جابه‌جایی پول سه میلیاردی برای نجات دو اعدامی

دو محکوم به اعدام که قرار بود پای چوبه دار بروند و حکم مرگشان اجرا شود، توانستند با پرداخت دیه‌های میلیاردی از مرگ نجات پیدا کنند. در این دو پرونده جداگانه پسر جوانی که به هواخواهی از پسرعمویش دست به یک جنایت زد، با پرداخت دیه دو‌میلیارد و٣٠٠‌میلیون تومانی و پسر دیگری که تنها به خاطر یک کبوتر مرتکب قتل شده بود، با پرداخت یک‌میلیارد تومان توانستند از مجازات اعدام رهایی یابند.

کد خبر : ۸۷۳۱
بازدید : ۱۸۹۳
دو محکوم به اعدام که قرار بود پای چوبه دار بروند و حکم مرگشان اجرا شود، توانستند با پرداخت دیه‌های میلیاردی از مرگ نجات پیدا کنند. در این دو پرونده جداگانه پسر جوانی که به هواخواهی از پسرعمویش دست به یک جنایت زد، با پرداخت دیه دو‌میلیارد و٣٠٠‌میلیون تومانی و پسر دیگری که تنها به خاطر یک کبوتر مرتکب قتل شده بود، با پرداخت یک‌میلیارد تومان توانستند از مجازات اعدام رهایی یابند.

ماجرای نخستین پرونده که صبح دیروز برای بار دوم در دادگاه کیفری استان تهران بررسی شد، به سه‌سال پیش برمی‌گردد.

روز ١٨ آبان ‌سال ٩١ ماموران پلیس درجریان وقوع یک درگیری مرگبار در خیابان چهاردانگه قرار گرفتند. آنها بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و با حضور در محل حادثه به تحقیق در این رابطه پرداختند.

با حضور ماموران مشخص شد که پسر جوانی بر اثر ضربه چاقوی پسری دیگر، مجروح شده و در راه انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده است. بنابراین بلافاصله عامل این قتل ازسوی پلیس بازداشت شد و تحت بازجویی‌های قضائی و پلیسی قرار گرفت.

این پسر در بازجویی‌ها با اعتراف به این جنایت به ماموران گفت: «من در دفاع از پسرعمویم دست به قتل زدم. چند دقیقه پیش از جنایت درحالی ‌که در خانه مشغول استراحت بودم، ناگهان صدای درگیری شنیدم. بلافاصله جلوی در رفتم که دیدم مقتول به همراه چند نفر دیگر به پسرعموی من حمله کرده و با او درگیر شده‌اند. آنها می‌خواستند پسرعمه‌ام را کتک بزنند که من وارد درگیری شدم و به هواخواهی از پسرعمویم با ضربه چاقو مقتول را به قتل رساندم.»

با اعترافات این پسر وی صحنه جنایت را نیز بازسازی کرد و پرونده‌اش برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. با ارسال این پرونده به دادگاه، متهم پای میز محاکمه رفت و از خود دفاع کرد. در آن جلسه مادر مقتول به‌عنوان تنها ولی‌دم پسرش از دادگاه تقاضای قصاص کرد.

درپایان آن جلسه نیز پسرجوان با حکم هیأت قضائی به قصاص محکوم شد. این حکم به تأیید قضات دیوان‌عالی کشور نیز رسید و به مرحله اجرا درآمد. روزی که متهم به قتل پای چوبه دار رفت و قرار بود که اعدام شود، درنهایت توانست از مادر مقتول رضایت بگیرد.

ولی‌دم در آن روز قبول کرد که با گرفتن یک‌میلیارد تومان دیه رضایت خود را اعلام می‌کند. به این ترتیب پسر جوان توانست موقتا از چوبه دار رهایی پیدا کند اما پس از گذشت چند روز مادر قربانی بار دیگر نظر خود را تغییر داد و گفت که حاضر به گذشتن از خون پسرش نیست. بنابراین متهم به قتل بار دیگر پای چوبه دار رفت و قرار بود که اعدام شود اما او و خانواده‌اش موفق شدند مادر مقتول را به بخشش راضی کنند. متهم و خانواده‌اش تعهد دادند که دیه دو‌میلیارد و٣٠٠‌میلیون تومان را پرداخت می‌کنند، بنابراین مادر مقتول نیز رضایت خود را اعلام کرد و این پسر از مرگ نجات پیدا کرد.

بنابراین پرونده او برای رسیدگی دوباره به شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و این‌بار پسر جوان صبح دیروز در مقابل هیأت قضائی همین شعبه قرار گرفت. در این جلسه پسر جوان به قضات گفت: «من قصد جنایت نداشتم و آن روز تنها به هواخواهی پسرعمویم دست به این اشتباه زدم. پس از آن هم وقتی مادر قربانی حاضر به رضایت شد، خانواده خودم و تمام فامیل هرچه خانه و آپارتمان داشتیم، فروختند تا بتوانند پول دیه را جور کنند. در این سال‌ها هم به اندازه کافی تنبیه شده‌ام و زمانی که دوبار پای چوبه دار رفتم، مجازات زیادی را تحمل کردم. برای همین از دادگاه تقاضای تخفیف مجازات را دارم.»

با این اظهارات هیأت قضائی نیز وارد شور شدند و به این ترتیب به‌زودی پس از صدور حکم این پسر از زندان آزاد خواهد شد.

رضایت در روزهای آخر
دومین پرونده پسر اعدامی نیز مربوط به‌ سال ٨٥ می‌شود. ٢٩ آذرماه ‌سال ٨٥ پسرجوان پس از درگیری دسته‌جمعی دو خانواده بر سر کبوتر‌های روی پشت‌بام، دست به جنایت زد. پس از این حادثه که در اسلامشهر رخ داده بود، بلافاصله ماموران کلانتری ١١ شهرستان اسلامشهر برای بررسی موضوع راهی محل حادثه شدند و تحقیقات خود را دراین‌باره آغاز کردند. با حضور ماموران مشخص شد که مقتول با برادرانش در یک درگیری با خانواده‌ای وارد نزاع شدند که مقتول در اثر اصابت ضربات چاقو به گردن و بازویش جان خود را از دست داده است.

پس از تشکیل پرونده قتل عمد شناسایی و دستگیری متهم قتل هوشنگ در دستور کار ماموران قرار گرفت و تلاش در این رابطه آغاز شد ولی متهم که شناسایی شده و ولی متواری شده بود، درنهایت روز ٣٠ شهریور‌ سال ٨٨ در دام پلیس گرفتار شد. وی در بازجویی‌ها به ماموران گفت: «درگیری ما بر سر کبوترهای روی پشت‌بام رخ داد. من آن روز با مقتول و برادرانش جلوی در خانه‌شان درگیر شدم و درنهایت از خانه عمویم یک چاقو آوردم. بعد از آن با چاقو ضرباتی را به گردن و بازوی او وارد کردم و از آن‌جا متواری شدم. درطول ٣سالی که متواری شده بودم، در یکی از شهرهای شمال کشور زندگی می‌کردم که پس از بازگشتم به تهران زمانی که ماجرا را برای دوستم در قهوه‌خانه تعریف می‌کردم، توسط پلیس دستگیر شدم.»

با اعترافات این پسر وی نیز در شعبه ١١٣ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد. درحالی ‌که قرار بود این حکم به مرحله اجرا دربیاید، سرانجام خانواده مقتول صبح دیروز با حضور در شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران رضایت خود را از وی اعلام کردند و متهم به قتل پس از پرداخت دیه یک‌میلیارد تومانی از قصاص رهایی یافت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید