رشد دسته جمعی سهام

رشد دسته جمعی سهام

در فرآیند معاملاتی روز گذشته در حالی شاخص کل بیش از ۳۶ هزار واحد افزایش پیدا کرد که در نقطه مقابل این اتفاق شاهد رشد ۳/ ۲ درصدی شاخص کل هم وزن نیز بودیم.

کد خبر : ۸۷۶۱۱
بازدید : ۵۰۲۹
رشد دسته جمعی سهام
شاخص کل بورس تهران در معاملات دومین روز کاری هفته توانست با افزیش ۶/ ۲ درصدی وارد کانال ۴/ ۱ میلیون واحدی شود. در حالی دماسنج بازار سهام در همان دقایق ابتدایی شروع داد و ستد‌ها وارد کانال جدید شد که برخی از معامله‌گران تا نیمه نخست بازار اقدام به خروج از گردونه معاملاتی کردند.
هر چند استراتژی سرمایه‌گذاری این دست از معامله‌گران به‌طور معمول همانند چند وقت اخیر کوتاه مدت و بر مبنای نوسان‌گیری پایه‌گذاری شده است، اما عرضه‌کنندگان سهام با هدف پارک نقدینگی در حساب کاربری شرکت‌های کارگزاری یا خروج از فضای معاملاتی بورس با توجه به شرایط سایر بازار‌های مالی بستری امن برای سرمایه‌گذاری نخواهند یافت.

در حالی برآورد معاملات در جریان داد و ستد‌های بورس و فرابورس مثبت ارزیابی می‌شود که حقیقی‌های بازار بیشترین نقش را در خرید سهام طی روز یکشنبه به نام خود ثبت کردند به‌طوری که خالص ارزش تغییر مالکیت سهام در ۹ آذر ۱۳۹۹ رقمی بالغ بر ۷۱۱ میلیارد تومان از حقوقی‌ها به سرمایه‌گذاران حقیقی بود و صنایعی از قبیل خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی و چند رشته‌ای صنعتی جزو ۳ صنعت نخستی بودند که مورد استقبال از سوی سهامداران قرار گرفتند.
در فرآیند معاملاتی روز گذشته در حالی شاخص کل بیش از ۳۶ هزار واحد افزایش پیدا کرد که در نقطه مقابل این اتفاق شاهد رشد ۳/ ۲ درصدی شاخص کل هم وزن نیز بودیم.

هر چند برخی از اهالی بازار پس از ترور شهید محسن فخری زاده دانشمندان بزرگ هسته‌ای در انتظار ریزش قیمتی در کلیت صنایع و شرکت‌های بورسی بودند و غالبا این دست از سهامداران در صفوف فروش طی معاملات ۲ روز اخیر قرار گرفتند، اما روند داد و ستد‌ها در بازار سهام از پر رنگ شدن فضای تحلیلی حکایت دارد.
بررسی بازار‌های مالی نشان می‌دهد که معامله‌گران وزن چندانی به ریسک سیستماتیک ندادند به‌طوری که در بازار ارز قیمت دلار رو به کاهش گذاشت و در میانه‌های کانال ۲۴ هزار تومانی نوسان پیدا کرد، طلا و سکه نیز وضعیت مشابهی را طی ۲ روز معاملاتی اخیر تجربه کردند.

دیروز در حالی صفوف خرید سهام لحظه به لحظه سنگین‌تر می‌شد که در بورس تهران شاهد اثر‌گذاری مثبت اغلب نماد‌های معاملاتی شاخص‌ساز در جهت‌دهی به نماگر اصلی بازار بودیم.
وضعیت این روز‌های بازار که از ارزندگی سهام برخی شرکت‌ها حکایت دارد، هم‌زمان با بهبود وضعیت بازار‌های جهانی و رشد کامودیتی‌ها به فرصتی مغتنم برای خرید از سوی سرمایه‌گذاران مبدل شده است. فرصتی که می‌تواند ۶۰ درصد از صنایع داخلی که مستقیما تحت تاثیر قیمت‌های جهانی و کالا‌های اساسی قرار می‌گیرد را وارد روندی جدید و رو به رشد کند.

هر چند در موضوع سیاست خارجی رویکرد مشخصی وجود دارد و به اعتقاد برخی از کارشناسان به‌صورت مستقیم با آمریکا وارد جنگ نخواهیم شد، بررسی داد و ستد‌های بازار هم نشان از این مهم دارد که سهامداران سناریوی نظامی شدیدی را در این خصوص پیش‌بینی نکرد‌ند.
با این حال این دست از صاحب‌نظران معتقدند پارامتر‌های اساسی و کلان اقتصادی در داخل از فراهم بودن بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری در بورس حکایت دارد و همزمان با تغییر دولت در ایالات متحده آمریکا وضعیت برخی شرکت‌های بورسی مطلوب‌تر خواهد شد.

دیروز همزمان با خبر ابقای علی صحرایی بر کرسی مدیریت شرکت بورس اوراق بهادار تهران پرونده شایعاتی پیرامون رفت‌وآمد‌های احتمالی در این شرکت بسته شد و ریسک خاصی مبنی بر ورود فردی با دستور وزیر در راستای اعمال سیاست‌های دولتی که در گوشه و کنار تالار شیشه‌ای به گوش می‌رسید برای ۲ سال سهامداران را نگران نخواهد کرد.

کلاف سردرگم پالایشی یکم
حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین اظهار نظر خود از ارائه بسته پیشنهادی در رابطه با موضوع پالایشی یکم به دولت خبر داد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد، سازمان بورس به دنبال کاهش قیمت یونیت‌های این صندوق سرمایه‌گذاری است.
احتمالا مقامات سازمانی با توجه به سقوط ارزش این صندوق ETF و عبور از موعد مشخص برای بازگشایی پالایشی یکم به دلیل زیانی که نصیب خریداران شده است، اکنون به دنبال جابه‌جایی زمان از ۴ شهریور‌ماه به زمانی دیگر در راستای کاهش میزان زیان سرمایه‌گذاران است.

با در نظر گرفتن چنین فرضیه‌ای مشخص می‌شود که سازمان بورس در راستای حفظ منافع سرمایه‌گذاران به‌صورت قانونی وارد عمل شده و اکنون توپ در زمین دولت است. خریدارانی که نقش پر رنگی در خرید سهام دولتی داشتند اکنون در انتظار واکنش رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد هستند.
به گفته برخی از صاحب‌نظران اقتصادی چگونگی ایفای نقش دولت در این خصوص می‌تواند نقش بسزایی در بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران ایفا کند. از طرفی موفقیت یا شکست عرضه صندوق ETF دارا سوم نیز تا حدودی در گرو این تصمیم دولتی خواهد بود.
باید دید دولت که بخشی از پروسه تامین مالی خود را با عرضه سهام از طریق سازوکار معاملاتی بازار سرمایه انجام داده است آیا با این اقدام کلاف سردرگم پالایشی یکم را گره‌گشایی می‌کند یا خیر.

جابه‌جایی یک هزار میلیارد تومانی
در حالی رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در گفت‌و‌گویی از واریز مبلغ یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد که برخی از کارشناسان بازار ورود این میزان از نقدینگی را در شرایط فعلی به چرخه معاملاتی بورس و فرابورس مناسب ارزیابی نمی‌کنند.
این افراد معتقدند تزریق این حجم از نقدینگی به بازار در واقع اتلاف منابع است. چراکه بازار سهام نیاز به تغییر در برخی قوانین و مقررات از جمله دامنه نوسان دارد و این موضوعی است که می‌تواند بازار را به نقطه امن تعادل برساند.
تزریق منابع به‌طور شفاف و در مواقعی که گره معاملاتی ایجاد شده است از سوی صاحب‌نظران اقتصادی امری مناسب ارزیابی می‌شود، اما در صورتی که به‌صورت شفاف رقم و چگونگی تزریق منابع برای اهالی بازار سهام از پیش تشریح شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید