حمله گرگ های گرسنه به تکاب

برف و کولاک در دو روز گذشته ١٢ استان کشور را در برگرفت و ١٤٨ امدادگر را مامور کمک‌رسانی و نجات سرما‌زدگان کرد. برف و طوفان در این دو روز، خسارت‌های زیادی مثل هجوم گرگ‌ها به شهر و قطع ٢٤٨ درخت را بر جای گذاشت.

کد خبر : ۸۶۵۳
بازدید : ۳۷۶۱
برف و کولاک در دو روز گذشته ١٢ استان کشور را در برگرفت و ١٤٨ امدادگر را مامور کمک‌رسانی و نجات سرما‌زدگان کرد. برف و طوفان در این دو روز، خسارت‌های زیادی مثل هجوم گرگ‌ها به شهر و قطع ٢٤٨ درخت را بر جای گذاشت.

از روز شنبه تا صبح دیروز بار دیگر استان‌های کشور سفیدپوش شدند تا جایی‌که روز سخت و پرکاری را برای امدادگران هلال‌احمر رقم زدند. باد و طوفان، برف و کولاک در نقاط مختلف کشور ماموران هلال‌احمر را به صحنه کشاند تا عملیات‌های امدادرسانی خود را آغاز کنند. دکتر ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام گزارش عملیات برف و کولاک در کشور از روز شنبه گفت: «در ٣١ محور مواصلاتی برف‌گیر کشور خدمات امدادی لازم ارایه شده و حدود ٤‌هزار نفر از هموطنان خدمات امدادی دریافت کردند.»

وی با اشاره به گزارش عملیات برف و کولاک از روز شنبه تا ساعت ٣٠: ٠٨ دیروز گفت: «١٢ استان آذربایجان‌ غربی و شرقی، اصفهان، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، قزوین، کردستان، کرمانشاه، لرستان، مازندران، مرکزی و همدان از برف و کولاک متاثر شده است. بر این اساس ٣‌هزار و ٧٠٠ نفر از خدمات امدادی و ٩١ نفر نیز از خدمات اسکان اضطراری بهره‌مند شدند؛ همچنین عملیات رهاسازی ٣٣٢ دستگاه خودرو از برف انجام و ٢ مصدوم که یکی از آنها زن باردار بود، به مراکز درمانی منتقل شدند.»

وی با اشاره به ماموریت ٤٢ تیم عملیاتی شامل ١٤٨ امدادگر و نجاتگر برای خدمات‌رسانی به مردم، گفت: «بر این اساس ٩٥ تخته پتو، ٢٤٢ بسته غذایی، ٦٠ بطری آب معدنی و ٨٠ بسته بیسکویت میان متاثران توزیع شده و امدادرسانی در آذربایجان‌شرقی و مازندران همچنان ادامه دارد.»

نجات زن باردار در همدان
رحمت‌الله الوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان تویسرکان نیز در ادامه از رهاسازی ٨١ خودرو گرفتار در برف و انتقال مادر باردار به بیمارستان ولیعصر(عج) این شهرستان خبر داد و گفت: «شنبه شب گذشته تیم‌های امدادی اورژانس برای انتقال یک مادر گرفتار در برف راهی روستای کندور تویسرکان شدند که در برف گرفتار شدند. پس از تماس تیم امدادی اورژانس، یک دستگاه آمبولانس برای نجات مادر گرفتار در برف راهی این روستا شد. برای بررسی وضع مادر باردار یک پزشک به همراه تجهیزات مورد نیاز به همراه آمبولانس راهی روستای کندر شده و مادر باردار ساعت ٣ بامداد روز یکشنبه به بیمارستان منتقل و در بخش بستری شد. طبق آخرین اخبار دریافتی حال مادر و کودک خوب گزارش شده است.»

او ادامه داد: «همچنین به علت ریزش برف و لغزنده شدن سطح جاده‌های تویسرکان بیش از ٨١ دستگاه خودرو در نزدیکی گردنه دولایی در برف گرفتار شده بودند. ٣ دستگاه خودرو به همراه ٩ نیروی امدادی در محل حضور یافتند و عملیات مورد نیاز را برای خارج کردن خودروها از داخل برف انجام دادند. به علت برودت و سرما ١٥ مسافر در راه مانده نیز در پایگاه‌های امداد جاده‌ای شهرستان تویسرکان اسکان داده شدند.»

امدادرسانی به‌ هزار و ٣٠٠ گرفتارشده در برف
مهدی ولی‌پور، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران نیز از امدادرسانی به ‌هزار و ۳۰۰ نفر گرفتارشده در برف و کولاک در محورهای استان خبر داد و گفت: «۳۲۷ دستگاه خودرو در برف و کولاک در محورهای کیاسر و هراز زمینگیر شدند که از سوی ماموران هلال‌احمر امدادرسانی شدند. در پی بارش برف و یخبندان محورهای مواصلاتی کوهستانی به‌ویژه هراز و کیاسر تیم‌های امداد و نجات این جمعیت با تجهیزات کامل در محورهای مزبور مستقر شده است. نیروهای امدادی ضمن رهاسازی ۳۲۷ دستگاه خودروی زمینگیر شده، نسبت به ارایه کمک‌های مورد نیاز به بیش از ‌هزار و ۳۰۰ نفر از سرنشینان این خودروها اقدام کردند.»

انسداد راه‌های ۹۰ روستا در منطقه الموت
قزوین نیز گرفتار برف و کولاک شد تا جایی‌که امدادگران هلال‌احمر را به صحنه‌های سفیدپوش شده کشاند.

ابوالفضل لطفی، رئیس اداره راه و شهرسازی الموت در این رابطه گفت: «بارش برف سنگین در منطقه الموت موجب سفیدپوش شدن منطقه و انسداد راه دسترسی ٩٠ روستا شد. بارش برف از شنبه شب گذشته در مناطق کوهستانی استان به‌ویژه محورهای الموت آغاز شده و منطقه را سفیدپوش کرده است. ارتفاع بارش برف منطقه الموت در گردنه‌ها حدود ٣٠ سانتی‌متر و در روستاهای کوهستانی نزدیک به ٥٠ سانتی‌متر شد. در حال حاضر در گردنه‌های بهرام‌آباد و قسطین لار در مسیر الموت شاهد کولاک شدید هستیم و با توجه به بارش برف سنگین و کولاک شدید در طول مسیری حدود ٥ کیلومتر از این گردنه‌ها حرکت به‌کندی صورت می‌گیرد و بدون زنجیر چرخ امکان تردد وجود ندارد. ارتفاع بارش برف در برخی از روستاهایی که در ارتفاع قرار گرفته‌اند مانند آتان، کلایه، هنیز، سفیداب، پیچ بن به ٥٠ سانتی متر هم می‌رسد. بنابراین از اولین ساعات بارش برف در روز شنبه عملیات نمک‌پاشی و برف‌روبی توسط راهداران منطقه آغاز شد.»

مدارس دماوند و فیروزکوه تعطیل شد
بارش شدید باران و برف در نقاط مختلف استان تهران موجب خوشحالی مردم به‌ویژه دانش‌آموزان و کشاورزان شد. شنبه شب گذشته بارش تگرگ در برخی ساعات در شهرستان قرچک موجب تعجب مردم این شهرستان شد؛ اما خساراتی را به همراه نداشت. همچنین بارش شدید باران در شهرستان قرچک علاوه بر خوشحالی کشاورزان و مردم، موجب شد که آب در برخی مناطق جاری شود. همچنین به‌دلیل بارش برف در شهرستان دماوند، مدارس این شهرستان در دوره پیش‌دبستانی، ابتدایی و دوره اول متوسطه به تعطیلی انجامید. روابط عمومی آموزش‌و‌پرورش شهرستان‌های استان تهران اعلام کرد که مدارس مقاطع پیش‌دبستانی، ابتدایی و دوره اول متوسطه مناطق فیروزکوه، دماوند و رودهن به علت بارش برف تعطیل است.

هجوم ٥٠ گرگ به تکاب و وحشت مردم شهر
سرما و برودت شدید هوا همچنین موجب شد تا یک گله بزرگ شامل ٥٠ قلاده گرگ به حاشیه شهر تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی کشیده شوند.

رسول شادابی، رئیس اداره آتش‌نشانی شهرستان تکاب دراین‌باره گفت: «در پی گزارش‌های مردمی مبنی بر تجمع دسته‌جمعی گرگ‌ها در ٣٠متری یک منطقه مسکونی در شهرک تازه ساخت کوی فرزانه در حاشیه شهر تکاب در ابتدای جاده بیجار ماموران آتش‌نشانی این شهر برای جلوگیری از حمله گرگ‌ها به این منطقه مسکونی اعزام شدند. این گله گرگ‌های وحشی شبانه از بالای کوه در حاشیه این منطقه به پایین آمده و برای رهایی از سرما و برودت شدید هوا در میان شاخ و برگ‌های هرس شده درختان یک باغ میوه در کنار رودخانه‌ای در نزدیکی این منطقه مسکونی برای خود لانه ساخته و شبانه در این منطقه اجتماع می‌کردند. حضور این گرگ‌ها موجب وحشت ساکنان این منطقه مسکونی شده و سر و صدای دسته‌جمعی گرگ‌ها موجب اختلال در آرامش مردم شد.

بنابراین ماموران آتش‌نشانی شهرستان تکاب با ٨ ساعت تلاش خود از ساعت ١٧ عصر تا ساعت ٢ بامداد روز یکشنبه با ایجاد تله‌های انفجاری و با استفاده از ترقه‌ها و مواد منفجره مجاز و روشن کردن آتش، با مشارکت اهالی محل، آشیانه این گرگ‌های وحشی را تخریب کرده و گرگ‌ها را از این منطقه مسکونی پراکنده کردند. این گرگ‌های وحشی در طول تخریب آشیانه هیچ آسیبی ندیده و به دامان طبیعت بازگشتند.

شادابی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «در این منطقه مسکونی در حاشیه شهر تکاب بیش از ٨٠ خانوار سکونت دارند که هجوم گرگ‌های وحشی آنها را به وحشت انداخته بود که با اطلاع به‌موقع و تلاش ماموران آتش‌نشانی تکاب خطر حمله گرگ‌های وحشی به این منطقه مسکونی رفع شده و آرامش به این منطقه بازگشت. سرمای هوا موجب شده گرگ‌های وحشی برای رهایی از سرما به صورت گله‌ای و دسته‌جمعی به باغات اطراف شهر تکاب و مناطق مسکونی حاشیه‌های شهر هجوم آورند.»

سقوط ۲۴۸ درخت در رشت
این درحالی است که به جز برف و کولاک وزش بادهای شدید در برخی از نقاط کشور نیز خسارت‌هایی برجایی گذاشت. سیدعیسی مهدوی، فرماندار رشت دراین‌باره با اشاره به وزش باد شدید در این شهرستان از سقوط ۲۴۸ درخت بر اثر وزش باد گرم در این شهرستان خبر داد و گفت: «١٨ آتش‌سوزی در واحدهای مسکونی و تجاری در شهرستان رشت داشتیم که با کمک آتش‌نشانی و دستگاه‌های امدادرسان مهار شده است.»

وی سه آتش‌سوزی واحدهای مسکونی و تجاری را مربوط به بخش مرکزی شهرستان رشت عنوان کرد و گفت: «پنج حریق در بخش کوچصفهان، پنج حریق در بخش خمام و پنج حریق توسط آتش‌نشانی شهر رشت گزارش شده است.»

فرماندار رشت با بیان این‌که وزش باد گرم سبب سقوط آوار، سربندی و دیوار ١٠٥ واحد مسکونی و تجاری شده است، ادامه داد: «٢٥ سقوط آوار، سربندی و دیوار در بخش مرکزی گزارش شده است ضمن این‌که ٩ مورد در بخش خشکبیجار، ٣٥ مورد در بخش کوچصفهان، ٦ مورد در بخش سنگر، ١١٣ مورد در بخش خمام، ٣ مورد در بخش لشت‌نشاء و ١٤ مورد در شهر رشت داشتیم.»

مهدوی از سقوط ٢٤٨ درخت به دلیل وزش باد گرم در شهرستان رشت خبر داد و گفت: «٣ درخت در خشکبیجار، ٣٠ درخت در کوچصفهان، ٢١٠ درخت در سنگر و ٨ درخت در شهر رشت سقوط کرده است.»

فرماندار رشت با اشاره به ٣٧٨ مورد قطع برق فشار ضعیف بر اثر پارگی سقوط اشیاع خارجی در این شهرستان، ادامه داد: ١٩٢ مورد قطع برق در بخش مرکزی، خشکبیجار، کوچصفهان، سنگر و خمام داشتیم و ١٨٦ مورد توسط امور توزیع برق نواحی رشت گزارش شده است.

مهدوی به ٨٣ مورد قطع برق فشار قوی به دلیل وزش باد گرم در شهرستان رشت اشاره کرد و گفت: ٢٠ مورد قطع برق فشار قوی در سنگر گزارش شده و ٦٣ مورد توسط توزیع برق نواحی رشت برطرف شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید