سوت پایان لیگ

سوت پایان لیگ

بعید است به این زودی‌ها رکوردی که در طولانی‌شدن لیگ نوزدهم به ثبت رسیده، شکسته شود. حالا در نظر بگیرید که تیم‌ها حدود دو ماه هم قبل از شروع لیگ درگیر تمرینات و اردو‌ها بودند که این پروسه را به ١٤ ماه می‌رساند. حالا هم بزرگ‌ترین دغدغه زمان آغاز لیگ بیستم است.

کد خبر : ۸۳۷۷۹
بازدید : ۱۴۴۹
سوت پایان لیگ
لیگ نوزدهم که طولانی‌ترین لیگ تاریخ فوتبال ایران لقب گرفت، بالاخره در آخرین ساعت پنجشنبه سی‌ام مرداد به پایان رسید. پرونده این مسابقات در شرایطی بسته شد که پرسپولیس برای چهارمین فصل متوالی به قهرمانی لیگ برتر رسید؛ استقلال توانست با فرهاد مجیدی نایب قهرمانی را کسب کند و پشت سر این تیم فولاد هم سهمیه بعدی آسیایی را به دست آورد.
در انتهای جدول هم دو تیم از استان بوشهر به دسته پایین‌تر سقوط کردند تا مردم فوتبال‌دوست این استان در لیگ بیستم هیچ نماینده‌ای نداشته باشند. رکورد‌های جدیدی در لیگ نوزدهم به ثبت رسیدند که در ادامه به مرور آن‌ها می‌پردازیم.

١- طولانی‌ترین لیگ تاریخ؛ دقیقا به مدت یک سال
لیگ نوزدهم سی‌ویکم مردادماه سال ٩٨ آغاز شد و قرار بود در اردیبهشت ماه سال ٩٩ به پایان برسد، اما شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سه، چهار ماهه مسابقات باعث تأخیر در پایان لیگ شد. این اتفاق باعث شد تا طولانی‌ترین لیگ تاریخ را شاهد باشیم؛ لیگی که دقیقا یک سال (٣٦٥ روز) به طول انجامید و درنهایت سی‌ام مردادماه سال ٩٩ پرونده‌اش بسته شد.
بعید است به این زودی‌ها رکوردی که در طولانی‌شدن لیگ نوزدهم به ثبت رسیده، شکسته شود. حالا در نظر بگیرید که تیم‌ها حدود دو ماه هم قبل از شروع لیگ درگیر تمرینات و اردو‌ها بودند که این پروسه را به ١٤ ماه می‌رساند. حالا هم بزرگ‌ترین دغدغه زمان آغاز لیگ بیستم است.

٢- بهترین نتیجه تاریخ پرسپولیس
با اینکه پرسپولیس در طول لیگ نوزدهم هم در بخش مدیریتی و هم روی نیمکت خود تغییرات گسترده‌ای داشت، اما بهترین نتیجه تاریخ خود در لیگ برتر را به ثبت رساند؛ حتی رکوردی بهتر از دوران برانکو ایوانکوویچ. سرخپوشان که در هفته پایانی ٣ بر صفر از سد سایپا گذشتند، از چهار هفته قبل قهرمانی خود را قطعی کرده بودند.
تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی ٦٧امتیازی شد تا به رکورد تیم‌های سپاهان و استقلال در لیگ‌های نهم، یازدهم و دوازدهم برسد. اگر پرسپولیس یک امتیاز بیشتر کسب می‌کرد، می‌توانست رکورددار تاریخ لیگ از نظر امتیازی شود. البته سرخپوشان در لیگ نوزدهم یک رکورد دیگر را هم به ثبت رساندند و با ٢١ برد در ٣٠ بازی رکورد قبلی خود را که با برانکو به ٢٠ برد رسیده بودند، شکستند.

٣- خط آتش استقلال در صدر برترین‌ها
استقلال که با پیروزی ٤ بر یک برابر شاهین در هفته سی‌ام، ٥٣ امتیازی شد و به‌عنوان نایب قهرمانی رسید، در خط حمله هر عنوانی را که بود، به دست آورد. تیم تحت هدایت فرهاد مجیدی با ٥٥ گل زده با فاصله بهترین خط حمله را در اختیار گرفت. از سوی دیگر شیخ دیاباته که در روز آخر لیگ دبل کرد، با ١٥ گل به‌عنوان آقای گلی لیگ نوزدهم رسید تا اولین آقای گل خارجی تاریخ استقلال در لیگ برتر باشد.
جالب است بدانید حتی در جدول برترین پاسور‌های لیگ هم یک استقلالی صدرنشین شد. مهدی قائدی از استقلال در کنار میلاد جهانی از نفت آبادان با هشت پاس گل در این بخش عنوان برترین را کسب کردند. اتفاقی که باعث فاصله زیاد استقلال با تیم قهرمان شد، قطعا عملکرد ضعیف دفاعی این تیم با ٣٣ گل خورده بود.

٤- بازگشت فولاد به آسیا با نکونام
یکی از بزرگ‌ترین تحولات فصل در فولاد رخ داد؛ تیمی که با هدایت جواد نکونام بعد از ٦‌سال بار دیگر آسیایی شد. آخرین باری که فولاد بین چهار تیم بالای جدول قرار گرفته بود، به لیگ سیزدهم برمی‌گردد؛ فصلی که قرمزپوشان اهوازی با سرمربیگری فرکی به قهرمانی رسیدند.
بعد از آن روند نزولی فولادی‌ها در لیگ برتر آغاز شد و حتی کار به جایی رسید که این تیم در لیگ پانزدهم با رده دوازدهمی به کار خود پایان داد. حضور توأمان نکونام روی نیمکت و سعید آذری در بخش مدیریت باعث شد فولاد در هفته آخر با برد بزرگی که برابر تراکتور کسب کرد، به رده سوم جدول برسد و یکی از نمایندگان آسیایی ایران در فصل بعد لیگ قهرمانان باشد.

٥- تراکتور؛ تیم پرستاره و یک ناکامی دیگر
تراکتور با در اختیار داشتن کاپیتان‌های تیم‌ملی یعنی مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی خیلی امیدوار بود که به آرزوی دیرینه خود در لیگ نوزدهم برسد، اما بازهم این تیم مثل فصل‌های قبلی درگیر حواشی در میانه راه شد و تغییرات متعدد در کادر فنی، تراکتور را از قهرمانی دور کرد.
ناکامی سرخپوشان تبریزی در هفته آخر لیگ کامل شد؛ دیداری که آن‌ها به فولاد باختند و با جایگاه چهارمی به کار خود پایان دادند. حالا تنها شانس تراکتور جام حذفی است که باید در نیمه نهایی برابر نفت مسجدسلیمان بایستد. اگر تراکتور به فینال هم برسد، سهمیه آسیایی‌اش را قطعی خواهد کرد؛ اگرچه فقط قهرمانی در جام حذفی می‌تواند کمی هواداران این تیم را در پایان فصل راضی‌کند.

٦- سپاهان؛ ناکام بزرگ فصل بدون سهمیه
در ابتدای فصل و حتی تا قبل از وقفه‌ای که کرونا در لیگ به وجود آورد، سپاهان یکی از مدعیان قهرمانی بود و کسی تصورنمی‌کرد بدون کسب سهمیه آسیایی به کارش پایان دهد. حضور امیر قلعه‌نویی و جذب ستاره‌های پرتعداد اصفهانی‌ها را امیدوار کرده بود تا بعد از سال‌ها دوباره بر سکوی قهرمانی تکیه‌بزنند، اما اوضاع برایشان خیلی بدتر از چیزی که فکرمی‌کردند، پیش رفت.
سپاهان در هفته آخر هم در شرایطی که می‌توانست با برتری برابر پیکان در رده چهارم قرار بگیرد و شانس خود برای آسیایی‌شدن را حفظ کند، اما مقابل این تیم ته‌جدولی متوقف شد و با ناکامی محض و رده پنجمی به کارش در لیگ نوزدهم پایان داد.

٧-پایان رویایی فصل برای مسجدسلیمان
نفت مسجدسلیمان با قرار گرفتن در رده هشتم بهترین نتیجه تاریخ را برای خودش رقم زد. مهدی تارتار که از ابتدای فصل روی نیمکت این تیم حاضر بود، در هفته سی‌ام باعث سقوط تیم سابق خود یعنی پارس‌جنوبی شد، اما تیم خودش را تا رده هشتم و نیمه بالایی جدول بالا کشید.
تیم تحت هدایت تارتار با فقط ٦باخت نشان داد که خیلی سخت حتی در برابر تیم‌های بالای جدولی شکست می‌خورد. نکته جالب درباره این تیم، این است که هیچ پنالتی در طول یک فصل به رقبا نداده و در خط دفاعی آمار خوبی از خود به جای گذاشته است.

٨- نساجی با فکری بدون باخت ماند
بعد از روی کار آمدن محمود فکری، نساجی در یک قرعه جالب ١٠ بازی با تیم‌های بالای سر خود پشت سر گذاشت که بیشتر آن‌ها مدعی کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا بودند. با وجود این، نساجی در هیچ یک از بازی‌ها نباخت و در ١٠ بازی انجام‌داده پنج گل دریافت کرد، یعنی نیم‌گل در هر بازی که دو گل از این پنج گل هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.
نساجی پیش از حضور محمود فکری دغدغه سقوط به دسته پایین‌تر را داشت و جالب این است که به واسطه نتایج خوب در هفته‌های اخیر فصل را با رتبه تک‌رقمی به پایان برد.

٩- خودروسازان؛ نجات در یک قدمی سقوط
سایپا و پیکان که جزو تیم‌های با سابقه لیگ برتر به حساب می‌آیند، در یک قدمی سقوط نجات پیدا کردند تا در رده‌های سیزدهم و چهاردهم لیگ نوزدهم جای بگیرند.
این دو تیم صنعتی که در تهران و با کمترین هوادار کار خود را دنبال‌می‌کنند، فصلی نسبتا ناامید‌کننده را پشت سر گذاشتند و اگر پارس‌جنوبی در هفته آخر به پیروزی می‌رسید، سقوط یکی از آن‌ها قطعی بود.
سایپا که نیاز به کسب امتیاز داشت، برابر پرسپولیس شکست سنگینی را پذیرا شد، اما پیکان در اصفهان با همان یک امتیاز حکم بقای خود را امضا کرد. به نظر می‌رسد خودروسازان تهرانی باید در روندی که در پیش گرفته بودند، تغییراتی را ایجاد کنند؛ وگرنه فصل بعد شاید دیگر نتوانند با چاشنی شانس حکم بقای خود را دریافت کنند.

١٠- اوج ناکامی برای فوتبال بوشهر
بعد از قطعی‌شدن سقوط شاهین بوشهر، در هفته سی‌ام سقوط دومین نماینده استان بوشهر به لیگ دسته یک هم قطعی شد. پارس‌جنوبی جم که سه فصل را در لیگ برتر سپری کرد، در خانه نفت مسجدسلیمان محکوم به برد بود، اما با نتیجه یک بر صفر شکست خورد تا بدون توجه به نتایج بازی‌های دیگر راهی لیگ دسته یک شود.
سقوط دو نماینده فوتبال بوشهر، اوج ناکامی را برای این استان در لیگ نوزدهم رقم زد. پارس‌جنوبی که در این فصل سه مربی را روی نیمکت خود دید، با مشکلات مالی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و درنهایت هم سرنوشتی به جز بازگشت به لیگ بعد از سه حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران نصیبش‌نشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید