کاهش قیمت دلار در بازار آزاد

کاهش قیمت دلار در بازار آزاد

البته این‌بار کمتر کسی در بازار انتظار چنین افت سنگینی را دارد و حتی دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، بازارساز به‌دنبال فروش دلار از قیمت‌های بالا نیست و بیشتر قصد دارد با نزدیک کردن قیمت خود به نرخ‌های بازار، ورود تقاضا‌های هیجانی را متوقف کند.

کد خبر : ۸۳۲۵۰
بازدید : ۶۶۸۰
در چهارمین روز هفته، قیمت دلار در بازار آزاد به آرامی افزایش یافت، ولی ارزش این ارز بر تابلوی صرافی‌های بانکی، با سرعت بیشتری رشد کرد. روز سه‌شنبه، دلار در خیابان فردوسی حدود ساعت ۴بعدازظهر با قیمت ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسید که ۵۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.
در همین ساعت، قیمت فروش دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی، به ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید که ۴۰۰ تومان بالاتر از سومین روز هفته بود. در واقع دیروز سرعت رشد قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی بیشتر از بازار آزاد بود.

این روند از اواسط هفته گذشته شروع شد. در واقع در حالی که قیمت دلار در مرداد در بازار آزاد بین ۲۳ هزار تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان زندانی شده است، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی از ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان حرکت افزایشی خود را آغاز کرده است و طی حدود ۱۰ روز ۲ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. هم‌اکنون فاصله این دو قیمت از بیش از ۲هزار و ۵۰۰ تومان به هزار تومان رسیده است.
به گفته تحلیلگران، بازارساز با نزدیک کردن قیمت خود به نرخ‌های بازار آزاد به‌دنبال این است که از یک‌سو تقاضای کاذب را کاهش دهد و از سوی دیگر، بدون اینکه شوکی را به بازار وارد کند، فروش از قیمت‌های بالا را کلید بزند. در واقع از نگاه این گروه، بازارساز به‌دنبال گیر انداختن نوسان‌گیران در قیمت‌های بالاست و می‌خواهد آن‌ها را به اصطلاح بازاری‌ها، با دلار بالا خرید پر کند.
این تاکتیک گفته می‌شود یک‌بار در سال ۹۷ نیز به‌کار گرفته شد و پس از آن توان نوسان‌گیران برای مداخله در بازار را کاهش داد. دلیل این موضوع هم آن بود که ریال کافی برای حضور در بازار نداشتند و در صورت فروش دلار هم باید ضرر سنگینی را متقبل می‌شدند.
در آن مقطع زمانی قیمت دلار در مقطعی به کانال ۱۹ هزار تومانی رفت و به سرعت تا کانال ۱۵ هزار تومانی پایین رفت. پس از آن هم این ارز توانی برای افزایش نداشت، چرا که ریال خاصی در دست معامله‌گران نبود و قیمت حتی تا ۱۰ هزار تومان نیز عقب‌نشینی کرد.
البته این‌بار کمتر کسی در بازار انتظار چنین افت سنگینی را دارد و حتی دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، بازارساز به‌دنبال فروش دلار از قیمت‌های بالا نیست و بیشتر قصد دارد با نزدیک کردن قیمت خود به نرخ‌های بازار، ورود تقاضا‌های هیجانی را متوقف کند. این مساله موجب می‌شود که بازارساز بتواند از منابع ارزی خود حراست کند و در موقع حملات سفته‌بازانه بتواند از منابع خود برای جلوگیری از شوک‌های ارزی استفاده کند.
در واقع از نگاه این دسته، بازارساز بیشتر به‌دنبال حفظ ثبات در بازار است و در گام بعدی تلاش می‌کند توان خود را برای مقابله با حملات سفته‌بازانه حفظ کند. روند نزدیک شدن قیمت دلار صرافی‌های منتخب بازارساز به قیمت دلار در بازار آزاد به خوبی بر روی نمودار مشخص است و در صورت ادامه این روند احتمال می‌رود که قیمت این دو در انتهای هفته در کانال مشابه به کار خود پایان دهند.
با این حال، ممکن است سفته‌بازان سعی کنند با جوسازی پیرامون برخی اخبار این فاصله را بار دیگر افزایش دهند. خرید ارز ارزان یکی از امتیاز‌هایی است که سفته‌بازان به راحتی حاضر نیستند دست از آن بکشند و به احتمال زیاد در گام اول سعی می‌کنند در برابر آن مقاومت کنند.
کاهش قیمت دلار در بازار آزاد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید