مردی که به دلیل شهادت دروغ ۴۰‌سال زندانی بود، آزاد شد

مردی که به دلیل شهادت دروغ ۴۰‌سال زندانی بود، آزاد شد

«پیچیده نبود. هیچ ردی از دی‌ان‌ای در محل وجود نداشت. هیچ کالبدشکافی‌ای صورت نگرفت. همه چیز کاملاً مشخص بود. متأسفم که ۳۸ سال طول کشید.»

کد خبر : ۸۸۴۲۹
بازدید : ۴۹۷۳
مردی که به دلیل شهادت دروغ ۴۰‌سال زندانی بود، آزاد شد
فرادید | والتر فوربز در سال ۱۹۸۲ دانشجوی کالج بود که در درگیری بین دو گروه که در خارج از یک بار در شهر میشیگان اتفاق افتاد خودش را حائل کرد. برطبق مدارک دادگاه، یکی از مردان به نام دنیس هال روز بعد انتقام‌گیری کرد و ۴ بار به فوربز شلیک کرد. هال چند روز بعد در اثر یک آتش‌سوزی عمدی در آپارتمانش مرد و فوربز بدون امکان بخشش مشروط به زندان ابد محکوم شد.

به گزارش فرادید به نقل از س ان ان، حالا بعد از گذراندن ۴ دهه در زندان و بعد از آنکه یکی از شاهدان اصلی شهادتش علیه فوربز را پس گرفت، او از زندان آزاد شده است. اما ماجرا به همین آسانی نبود.

یک شاهد قدم پیش گذاشت
هال به قید وثیقه آزاد بود که در آپارتمانش در جکسون در یک آتش‌سوزی عمدی کشته شد. نامزد و دختر کوچکتر هال توانستند از این آتش‌سوزی فرار کنند. بر اساس مدارک، مأموران آتش‌نشانی که مسئول تحقیق درباره علت این آتش‌سوزی بودند یک ظرف بنزین آبی‌رنگ و ردی از مواد آتش‌زا را در طبقه اول ساختمان پیدا کردند.

فوربز آن زمان گفت از طریق برنامه صبحگاهی رادیو از مرگ هال مطلع شده است. فوربز به سی‌ان‌ان گفت: «این فکر به ذهنم خطور کرد که آن‌ها می‌خواهند داستان را طوری بچینند که آتش‌سوزی به گردن من بیفتد.» ۳ ماه بعد از آتش‌سوزی یک مادر جوان برای شهادت قدم پیش گذاشت.

بر اساس مدارک دادگاه، آنیک کنبرو گفت که فوربز و دو مرد دیگر را دیده که با گالن‌های قرمز رنگ بنزین در محل آتش‌سوزی بنزین می‌ریختند. آنچه کنبرو تعریف کرد کاملا خلاف یافته‌های مأموران آتش‌نشانی بود. او گفت که بنزین در بیرون از ساختمان ریخته شده است، اما مأموران ردی از مواد آتش‌زا را در داخل ساختمان پیدا کرده بودند.

یک ظرف که بوی بنزین می‌داد در صحنه پیدا شده بود. اما رنگ آن آبی بود نه قرمز. یکی از مردان متهم تست دروغ‌سنجی داد و تمام اتهامات علیه او پاک شد. متهم دوم تبرئه شد. فقط فوربز بود که گناهکار شناخته شد. دراین‌میان فرد دیگری بود که می‌توانست از آتش‌سوزی سود ببرد، اما هیأت منصفه فقط به بخشی از شواهد درباره او گوش داد.
بیشتر بخوانید

یک خبرچین ۴ روز بعد از آتش‌سوزی با پلیس تماس گرفت و اطلاع داد که آتش‌سوزی کار مالک ساختمان بوده است. عمران سید، که اکنون وکیل فوربز است، می‌گوید: «در آن زمان به اطلاعات این مرد توجه نشد.»
بر اساس یادداشت‌های کاراگاهان، دیوید جونز که ۸ سال مالک آن ساختمان بود ۲ ماه پیش از آتش‌سوزی ساختمان را بیمه کرده بود. جونز چند وقت پیش از آنکه عمران سید پرونده فوربز را به دست بگیرد، از دنیا رفت. بر اساس مدارک دادگاه، جونز در دادگاه شهادت داده بود که حداکثر ارزش ملک ۳۵۰۰۰ دلار بوده، اما بیمه ۵۰۲۰۰ دلار به او پرداخت کرده بود.
دو آتش سوزی مشابه
بر طبق مدارک دادگاه، بعد از آنکه فوربز محکوم شد، یک شاهد قدم جلو گذاشت و به مأموران محلی آتش‌نشانی اطلاع داد که یکی از آشنایان او در ازای دریافت ۱۰۰۰ دلار در ملک جونز آتش‌سوزی راه انداخته است.
هرگز مشخص نشد که آیا مسئولان این اطلاعات را پیگیری کردند یا نه. در سال ۱۹۹۰ جونز محکوم شد که در در شهر لیوینگستون آتش‌سوزی عمدی راه انداخته تا از بیمه خسارت دریافت کند؛ او به رأی دادگاه اعتراض نکرد. اسناد دادگاه نشان می‌دهد که یکی از همدستان وی در همین دادگاه به دست داشتن او در آتش‌سوزی ۱۹۸۲ در شهر جکسون نیز اشاره کرده بود.

فوربز می‌گوید وقتی که در زندان بوده اتفاقی خبر این آتش‌سوزی را خوانده و در آن زمان نفس راحتی کشیده و با خودش گفته: «پس این مرد کارش این است.» فوربز با دفتر وکالت در میشیگان تماس می‌گیرد و آن‌ها پرونده او را در سال ۲۰۱۰ دوباره به جریان می‌اندازند.

این دفتر وکالت توسط دانشجویان و وکلای دانشگاه میشیگان اداره می‌شود و وقتی آن‌ها فهمیدند که یک مرد به واسطه شهادت فقط یک شاهد به قتل محکوم شده است، متعجب شدند. سید، وکیل پرونده فوربز می‌گوید: «ما می‌خواستیم ۲ چیز را بدانیم: با شاهد صحبت کنیم و داستانش را بشونیم و درعین‌حال می‌دانستیم که از ابتدای این پرونده مظنون دیگری هم وجود داشته است.»
پس گرفتن شهادت
سید و تیمش به دنبال کنبرو می‌گردند و تلاش می‌کنند بفهمند او دقیقاً چه دیده است. درنهایت، کنبرو که از بیماری تنفسی رنج می‌برد در سال ۲۰۱۷ آن‌ها را به خانه یکی از دوستانش در جکسون دعوت می‌کند.
سید می‌گوید او می‌خواست وجدانش را راحت کند. «او گفت که آن سال ۱۹ ساله‌اش بوده و چند هفته بعد از آتش‌سوزی دو مرد به او نزدیک می‌شوند و او را تحت فشار می‌گذارند تا فوربز و دو مرد دیگر را به عنوان آتش‌افروز معرفی کند.»

کنبرو در استشهادی که در سال ۲۰۱۷ می‌دهد می‌گوید: «آن‌ها تهدیدم کردند که بچه‌ها، والدین و خواهر و برادرهایم را می‌کشند و من به پلیس گزارش ندادم و در دادگاه شهادت دادم که والتر و دو مرد دیگر را در هنگام آتش‌سوزی در محل دیده‌ام.»

او در این اشتهاد می‌گوید: «هرآنچه به پلیس گفتم و هر چیزی که درباره‌اش در دادگاه شهادت دادم ساختگی بود. تا آنجایی که من اطلاع دارم والتر هیچ ربطی به این جنایت نداشت.»
او به سی‌ان‌ان گفت: «در آن زمان بچه بودم. اکنون شهادتم را پس گرفته‌ام، چون می‌دانم که کار درست این است.» کنبرو، فوربز و سید می‌گویند مشخص نیست که چرا آن دو مرد کنبرو را تحت فشار گذاشتند تا علیه آن سه نفر شهادت بدهد. فوربز می‌گوید احتمال می‌دهد که این کار را به خاطر دشمنی با برادر او انجام داده‌اند، اما مطمئن نیست.

بعد از آنکه پرونده مجدد بررسی می‌روشد، دفتر دادستان جکسون با درخواست دفتر وکالت میشیگان برای آزادی فوربز مخالفت می‌کند. دادستانی در پاسخ به درخواست وکیل فوربز می‌گوید تناقض در اشتهاد جدید کنبرو بسیار کم‌اهمیت است و او خیلی «ساده» احتمالاً رنگ‌ها را اشتباه تشخیص داده، زیرا مواردی که درباره‌اش شهادت داده با منطق جور درمی‌آید.

دادستان همچنین این سوال را مطرح کرده بود که چرا دو مرد باید کنبرو را تحت فشار بگذارند تا علیه فوربز شهادت دهد. هر دو مرد در قید حیات نیستند. قاضی محکومیت فوربز را در پاییز امسال خاتمه داد و دادستان نیز پرونده را بست.

فوربز روز ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ از زندان آزاد شد. او گفت امیدوار است که کاری را که در زندان یاد شروع کرده در بیرون از زندان ادامه دهد. او می‌گوید آزادی مانند آن است که چشم‌انداز‌های جدیدی به روی آدم گشوده می‌شود.
پرونده فوربز نخستین پرونده سید بود که از دوران دانشجویی آن را به دست گرفت. سید می‌گوید: «پیچیده نبود. هیچ ردی از دی‌ان‌ای در محل وجود نداشت. هیچ کالبدشکافی‌ای صورت نگرفت. همه چیز کاملاً مشخص بود. متأسفم که ۳۸ سال طول کشید.»

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید