فرصتی تازه برای بازار کار ایران

تعادل روزنامه اقتصادی صبح در مقاله ای با امضای مهدی اعزازی نوشته: آمارها از تغییر ذائقه نیروی کار ایرانی حکایت می‌کنند. آخرین آمارها نشان می‌دهند درحالی که در ایران ۲۳میلیون فرصت شغلی وجود دارد، بالغ‌بر ۵.۲ میلیون نفر بیکار هستند، از ۲۳ میلیون فرصت شغلی موجود در کشور، ۲ میلیون شغل یدی و سخت وجود دارد که هیچ ایرانی آنها را نمی‌پذیرد و در اختیار نیروی کار خارجی به‌ویژه افغان‌ها است. مساله‌یی که از آن می‌توان به عنوان «تغییر ذائقه نیروی کار ایرانی» نام برد.

کد خبر : ۸۶۸
بازدید : ۱۶۳۳

فرادید | تعادل روزنامه اقتصادی صبح در مقاله ای با امضای مهدی اعزازی نوشته: آمارها از تغییر ذائقه نیروی کار ایرانی حکایت می‌کنند. آخرین آمارها نشان می‌دهند درحالی که در ایران ۲۳میلیون فرصت شغلی وجود دارد، بالغ‌بر ۵.۲ میلیون نفر بیکار هستند، از ۲۳ میلیون فرصت شغلی موجود در کشور، ۲ میلیون شغل یدی و سخت وجود دارد که هیچ ایرانی آنها را نمی‌پذیرد و در اختیار نیروی کار خارجی به‌ویژه افغان‌ها است. مساله‌یی که از آن می‌توان به عنوان «تغییر ذائقه نیروی کار ایرانی» نام برد.

به نوشته این مقاله: در همین حال، برخی براین باورند که اگر افراد جویای کار، حاضر به انجام کار در دو میلیون فرصت شغلی یادشده باشند، نرخ بیکاری در ایران به ۵ درصد کاهش می‌یابد. شرطی که به نظر محال می‌رسد یا تاکنون محال بوده است، چرا که بیکاران ایرانی تمایلی به پر کردن این فرصت‌های شغلی نداشته‌اند. اینک این سوال پیش‌رو است که این مساله برای اقتصاد کشور و افراد جویای کار، «فرصت» به‌شمار می‌رود یا «تهدید»؟

نویسنده تعادل معتقد است که: عدم پذیرش اشتغال در کارهای سخت توسط نیروی کار ایرانی، هیچ تهدیدی را - دست‌کم در شرایط کنونی- متوجه واحدهای تولیدی کشور نمی‌کند و حتی در برخی موارد منجر به تامین منافع کارفرمایان دولتی و غیردولتی نیز می‌شود. چراکه در اغلب موارد، آنها با پرداخت دستمزدهای کمتر به نیروی کار خارجی، کار با کیفیت‌تری را هم دریافت می‌کنند. افراد جویای کار هم از این شرایط متضرر نیستند و نخواهند شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید