"کنه" در هوای گرم انسان را به سگ ترجیح می‌دهد

"کنه" در هوای گرم انسان را به سگ ترجیح می‌دهد

این کنه‌ها حامل باکتری‌هایی هستند که موجب «تب منقوط کوه‌های راکی» می‌شود، بیماری که نرخ کشنده بودنش، اگر عفونت در اولین هفته ابتلا تشخیص داده نشود، می‌تواند به یک از هر پنج نفر برسد.

کد خبر : ۸۷۱۹۸
بازدید : ۱۰۵۳۳
نتیجه یک تحقیق حاکی است که نوعی کنه که می‌تواند حامل یک بیماری بالقوه مرگبار باشد، وقتی که درجه حرارت افزایش می‌یابد، احتمال دارد که بیشتر از انسان تغذیه کند تا از سگ‌ها، این امر نگرانی درباره اثر تغییرات اقلیمی را بر سلامت انسان‌ها افزایش داده است.

دانشمندان در ایالات متحده پس از انجام یک رشته آزمایش‌های تجربی در دمای کنترل‌شده به این یافته دست یافتند، که طی آن انسان و سگ در جعبه‌های چوبی جداگانه قرار داده شدند که از طریق یک لوله شفاف پلاستیکی به کنه‌ها متصل بود.

این آزمایش به دانشمندان امکان داد تا به این نتیجه برسند که احتمال این که یک گونه حاره‌ای کنه، وقتی که دما از ۲۳.۳ درجه سانتیگراد به ۳۷.۸ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد، انسان را انتخاب کند، دو و نیم برابر بیشتر از این است که سگ را انتخاب کند.

این کنه‌ها حامل باکتری‌هایی هستند که موجب «تب منقوط کوه‌های راکی» می‌شود، بیماری که نرخ کشنده بودنش، اگر عفونت در اولین هفته ابتلا تشخیص داده نشود، می‌تواند به یک از هر پنج نفر برسد. نشانه‌های آن نیز از جمله سردرد، درد بدن و تب است.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، شمار موارد این بیماری و بیماری‌های مشابه موسوم به تب‌های منقوط، طی دو دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته‌اند.

لارا بکاس، میدر تحقیق در مدرسه دامپزشکی دیویس در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «کار ما نشان می‌دهد که وقتی هوا گرم می‌شود، باید بیشتر حواسمان به بیماری تب منقوط کوه‌های راکی در انسان‌ها باشد.»

هرچند این گونه حاره‌ای از کنه، در حال حاضر فقط در بخش‌های جنوبی ایالات متحده مانند آریزونا یافت شده است، اما بکاس هشدار داد که پیش‌بینی می‌شود طیف ابتلا با افزایش دما، به مناطق شمال غرب آمریکا نیز گسترش یاد.

محققان همچنین کشف کردند که این کنه‌های مربوط به آب وهوای معتدل، با افزایش دما تمایل کمتری به انتخاب سگ‌ها نشان داده‌اند.

بکاس گفت: «ما معتقدیم که کاهش تمایل آنان به سگ‌ها- در کنار افزایش اندک تمایل آنان به انسان- حاکی از این است که درجه حرارت بالا ممکن است خطر تب نقطه‌ای کوه‌های راکی را در مناطقی افزایش دهد که کنه‌ها شیوع بیشتری دارند.»

جوئل برمن، رییس جامعه بهداشت و پزشکی حاره‌ای در آمریکا، که محل ارائه تحقیق در روز دوشنبه بود، گفت که تحقیق اخیر «شواهد فزاینده درباره افزایش ارتباط میان تغییرات اقلیمی و تاثیر آن را بر سلامتی تقویت می‌کند.»

او افزود: «تغییرات آب‌وهوایی آن قدر سریع در حال حرکت است که همگام‌سازی زمانی با بسیاری از زمینه‌هایی که ممکن است تاثیرگذار باشد و خطر طیف گسترده‌ای از بیماری عفونی را در پی داشته باشد، بسیاری مهم است، به طوری که بتوانیم آمادگی بیشتری برای تشخیص، درمان و جلوگیری از بیماری‌ها داشته باشیم.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید