواحل استرالیا و تاسمانیا زندگی می‌کند. ماهی بادکنک در اعماقی از دریا زندگی می‌کند که فشار آب بسیار بیشتر از فشار سطح دریاست، به‌دلیل دسترسی نداشتن به محل زندگی این ماهی، به‌ندرت توسط انسان‌ها دیده می‌شود و برای همین درباره‌اش داستان‌های تخیلی بسیاری ساخته‌اند.

برای آن‌که این ماهی بتواند در آب شناور بماند، گوشتی ژلاتینی با چگالی کمتر از چگالی آب دارد و همین موضوع موجب می‌شود تا بدون صرف انرژی زیادی در سطح آب شناور بماند. همین مواد ژلاتینی هم باعث شده است تا صورت این ماهی شبیه صورت انسانی با بینی بزرگ شود.
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم قورباغه‌ای که نمی‌تواند چیزی را پنهان کند!
قورباغه‌های شیشه‌ای انواع بسیار مختلفی دارند، اما قورباغه شیشه‌ای «دایانکه» کشف جدیدی است که برای اولین بار در کاستاریکا دیده شد. شاید رنگ سبز روشنِ این قورباغه اولین چیزی باشد که نظرتان را جلب می‌کند، اما نکته جالب این است که پوست بدن این جانور آن‌قدر شفاف است که می‌توان اجزای داخل بدنش را هم دید! اگر می‌خواهید این قورباغه را از نزدیک ببینید، باید حسابی چشم‌تان را تیز کنید، چون این جهنده‌های کوچک کمتر از ۳ سانتی‌متر طول دارند.
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم
حیوانی که شبیه موجودات فرازمینی است!
«آی-آی» نام یک نوع میمون پوزه‌دار و ترسناک است که در جنگل‌های ماداگاسکار زندگی می‌کند. حتما شما هم قبول دارید که این میمون ترسناک شباهت زیادی به موجودات فرازمینی دارد! صرف‌نظر از قیافه عجیبش، نکته دیگری هم هست که این جانور را خاص کرده است.
این میمون انگشت بسیار بلندی دارد که با آن به تنه درخت‌ها ضربه می‌زند و به این روش از وجود کرم‌ها و حشرات در داخل آن آگاه می‌شود. بعد با پنجه‌هایش تنه درخت را می‌کند و با همین انگشت بلند و عجیبش حشره نگون‌بخت را بیرون می‌کشد و میل می‌کند.
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم
پدر جد پرندگان
بد نیست از یک حیوان عجیب که دیگر شبیه‌اش وجود ندارد هم یادی کنیم. پرنده‌ای که تا همین چند سال پیش روی زمین می‌زیسته، حدودا تا ۲ میلیون سال پیش! «پرنده وحشت» با قد ۳ متری قدرت پرواز نداشت و با منقار چنگکی خود شکارهایش را دنبال می‌کرد.
چندی پیش دانشمندان گونه‌ای جدید از این پرنده را در سواحل شرقی آرژانتین یافتند که ۳٫۵ میلیون سال قدمت داشته و از کامل‌ترین فسیل‌هایی است که تاکنون از این پرندگان به دست آمده‌است.

جالب‌ترین بخش اطلاعات از سی‌تی‌اسکن گوش داخلی پرنده به‌دست آمد که مشخص‌شد این پرنده می‌توانسته به‌سرعت سرش را بچرخاند که این قابلیت، احتمالا در مبارزه و شکار بسیار به کمکش می‌آمده. همچنین مشخص شد محدوده شنوایی این پرنده بسیار بالا بوده و او می‌توانسته کوچک‌ترین صدای حرکت شکارهایش را بشنود.

حیواناتی که وجودشان ثابت نشده است!
به جز این حیوانات واقعی، حیوانات عجیبی هم هستند که حتما درباره‌شان شنیده‌اید، ولی هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند وجودشان را ثابت کنند. در ادامه ۵ حیوان عجیب معروف را که بحث بر سر واقعی یا غیرواقعی بودن‌شان زیاد است، معرفی می‌کنیم.
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم
پا گنده
این موجود شبه‌انسان مودار احتمالا دیده‌شده‌ترین موجود ناشناخته در جهان است. آن‌ها با اسامی مختلفی شناخته می‌شوند و در مناطق منزوی و کوهستانی تقریبا در هر گوشه جهان دیده شده‌اند. تعداد زیاد مشاهدات، «یتی» را به یکی از واقعی‌ترین موجودات تخیلی جهان تبدیل کرده است که بعید نیست دانشمندان این موجود را به‌زودی پیدا کنند.
توصیف‌هایی که از پاگنده‌ها شده به این صورت است: بلندتر از مرد معمولی (دو تا سه متر)، مو‌های بلند سفید قهوه‌ای، بوی قوی و زننده، پا‌های بزرگ که از ردپا‌ها پیداست و نفرت زیاد از انسان!
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم
هیولای دریاچه
با وجود تجهیزات پیچیده، این هیولا‌ها که در دریاچه‌های متفاوت جهان گزارش شده‌اند هنوز از دست دانشمندان دور مانده‌اند. این مشاهدات همچنان از گوشه و کنار جهان ادامه دارد. هیولای «لخ نس» (نِسی) شناخته شده‌ترین و مرموزترین هیولای دریاچه است. شاهدان این موجودات را این‌گونه توصیف می‌کنند: یک موجود بزرگ با گردن بلند، سری شبیه اسب و گوژپشت مانند دایناسورها.
عجیب‌ترین موجودات زنده در قرن بیست‌و‌یکم
مکنده بز
اگرچه برخی از مشاهدات به دهه ۱۹۷۰ می‌رسند، اما «چوپاکابرا» (یا مکنده بز) اساسا یک پدیده دهه ۱۹۹۰ است و شهرت آن تا حد زیادی مدیون اینترنت است. گزارش‌هایی از پورتوریکو درباره موجودی عجیب و غریب دریافت شد که دام‌های کشاورزان و گاهی صد‌ها حیوان را در یک شب می‌کشت.
کشاورزان که با شیوه‌های کشتار حیوانات شکارچی آشنابودند، ادعاکردند روش‌های این جانور ناشناخته متفاوت بوده‌است. این موجود قربانیان را با زخم‌های متعددی مجروح می‌کرد تا خون آن‌ها بیشتر ریخته شود.
در توضیحات شاهدان عینی آمده است: اندازه شامپانزه است، مانند کانگورو می‌پرد، دارای چشم‌های درخشان و قرمز بزرگ، پوست خاکستری و بازو‌های مودار، زبان مارمانند، زانو‌های تیز و تیغ‌هایی روی ستون فقرات است که باز و بسته می‌شوند و بعضی معتقدند که آن‌ها حتی بال داشته‌اند!
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید