۴۸ ساعت محدودیت کرونایی در کشور؛ پاندمی کنترل می‌شود؟

۴۸ ساعت محدودیت کرونایی در کشور؛ پاندمی کنترل می‌شود؟

ستاد ملی کرونا برای اولین بار اعمال محدودیت‌ها را در میانه فروردین تا میانه اردیبهشت ماه اجرا کرد و توانست نتایج مطلوبی از این طرح بگیرد. پس از اجرای این محدودیت‌ها میزان مبتلایان روزانه به کمتر از یکهزار نفر و تعداد مرگ و میر روزانه به کمتر از ۲۰ مورد رسید. اما شرایط اجرای طرح در آذر ماه قدری متفاوت‌تر از اردیبهشت ماه است. آن هم به دلیل سرعت شیوع بیماری در فصل سرد است که تا حدودی می‌تواند اثربخشی طرح را تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر : ۸۷۳۵۳
بازدید : ۴۹۰۶
۴۸ ساعت محدودیت کرونایی در کشور؛ پاندمی کنترل می‌شود؟
فرادید | بیش از ۴۸ ساعت از آغاز اعمال محدودیت‌های کرونایی در کشور می‌گذرد، محدودیت‌هایی که تاکنون ۱۵۰ شهر را به دلیل وضعیت قرمز تعطیل و بیش از ۲۰۰ شهر را به حالت نیمه تعطیل درآورده است. براساس پیش بینی ستاد ملی کرونا این محدودیت‌ها تا ۱۴ آذرماه ادامه خواهد داشت ودر صورت لزوم این محدودیت‌ها تمدید می‌شود.

به گزارش فرادید، بررسی‌ها نشان می‌دهد که طرح جامع محدودیت کرونا در سراسر کشور تا حدود زیادی با موفقیت اجرا شده است. اما همچنان برخی شهرستان‌ها و استان‌ها این محدودیت‌ها را جدی نگرفته اند.

در طول ۴۸ ساعت گذشته از میان ۳۱ استان کشور اعمال محدودیت‌های کرونا در برخی شهرستان‌های تهران، گیلان، لرستان، ایلام و سیستان و بلوچستان به شکل مطلوب اجرا نشده است.

البته گزارش‌ها حاکی از آن است که اجرای طرح در تهران تاکنون موفقیت آنچنانی نداشته است. طبق گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران محدودیت‌های کرونایی در طول دو روز گذشته کاهش قابل توجهی در تعداد مسافران اتوبوس نداشته است. او می‌گوید که تغییر چندان محسوسی در آمار مسافران رخ نداده است و کماکان خطوط شلوغ ما، پر مسافر است.

از طرفی علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران هم از اجرای ناموفق این طرح در پایتخت هم گلایه کرده و گفته که زارش‌های میدانی از روز گذشته در تهران کماکان نشان می‌دهد که محدودیت‌ها به آن شکلی که مد نظر ماست منجر به تقلیل تردد‌های درون شهری نشده است.

زالی می‌گوید که یافته‌های ترافیکی شهر و صحنه‌های میدانی حاکی از آن است که هنوز ریتم مورد لزوم و مطلوب ما در کنترل اپیدمی در شهر تهران حاصل نشده است.

اما او همچنان خوش بین به اجرای این طرح بوده و معتقد است که برای قضاوت این طرح هنوز زود است. فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران در این رابطه می‌گوید: "هنوز برای قضاوت عجولانه است و باید زمان بگذرد تا بتوانیم آثار این طرح را ببینیم. "
۴۸ ساعت محدودیت کرونایی در کشور؛ پاندمی کنترل می‌شود؟
وضعیت متروی تهران در روزهای اعمال محدودیت
از سوی دیگر، رئیس پلیس تهران گزارش داده که طرح محدودیت‌های کرونایی ترافیک تهران را کاهش داده است. سردار محمد حسین حمیدی در این باره می‌گوید: "طی ساعات محدودیت حدود ۸۰ درصد تردد‌های درون شهری کاهش پیدا کرده است. همچنین در طول روز هم جریان ترافیک صبحگاهی ما حدود ۲۰ درصد و ترافیک عصرگاهی نیز ۳۸ درصد کاهش داشته است."

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تا لحظه نگارش این گزارش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور به ۸۵۴ هزار و ۳۶۱ نفر و تعداد فوتی‌ها هم به ۴۴ هزار و ۸۰۲ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۷ استان که شامل تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان می‌شود در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین ۴ استان هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
پاندمی با اعمال محدودیت‌ها کنترل می‌شود؟
در طول هفته‌های گذشته روند ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ ناشی از این ویروس، افزایش چشمگیری داشت و اکنون در نقطه بحرانی قرار گرفته است. به شکلی که تعداد مبتلایان روزانه به بیش از ۱۳ هزار نفر و تعداد جابختگان به شکل متوسط به ۴۸۰ نفر رسیده است. با این وجود دولت امیدوار است با اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی شهر‌های قرمز پاندمی کنترل شود.

اپیدمیولوژیست‌ها در رابطه با نتایج حاصل از اعمال محدودیت‌ها می‌گویند که آثار این محدودیت‌ها اگر موفق، موثر و کارا باشد، در حوزه مرگ و میر بین یک ماه تا ۴۰ روز دیگر و در زمینه کاهش سیر بیماری حداقل تا سه هفته دیگر مشخص می‌شود.

این متخصصان همه گیرشناسی، در مورد آثار این طرح بر میزان مبتلایان سرپایی هم گفته اند که اثر بخشی این طرح‌ها در مراجعات سرپایی حوزه بهداشت و درمان زودتر دیده می‌شود؛ که معمولا بین ۱۴ تا ۱۵ روز طول می‌کشد و دلیل آن نیز دوران نهفتگی این بیماری است.

اما نتیجه طرح تازه اعمال شده در ایران کاملا مشخص نیست. چرا که محدویت‌ها در سطح لاک داون (تعطیلی سراسری بدون رفت و آمد) نیست. در این رابطه دکتر علیرضا زالی می‌گوید: "طرح محدودیت‌های دو هفته‌ای طبیعتاً یک طرح با محدودیت سازی نسبی تلقی می‌شود، طبیعتاً این طرح به عنوان لاک دان محسوب نمی‌شود و تفاوت‌های متعددی با آن دارد."

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران تاکید می‌کند که "در لاک دان تعطیلی مطلق شهر و عدم فعالیت اداره‌ها و دفاتر و سیستم حمل و نقل عمومی مدنظر است، بنابراین طرح فعلی محدودیت‌های دو هفته‌ای در تهران نباید با لاک دان اشتباه گرفته شود."
۴۸ ساعت محدودیت کرونایی در کشور؛ پاندمی کنترل می‌شود؟

نتیجه محدودیت آذر ماه همچون اردیبهشت خواهد بود؟

ستاد ملی کرونا برای اولین بار اعمال محدودیت‌ها را در میانه فروردین تا میانه اردیبهشت ماه اجرا کرد و توانست نتایج مطلوبی از این طرح بگیرد. پس از اجرای این محدودیت‌ها میزان مبتلایان روزانه به کمتر از یکهزار نفر و تعداد مرگ و میر روزانه به کمتر از ۲۰ مورد رسید.

اما شرایط اجرای طرح در آذر ماه قدری متفاوت‌تر از اردیبهشت ماه است. آن هم به دلیل سرعت شیوع بیماری در فصل سرد است که تا حدودی می‌تواند اثربخشی طرح را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی پاندمی در میانه فروردین، تازه ماه های ابتدایی خود را پشت سر می گذاشت و بیشتر مردم شرایط قرنطینه را رعایت می کردند.
حالا بخش اعظم مردم از طولانی شدن پاندمی خسته شده و پروتکل های بهداشتی را کمتر مد نظر قرار می‌دهند.

با این وجود درصورتی که اجرای طرح در شهرستان‌های قرمز تمدید شود، دولت و رسانه ملی توجه بیشتری به فرهنگ سازی در این حوزه داشته باشند و نظارت بیشتری هم بر نحوه اجرای محدودیت‌ها صورت پذیرد، احتمالا نتیجه اعمال محدودیت ها رضایت بخش خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید