خشونت را نبايد با خشونت پاسخ داد

حمله به سفارت عربستان توسط نیروهای خودسر از آن دست اقداماتی است که به‌سادگی به ضد خودش تبدیل می‌شود.

کد خبر : ۸۳۳۲
بازدید : ۱۲۲۵
فرهاد توحیدی در روزنامه شرق نوشت:

حمله به سفارت عربستان توسط نیروهای خودسر از آن دست اقداماتی است که به‌سادگی به ضد خودش تبدیل می‌شود.

بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در‌این‌زمینه بیش‌از‌پیش نشان می‌دهد که خشونت را نباید با خشونت پاسخ گفت؛ آن‌هم در شرایطی که سازوکارهای مجامع بین‌المللی به شکلی است که کشور ما در آن دستِ بالا را ندارد و کشورهای دیگری هستند که با ابزارهایی مانند رابطه و پول می‌توانند رویدادها را به نفع خود تغییر دهند.

در چنین فضای بین‌المللی توسل به اقدامات خشونت‌آمیز، جز بستن دست‌وپای دستگاه دیپلماسی کاری را از پیش نمی‌برد باید همان زمانی که رهبر معظم انقلاب، پس از اشغال سفارت انگلیس ضمن به‌رسمیت‌شناختن احساسات ملت ایران از سیاست‌های خارجی نادرست برخی کشورها، اين قبيل حركات را ناصحيح خواندند، یک‌بار برای همیشه پرونده حمله به سفارتخانه‌ها بسته می‌شد.

اما متأسفانه هیجان‌زدگی بیش از حد در این حادثه باعث رقم‌خوردن آن به شکل کنونی شد.

واقعیت این است که جریحه‌دارشدن احساسات مردم در پی چنین اتفاقاتی، درک‌شدنی است اما این احساسات باید به سمت سازوکارهای به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی، ازجمله اعتراض‌های مدنی هدایت شوند؛ مانند آنچه در جریان کمپین‌های اعتراض به فاجعه منا شاهدش بودیم.

اما در جریان اتفاقات روزهای اخیر و در صحنه‌ای که دشمن سیاسی کشور ایران به دست خودش اقدام نابخرادنه‌ای انجام داده که در نظر همه جهانیان محکوم بود، ما فرصت طلایی به دشمن دادیم.

امروز در منطقه خاورمیانه، عربستان سعودی و شرکای سیاسی‌اش، مخصوصا اسرائیل، تمام وسایلشان را علیه توافق هسته‌ای ایران به‌کار گرفته‌اند.

همان‌طور که در آستانه توافق هسته‌ای ایران، وزیر وقت امور خارجه عربستان سعودی شخصا به وین رفت و در فرودگاه به‌صورت مستقیم جان کری را خطاب قرار داد تا مانع از انجام این توافق تاریخی شود، امروز هم این کشور از هیچ کاری برای به بن‌بست‌کشاندن این توافق فروگذار نمی‌کند و هرچه به اجرائی‌شدن این توافق نزدیک‌تر می‌شویم اقدامات غیرمنطقی‌تر و هیستریک‌تر هم می‌شود.

از‌سوی‌دیگر در داخل کشور نیز گروه‌هایی که از این توافق زیان می‌بینند و خواهان ادامه وضعیت تحریم هستند از طریق همین تحریم‌ها تبدیل به اقلیتی فربه شده‌اند و همه تلاششان را برای جلوگیری از بازگشت سیاست خارجی ایران به مجرای طبیعی خود می‌کنند.

در چنین شرایطی، معتقدم راه‌حل را باید در گوش‌سپردن به فرمایش رهبر معظم انقلاب جست‌وجو کرد. اگر همه نهادهای کشور به این فرمایش گوش بسپارند و یک‌بار برای همیشه، هم کسانی که مرتکب این حمله شده‌اند محاکمه کنند، دیگر سفارتخانه‌ای در ایران با چنين رويدادي مواجه نخواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید