کرونا در حال عقب‌نشینی؟!

کرونا در حال عقب‌نشینی؟!

این در حالی است که سازمان‌های علمی بین‌المللی برآورد کرده بودند که تعداد مرگ‌های ما در این ماه به حدود ۸۰۰ تا هزار نفر می‌رسد. مانند این پیش‌بینی برای کشور‌هایی مثل آمریکا و فرانسه شده بود که درست درآمد.

کد خبر : ۸۷۶۱۸
بازدید : ۵۲۰۲
کرونا در حال عقب‌نشینی؟!
با پایین‌آمدن هرچند مختصر آمار کرونای کشور، امیدی به دل مردم آمد و مشخص شد تعطیلاتی که دولت مدت‌ها با آن مخالفت کرد، کارساز بوده است. در روز‌های شنبه و یکشنبه پس از حدود یک ماه، آمار‌های مرگ‌و‌میر کرونایی به زیر ۴۰۰ نفر رسید. هرچند وزیر بهداشت می‌گوید این به معنای تمام‌شدن کار نیست و اصلا نباید خوشحال بود.
سعید نمکی، روز گذشته با ابراز امیدواری از کاهش تقریبی آمار کرونا بیان کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم این آمار را به فال عادی‌انگاری اوضاع نگیرند.
او درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: به دنبال صبوری، همدلی و همراهی‌ای که بین مردم و مسئولان در همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، بسیج، هلال‌احمر و... شکل گرفته و کمک‌هایی که وزارت کشور و فرماندهی عملیاتی قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا انجام داده‌اند، امروز شاهد کاهش مرگ‌و‌میر‌های ناشی از این بیماری در کشور هستیم.
این دستاورد مژده‌ای به مردم ایران است. این در حالی است که سازمان‌های علمی بین‌المللی برآورد کرده بودند که تعداد مرگ‌های ما در این ماه به حدود ۸۰۰ تا هزار نفر می‌رسد. مانند این پیش‌بینی برای کشور‌هایی مثل آمریکا و فرانسه شده بود که درست درآمد.
در مجموع مؤلفه مشارکت مردم و دستگاه‌ها، هلال‌احمر، بیمارستان‌ها، بهیاران، بهورزان، کادر بهداشت و درمان در سطح درمانگاه‌های سرپایی و... در این زمینه بسیار به ما کمک کرد. او تأکید کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم این آمار را به فال عادی‌انگاری اوضاع نگیرند.
اگر باز هم با این دستاورد‌ها به سمت این تفکر برویم که اوضاع به سمت عادی‌شدن می‌رود، باز هم مانند آنچه در اردیبهشت گفتم، ممکن است در دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم. این ویروس، ویروس پیچیده‌ای است، دچار موتاسیون شده و شیوع آن بسیار بالاتر از ماه‌های قبل است؛ بنابراین زحمات همکاران ما را به باد فراموشی نسپارید، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید تا بتوانیم در روز‌های آینده خبر‌های بهتری در این زمینه داشته باشیم. هرچند آمار کرونا در ایران کاهش داشته؛ اما هنوز رقم مرگ‌و‌میر آن بالاست.
بنا بر گفته سخنگوی وزارت بهداشت در تاریخ ۸ تا ۹ آذر سال جاری ۳۸۹ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۷‌هزار‌و ۸۷۵ نفر رسید. به گفته لاری بر‌اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۲‌هزار‌و ۹۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار‌و ۷۹۵ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۴۸‌هزار‌و ۷۴۹ نفر رسید.

‌تغییرات مختصر نزولی کرونا در ۹ استان
کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونای وزارت بهداشت، تحلیل استانی این بیماری در کشور در هفته منتهی به هفتم آذر را منتشر کرد. بنا بر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، در هفته منتهی به هفتم آذر موارد ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در کشور همچنان بالاست؛ با‌وجود‌این روند بیماری در کشور به ثبات رسیده و تغییرات آن مختصر بوده است.
بنا بر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، روند بیماری در کشور به ثبات رسیده و تغییرات آن مختصر بوده است. در هشت استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، آذربایجان شرقی، فارس، مازندران و هرمزگان روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است.
در استان سیستان‌و‌بلوچستان روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی و در ۹ استان خراسان شمالی، لرستان، کرمان، البرز، اصفهان، چهارمحال‌و‌بختیاری، مرکزی، خوزستان و بوشهر روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی مشاهده شد.
در پنج استان خراسان جنوبی، اردبیل، تهران، گلستان و قزوین روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شد. به نظر می‌رسد استان سمنان به‌تازگی یک پیک اپیدمی را پشت سر گذاشته است. دو استان یزد و همدان روند نزولی را نشان دادند.

پاسخ به ادعای درمان کرونا با داروی گیاهی
در هفته‌های گذشته بحث بر سر درمان کرونا با طب گیاهی دوباره بالا گرفت و حتی بابت حواشی آن، معاون پژوهشی وزارت بهداشت استعفا داد. حالا این وزارتخانه به شبهات این ماجرا در نشستی پاسخ داده است. سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام‌شده برای استفاده از ظرفیت طب سنتی در مسیر پیشگیری و کمک به درمان کرونا، در‌عین‌حال به برخی ادعا‌ها مبنی بر درمان کرونا با دارو‌های گیاهی منتسب به معصومان، پاسخ داد.
دکتر نفیسه حسینی‌یکتا گفت: دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور با تشکیل یک کمیته علمی متشکل از خبرگان و دانش‌آموختگان این حوزه اقدام به تدوین محتوا‌های علمی کرد و برای اینکه بتوانیم بهترین استفاده از این منابع را داشته باشیم، استفاده از تجربیات را مدنظر قرار داد.
با برگزاری وبینار‌های مشترک با مقامات کشور‌هایی که در حوزه طب سنتی فعال هستند و در کنترل و پیشگیری درباره همه‌گیری بیماری کرونا از ظرفیت طب سنتی استفاده کردند، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و منابع مخصوص در این حیطه داشتیم.
او با اشاره به اینکه یکی از کشور‌هایی که تجربیات خوبی در راستای درمان و کمک به درمان با طب سنتی داشت، کشور چین بود، گفت: در این راستا چندین محتوای علمی از جمله محتوا‌هایی که کمک به پیشگیری از بیماری و تاب‌آوری کادر درمان می‌کند و همچنین توصیه‌های پیشگیرانه طب ایرانی ویژه پزشکان را در این دفتر منتشر کردیم.
از سوی دیگر این کمیته علمی اقدام به هدف‌دار‌کردن کارآزمایی‌های بالینی و تحقیقات در این زمینه کرد. در این راستا حدود ۸۵ کارآزمایی بالینی در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی با استفاده از منابع معتبر طب سنتی در سامانه irct ثبت شد و این دفتر این گزارش و نهایی‌شدن کارآزمایی‌ها را رصد کرد که در‌حال‌حاضر ۱۹ کارآزمایی بالینی به انتها رسیده و برخی از آن‌ها نیز در جلسه کمیته علمی ستاد کرونا بررسی شد و در‌صورتی‌که بتواند موارد منظور در پژوهش را پشت سر بگذارد، در مسیر پیشگیری و کمک به درمان کرونا به کمک نظام سلامت می‌آید.
حسینی‌یکتا درباره تأثیر داروی منسوب به امام کاظم (ع)، گفت: ادعا‌ها بر چند قسم هستند؛ اول آنکه فردی ادعا می‌کند فلان گیاه دارویی مؤثر است، گاهی اوقات هم با برخی ادعا‌ها مواجه می‌شویم که دارو‌هایی را به نام معصومان نسبت می‌دهند که ادعای پیشگیری و درمان دارد.
این موضوع حساسیت بیشتری را برمی‌انگیزد؛ زیرا تلفیقی از استفاده از باور‌های مردم درباره طب سنتی به همراه باور‌های مردم به مقدسات را داریم. دو حوزه باید به این موضوع ورود کنند. اگر به طور خاص درباره داروی امام کاظم (ع) صحبت می‌شود که ادعا‌هایی مطرح می‌شود که اگر فردی مصرف کند یا بیمار نمی‌شود، یا به‌سرعت بهبود می‌یابد، در بحث پزشکی این موضوع باید آزمایش شود.
به‌هیچ‌عنوان مسیر بررسی این ادعا‌ها در‌صورتی‌که حداقل‌ها را برای ورود به پژوهش داشته باشند، بسته نیست و این ادعا هم می‌تواند بررسی شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید