واکسن می‌تواند ویروس کرونا را کاملا متوقف کند؟!

واکسن می‌تواند ویروس کرونا را کاملا متوقف کند؟!

بنابر آمار فعلی، پرفسور والاس گفت، بیماران مبتلایی که هیچ گونه نشانه‌ای از مرض کووید-۱۹ ندارند، حدود ۶۰ درصد از تمامی موارد ابتلا را تشکیل می‌دهند و این امر کار مسؤولان در بریتانیا را برای کنترل همه‌گیری دشوار می‌کند.

کد خبر : ۸۶۲۷۰
بازدید : ۹۰۴۷
واکسن می‌تواند ویروس کرونا را کاملا متوقف کند؟!
پیش‌بینی می‌شود که برخی از واکسن‌های در دست تولید ممکن است در کاهش شدت بیماری بر افرادی که مبتلا شده‌اند موثر باشند
مشاور ارشد پزشکی دولت انگلیس هشدار داد که «بعید» است واکسن ویروس کرونا بتواند انتشار بیماری را به شکل کامل متوقف کند. او در عین حال افزود که بیماری کووید-۱۹ ممکن است در جمعیت جهان به حالت اندمی یا بومی درآید، شبیه بیماری آنفولانزا.

سرپاتریک والانس، در کمیته منتخب درباره امنیت ملی گفت که دولت بریتانیا احتمالا نیاز خواهد داشت که به شکل سال‌به‌سال، کووید-۱۹ را مدیریت کند، درست شبیه مدیریت سالانه آنفولانزا.

او تاکید کرد که راهبرد تلاش برای ریشه‌کن کردن بیماری که در کشورهایی، چون نیوزیلند و استرالیا در پیش گرفته شده است، «درست نیست، زیرا بیماری بازخواهد گشت». مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا به مثال آبله، به عنوان تنها بیماری بشر اشاره کرد که در سایه واکسن «بسیار موثر» از صفحه جمعیت جهان «حقیقتا ریشه‌کن» شده است.

دکتر والاس گفت، از آن جا که واکسن ویروس کرونا نخواهد توانست انتقال ویروس را به طور کامل متوقف کند، احتمال دارد که بیماری بتواند به سیر خود ادامه دهد و به آندمی یا بیماری بومی، تبدیل شود.

او به کمیته منتخب گفت: «اکنون البته نمی‌توانیم مطمئن باشیم، اما به نظر من بعید است که به یک واکسن ریشه‌کن کننده واقعی دست یابیم یا چیزی که بتواند به طور کامل عفونت را متوقف کند. احتمال دارد که بیماری به سیر خود ادامه داده و بومی شود.»

او گفت: «گمان می‌کنم که این دیدگاه بسیاری از افراد در گروه علمی مشاوره اضطراری، درباره نتیجه احتمالی است. بدیهی است که با بهتر شدن مدیریت، با آمدن واکسن که احتمال ابتلا و شدت بیماری را کاهش می‌دهد و یا اشکال واکسن‌ها هر آن چه که باشد، اوضاع در آن شرایط بیشتر از هر چیز دیگری، شبیه آنفولانزای سالانه می‌شود. این مسیری است که در آن پیش می‌رویم.»

پیش‌بینی می‌شود که برخی از واکسن‌های در دست تولید ممکن است در کاهش شدت بیماری بر افرادی که مبتلا شده‌اند موثر باشند و برخی دیگر از واکسن‌ها در توقف انتقال بیماری در میان گروه‌های سنی کمتر موثر واقع شوند.

پرفسور والاس درباره سیاست «کووید-صفر» گفت: «مفهموم حذف کووید از همه جا درست نیست، چرا که این بیماری برمی‌گردد.»

او گفت: «باید بگوییم که تنها یک بیماری بشری است که تاکنون به طور کامل ریشه‌کن شده و این تنها با یک واکسن بسیار موثر، میسر شده است: آبله؛ بنابراین انجام چنین کاری بسیار مشکل است.»

او توضیح داد که دولت برای شناسایی بیماران بدون نشانه نیاز به انجام آزمایش بیشتر از مردم است تا بتواند شانس حذف ویروس از میان جمعیت کشور را افزایش دهد.

بنابر آمار فعلی، پرفسور والاس گفت، بیماران مبتلایی که هیچ گونه نشانه‌ای از مرض کووید-۱۹ ندارند، حدود ۶۰ درصد از تمامی موارد ابتلا را تشکیل می‌دهند و این امر کار مسؤولان در بریتانیا را برای کنترل همه‌گیری دشوار می‌کند.

پرفسور والاس گفت: «آیا من طرفدار انجام آزمایش‌های بیشتر هستم؟ آیا فکر می‌کنم که بریتانیا اگر آزمایش بیشتری انجام دهد، در شرایط بهتری خواهد بود؟ بله، زیرا می‌دانیم که تنها راه شناسایی موارد بیشتر ابتلای مردم از طریق آزمایش است؛ و سپس باید آزمایش گیری را به جداسازی مرتبط سازیم.
گرفتن آزمایش به تنهایی فایده‌ای ندارد، باید از نظر قرنطینه کاری صورت گیرد. هر چه بیشتر بروید و از افراد بدون نشانه آزمایش بگیرید، به ویژه در جا‌هایی مثل آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها… بهتر است.»

هرچند او گفت که بریتانیا بیش از هر کشور دیگری در اروپا کار آزمایش گیری را انجام می‌دهد، اما گفت که سطح فعلی این اقدام «حتی نزدیک به کافی هم نیست» تا هدف «کووید-صفر» تامین شود.

به نظر می‌رسد که نیوزیلند، توانسته دو بار ویروس را حذف کند- اولین بار در تابستان، قبل از آن که انتشار ویروس در آکلند، کشور را به تعطیلی بکشاند، و دومین بار اخیرا در ماه جاری که پس از سه هفته بدون ابتلا محلی، نتیجه آزمایش یک نفر به ویروس کرونا، مثبت اعلام شد.

با آن که وضعیت از آن زمان تحت کنترل است، با این حال به گفته دکتر اشلی بلومفیلد، دبیرکل دستگاه بهداشتی نیوزیلند، این مورد به عنوان زنگ یادآوری عمل‌کرد مبنی بر این که «کووید۱۹ به این زودی از بین نمی‌رود» است.

سر پاتریک همچنین به کمیته منتخب پارلمانی بریتانیا گفت که همه‌گیری جهانی آنفولانزا کماکان بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت بیولوژیک بریتانیا است. او هشدار داد که دیگر بیماری‌های عفونی که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، مانند ویروس کرونا و مقاومت آنتی‌بیوتیکی نیز از خطرات عمده سلامتی به شمار می‌روند.

او گفت: «همه‌گیری آنفولانزا بالاترین خطر است، زیرا ویروس آنفولانزا برای جهش آمادگی دارد و می‌تواند باعث جهش گونه‌ها شود. ما از گذشته می‌دانیم که این یک خطر بزرگ است.

اکنون شاهد بوده‌ایم که ویروس کرونا نیز می‌تواند به شکلی بسیار ناگهانی چنین پرشی داشته باشد، بنابراین باید بگوییم که شیوع ویروس کرونا با یک جهش، امکان دارد، هرچند جهش این ویروس به مراتب دشوارتر و کندتر از ویروس آنفولانزا است.»

او افزود: «به نظر من پرش‌های دیگر از حیوانات به انسان و دیگر بیماری‌های عفونی ممکن است ظاهر شوند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید