مناقشه خونین ارمنستان و آذربایجان بر سر چیست؟

مناقشه خونین ارمنستان و آذربایجان بر سر چیست؟

اواخر سال ۱۹۸۸ همزمان با فروپاشی شوروی، منازعه دو کشور بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ آغاز شد. در ابتدا ارمنی‌های قره‌باغ فوریه ۱۹۸۸ برای پیوستن به جمهوری ارمنستان دست به اعتراض زدند، اما مسکو این خواسته را رد و حکمرانی این منطقه را به آذربایجان واگذار کرد. البته مردم این منطقه بیکار ننشستند و در روز ۱۰ دسامبر ۱۹۹۱، مردم قره‌باغ در یک رفراندوم با استقلال قره‌باغ موافقت کردند هرچند آذری‌های محلی این رفراندوم را تحریم کرده بودند. اما با این وجود این مناقشه در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی کشید، در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد.  

کد خبر : ۸۲۵۸۹
بازدید : ۷۳۰۶
مناقشه خونین ارمنستان و آذربایجان بر سر چیست؟
فرادید | ایروان-باکو یک بار دیگر وارد تنش خونین با یکدیگر شدند. این درگیری که از روز یکشنبه ۲۲ تیرماه آغاز شده، براساس گزارش‌ها تاکنون ۱۶ کشته برجای گذاشته است. البته برخلاف گذشته شروع تنش‌ها در منطقه قره باغ نبوده و به گفته وزارت دفاع ارمنستان و آذربایجان آغاز درگیری میان نظامیان دو کشور در منطقه طاووس (تاووش) -مرز رسمی جمهوری آذربایجان و ارمنستان- بوده است.

به گزارش فرادید، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اوج درگیری‌های جدید میان دو کشور، روز‌های ۲۲ تا ۲۴ تیرماه روی داده و شمار قربانیان دو طرف نیز مجموعا به ۱۶ کشته رسیده است. البته گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی از کشته شدگان غیرنظامی بوده است.

کشته شدن ۱۶ تن در درگیری‌های جدید میان باکو و ایروان بالاترین رقم در چهار سال اخیر به شمار می‌رود. پیش از این، بالاترین رقم تلفات مربوط به درگیری‌های سال ۲۰۰۸ بود.

گرچه دو طرف یکدیگر را به آغاز تنش‌ها متهم می‌کنند، اما براساس برخی گزارش ها، حرکت یک خودروی نظامی جمهوری آذربایجان در بخش شمالی مرز مشترک دو کشور نخستین جرقه درگیری در روز یکشنبه ۲۲ تیر بوده است.

کرم، ولی اف، معاون وزیر دفاع آذربایجان پس از آغاز تنش‌ها اعلام کرد که ارتش این کشور ضربات سختی به نیرو‌های دشمن وارد کرده است. به گفته، ولی اف، درگیری روز سه‌شنبه ۲۴ تیر هم ادامه داشته و چندین افسر و سرباز این کشور کشته و زخمی شدند. به گفته منابع آذربایجانی، هفت سرباز آذری و دو سرباز ارمنی در روز ابتدایی درگیری‌ها کشته شده‌اند.

وزارت امور خارجه ارمنستان نیز از نابودی پایگاه‌های نظامی آذربایجان خبر داد. به گفته این وزارت‌خانه پس از آن که شهر مرزی "برد" در منطقه طاووس مورد حمله آذربایجان قرار گرفته، ارمنستان پایگاه‌های نظامی ارتش آذربایجان را نابود کرده است.

مناقشه خونین ارمنستان و آذربایجان بر سر چیست؟ محل جدید درگیری ها میان ارمنستان و آذربایجان
با این وجود روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه وضعیت آتش بس اعلام شد، اما در کمتر از ۲۴ ساعت با شروع دوباره درگیری‌ها میان این دو کشور وضعیت آتش بس نقض شد.

سوشان استپانیان (Sushan Stepanyan) سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه در صفحه فیس بوک خود نوشت که " نیرو‌های جمهوری آذربایجان با پرتاب خمپاره و هویتزر (ادوات توپخانه ای) به روستای ارمنستان حمله کرده اند. " او گفته است که " تبادل آتش بین نیرو‌های دو کشور همچنان ادامه دارد. "

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه‌ای از ادامه درگیری‌ها در منطقه شمالی این کشور به دنبال حمله ارمنستان به روستا‌های این کشور خبر داد.

البته پیش از این درگیری، در آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی نیز نیرو‌های نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ با یکدیگر درگیر شدند و ده‌ها تن از هر دو طرف در این تنش‌ها جان خود را از دست دادند.

تنش‌ها برسر چیست؟

اواخر سال ۱۹۸۸ همزمان با فروپاشی شوروی، منازعه دو کشور بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ آغاز شد. در ابتدا ارمنی‌های قره‌باغ فوریه ۱۹۸۸ برای پیوستن به جمهوری ارمنستان دست به اعتراض زدند، اما مسکو این خواسته را رد و حکمرانی این منطقه را به آذربایجان واگذار کرد.

البته مردم این منطقه بیکار ننشستند و در روز ۱۰ دسامبر ۱۹۹۱، قره‌باغی ها در یک رفراندوم با استقلال قره‌باغ موافقت کردند هرچند آذری‌های محلی این رفراندوم را تحریم کرده بودند.

با این وجود این مناقشه در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی کشید، در نتیجه این مناقشه نیز منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد.

تنش‌های دو طرف در نهایت به جنگی خونین بین آذربایجان و ارمنستان انجامید که اوکراین و روسیه را نیز درگیر کرد و مجاهدین افغان را نیز در جبهه آذربایجان وارد خود ساخت. چچنی‌ها نیز سربازانی در هر دو سوی جنگ داشتند. در نهایت جنگ با آتش‌بسی در ۱۲ مه ۱۹۹۴ پس از هزاران کشته و صد‌ها هزار آواره پایان یافت.

با این حال دو طرف در سال ۱۹۹۴ پیمان آتش‌بس امضا کردند، اما این پیمان نیز به اختلافات پایان نداد. مطابق آن آتش‌بس، ناگورنو قره‌باغ و مناطق اطراف آن به کنترل ارمنستان درآمد؛ با این حال از آن زمان تاکنون هر از چندگاهی درگیری مسلحانه‌ای در این منطقه و در امتداد نوار مرزی دو کشور روی داده است.

البته نکته جالب توجه اینجاست که درگیری‌های جدید در قره‌باغ رخ نداده است. این بار درگیری‌های مرزی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در منطقه تاووش رخ داده است.

یک نکته عجیب در درگیری‌های جدید کشته شدن یک ژنرال ارتش جمهوری آذربایجان در روز سه‌شنبه است. اکثر درگیری‌های سه دهه اخیر از طریق تک تیراندازی یا شلیک تیربار بوده و معمولا تلفات آن پرسنل رده پائین و در مواردی غیرنظامیان بوده‌اند.

برخی شواهد حکایت از آن دارد که در درگیری‌های اخیر از تانک، پهپاد و توپخانه نیز استفاده شده است.

مناقشه خونین ارمنستان و آذربایجان بر سر چیست؟

چرا درگیری‌ها دوباره شروع شد؟

بنابر برخی گزارش‌ها، حرکت یک خودروی نظامی جمهوری آذربایجان در بخش شمالی مرز مشترک دو کشور نخستین جرقه درگیری در روز یکشنبه ۲۲ تیر بوده است. البته تائید گزارش‌ها از منطقه درگیری همچنان ناممکن است.

با این وجود آرکادی دوبنوف، تحلیلگر سیاسی از مرکز کارنگی مسکو، به رادیو اروپای آزاد گفته است که "درگیری این بار عجیب بود، چون ظاهرا اقدام تحریک‌آمیزی روی نداده بود. " او همچنین گفته که: "تمامی شواهد نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، علت ماجرا خطای انسانی بوده، نه انگیزه‌های سیاسی یا راهبردی. ".

اما در طرف مقابل یک کارشناس دیگر هرگونه تصادفی بودن شروع درگیری را رد می‌کند.
توماس دو وال، کارشناس ارشد پژوهشکده کارنگی اروپا، در توئیترش نوشت: "دقیقا مشخص نیست کدام طرف درگیری را شروع کرده، ولی جمهوری آذربایجان در وقوع درگیری نفع بیشتری داشته است؛ زیرا از عدم پیشرفت در مذاکرات و رکود آن در دو سال و نیم اخیر کلافه است و می‌خواهد این غیرعادی بودن وضعیت را به جامعه بین‌المللی نشان دهد. "

او همچنین نوشت: «اینجا هیچ چیز تصادفی نیست. موارد نقض آتش‌بس تصمیم‌های سیاسی هستند».

اما افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در باکو و کی‌اف درباره چگونگی درگیری میان دو کشور معتقد است که ارمنستان با انگیزه داخلی شروع کننده درگیری‌ها بوده است.

او گفته که "با توجه به قول‌هایی که نیکول پاشینیان، رئیس جمهوری ارمنستان به مردم داده و دولت و مجلس را به دست گرفته، نتوانسته تابه‌حال پاسخگو باشد و برای فرافکنی و انحراف افکارعمومی خواسته که یک وضعیتی را برای خود ایجاد بکند. حالا، چون مخالفین در ارمنستان فعال شدند و اعتراض می‌کنند و ایشان ممکن است دچار مشکلاتی شوند. با توجه به این‌که آقای کوچاریان، رئیس جمهوری اسبق ارمنستان هم در بازداشت هستند و طرفداران او هم علیه پاشینیان و دولتش و همین‌طور طرفداران سرکیسیان و اکثر افرادی که در مجلس و دولت نیستند، اکنون فعال شده‌اند. من فکر می‌کنم این موضوع یکی از دلایل بروز این درگیری بوده است. "

سلیمانی در ادامه توضیحات خود گفته که "پاشینیان، چون نه ارمنی جناح قره‌باغی است و نه ارمنی "روسوفیل" و در بحث قره‌باغ هم مقداری مواضع منفی نسبت به او در ارمنستان شکل گرفته و شاید به خاطر این هم که شده، خواسته نشان دهد که ایشان هم دنباله رو سیاست‌های قبلی است. "

سفیر سابق ایران در باکو در ادامه صحبت‌های خود ضمن اشاره به سیاست‌های روسای جمهور سابق ارمنستان گفت: "کوچاریان و سرکیسیان روسای جمهور پیشین ارمنستان از ارامنه قره‌باغ بودند و وابسته به روسیه و تابه‌حال نه مسئله قره‌باغ را حل کردند و نه ارمنستان پیشرفت کرده است، چون ارمنستان مقصر است و ۲۰ درصد از خاک آذربایجان را اشغال کرده و تابه‌حال به‌رغم صدور چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر خروج نیرو‌های ارمنی از خاک آذربایجان، این کشور تن به این کار نداده است. "
از طرفی برخی از تحلیلگران سیاسی نیز معتقدند که این بار تبادل اطلاعات سری توسط رژیم صهیونیستی آتش مناقشه را شعله ورتر کرده است.
در این رابطه تحلیلگران گفته اند که اخباری وجود دارد که این بار رژیم صهیونیستی مقداری از اخبارو اطلاعات نظامی آذربایجان را به ارمنستان داده و در قبال آن درخواست کرده تا ارمنستان افتتاح سفارت خود را در سرزمین‌‎های اشغالی سرعت ببخشد؛ بنابراین لو رفتن اطلاعات نظامی جمهوری آذربایجان و دسترسی ارمنستان به این اطلاعات به دلیل اقدامات رژیم صهیونیستی علت شعله‌ور شدن آتش در شرایط فعلی در سطح منطقه است.


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید