معروف‌ترین فیلم‌هایی که حتی یک جایزه اسکار نبردند

معروف‌ترین فیلم‌هایی که حتی یک جایزه اسکار نبردند

برای مقیاس و اندازه‌گیری یک فیلم به عنوان فیلمی عالی و بی‌نقص شاید معیار قراردادن جشنواره‌ها بخصوص جایزه‌ی اسکار ناحقی روشن و واضح در حق عوامل یک فیلم است که با جان و دل، ایده‌ای استثنایی را به فیلم تبدیل کرده و در معرض نمایش قرار می‌دهند. بسیاری فیلم‌های مهم و تاثیرگذار در تاریخ سینما اکران شده‌اند که نتوانسته‌اند از آکادمی اسکار جایزه‌ای را نصیب خود کنند

کد خبر : ۸۸۵۱۵
بازدید : ۲۸۱۵
معروف‌ترین فیلم‌هایی که حتی یک جایزه اسکار نبردند
فرادید| برای مقیاس و اندازه‌گیری یک فیلم به عنوان فیلمی عالی و بی‌نقص شاید معیار قراردادن جشنواره‌ها بخصوص جایزه‌ی اسکار ناحقی روشن و واضح در حق عوامل یک فیلم است که با جان و دل، ایده‌ای استثنایی را به فیلم تبدیل کرده و در معرض نمایش قرار می‌دهند. بسیاری فیلم‌های مهم و تاثیرگذار در تاریخ سینما اکران شده‌اند که نتوانسته‌اند از آکادمی اسکار جایزه‌ای را نصیب خود کنند، اما نقد‌های تحسین‌برانگیز و محبوبیت در میان مخاطبین به شهرت این فیلم‌ها افزوده و نبردن جایزه‌ی اسکار مانع از آن نشده که این فیلم‌ها جز برترین آثار سینما قرار نگیرند.
به گزارش فرادید؛ جایزه‌ی اسکار که پرافتخار‌ترین و کلاسیک‌ترین جایزۀ سینمایی محسوب می‌شود در طول سالیان بخصوص دهه‌ی اخیر دچار حاشیه‌های فراوان و مورد اختلاف و انتقاد بوده‌است؛ و در سال ۲۰۱۵ متهم به اعمال تبعیض نژادی شد. تمام نامزد‌های اعلام شده در شاخه بهترین هنرپیشگی، سفیدپوست بودند. از همین رو چند تن از چهره‌های معروف سیاه‌پوست هالیوود مراسم اسکار ۲۰۱۶ را تحریم کردند. در اقدامی آکادمی اسکار به وضع قوانینی جدید برای انتخاب فیلم‌هایش دست زده است: ۱- یکی از بازیگران اصلی یا فرعی (نقش مهم) باید از اقلیت‌های نژادی یا قومی باشد. ۲- سی درصد از بازیگران فرعی از زنان، اقلیت‌های نژادی و معلولان باشد. ۳- داستان فیلم، مضمون یا روایت آن مربوط به اقلیت‌ها باشد. ۴- حضور اقلیت‌های نژادی و گروهی در بخش هنری و گروه تولید...
عده‌ای بیشماری از بزرگان سینما معتقدند این قوانین دست‌وپاگیر هستند و محدودیت‌هایی را برای ایجاد خلاقیت در میان فیلم‌ها به وجود می‌آورد.
اینک در این مطلب از فیلم‌هایی نام می‌بریم که به عقیده منتقدان در مقابل آزمون زمان همچنان شاهکار باقی ماندند. اما در آکادمی اسکار در زمان پخش فیلم جایزه‌ای را دریافت نکردند.



تاریخ مجهول آمریکا
American History X

معروف‌ترین فیلم‌هایی که حتی یک جایزه اسکار نبردند

به کارگردانی «تونی کی» به مسائلی نژادپرستی و نئو نازیسم در آمریکا می‌پردازد و روایتی غیرخطی دارد. بازیگر این فیلم «ادوارد نورتون» نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، اما این جایزه به او تعلق نگرفت. منتقدان درباره‌ی بازی او کلمه‌ی شاهکار را به کار برده بودند. بازی در این نقش به واکین فینیکس هم پیشنهاد داده شد، اما آنچه که فیلم در بر داشت، اصلاً به نظرش خوشایند نیامد. این فیلم حاوی صحنه‌های خشونت‌آمیز تجاوز و عبارات رکیک زیادی بود. به گونه‌ای که به فیلم درجه R (بچه‌های زیر ۱۷ سال باید با والدین همراه باشند. فیلم دارای کلمات رکیک، خشونت و نمایش استعمال مواد مخدر و دخانیات است.) دادند. مجلهٔ امپایر تاریخ مجهول آمریکا محصول سال ۱۹۹۸ را در رده یکی از بزرگترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار داد؛ و همینطور در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (IMDB) از ۲۵۰ فیلم برتر جهان به انتخاب کاربران و همچنین داوران در رتبه سی و پنجم قرار دارد
فیلم تاریخ مجهول آمریکا از درگیری نوجوانی سفید پوست با چند جوان سیاه پوست شروع می‌شود و او موضوع را با «درک»، برادر بزرگ ترش که گرایشات تند نئونازی دارد، در میان می‌گذارد. «درک» بی مهابا سلاحش را بر می‌دارد و به سراغ جوانان سیاه پوست می‌رود، آنان را می‌کشد، و به زندان محکوم می‌شود. اما در زندان، به دلیل بدرفتاری زندانیان سفید پوست با او، دیدگاهش نسبت به سیاه پوستان عوض می‌شود...


باشگاه مبارزه
Fight Club

معروف‌ترین فیلم‌هایی که حتی یک جایزه اسکار نبردند

باشگاه مبارزه یکی از بهترین ساخته‌های «دیوید فینچر» در سال ۱۹۹۹ که بر اساس رمانی با همین نام به قلم «چاک پالنیک» ساخته شد. این فیلم درامی در ژانر اکشن، روانشناختی است. فینچر وقایع فیلم را به نوعی از کار درآورده که با وجود مبالغه آمیز و غیر واقعی بودنشان، به هیچ عنوان سطح فیلم را پایین نمی‌آورد. این فیلم با بازی درخشان «ادوارد نورتون»، «برد پیت» و «هلنا بونهام کارتر» است. باشگاه مشت‌زنی یکی از بحث‌برانگیزترین، و تاثیرگذارترین فیلم‌های سال۱۹۹۹ بود که در گیشه مورد استقبال قرار نگرفت، اما فروش دی‌وی‌دی‌های آن موفقیتی تجاری برای فیلم به دست آورد. بعد از آن بود که نقد‌های مثبتی را از منتقدان دریافت کرد. فایت کلاب تنها توانست در بخش جلوه‌های ویژه نامزد جایزهٔ اسکار شود که آن را هم به فیلم ماتریکس در آن سال باخت؛ و در بقیه‌ی رشته‌ها به طرز باورنکردنی نادیده گرفته شد.
در باشگاه مشت‌زنی نورتون در نقش یک انسان معمولی که از شغل دفتری معمولی خود ناراضی است ظاهر می‌شود. او به همراه تایلر داردن صابون‌سازی که نقشش را برد پیت ایفا می‌کند، یک «باشگاه مبارزه» را تشکیل می‌دهد و درگیر رابطه با او و زنی به نام مارلا سینگر می‌شود.



رستگاری در شاوشنک
The Shawshank Redemption

معروف‌ترین فیلم‌هایی که حتی یک جایزه اسکار نبردند

فیلم رستگاری در شاوشنگ یکی از ماندگارترین أثار سینمایی به نویسندگی و کارگردانی «فرانک دارابونت» و بازی «تیم رابینز»، «مورگان فریمن»، «باب گانتون» در سال ۱۹۹۴ است. بازیگران این فیلم برای رسیدن به نقش‌هایشان سختی‌های زیادی کشیدند. رابینز قبل از شروع فیلمبرداری مدت زمان کوتاهی را در یک سلول انفرادی در یک زندان واقعی گذراند تا کاملا در نقش خود فرو برود. او در این نقش به خوبی در کنار مورگان فریمن بزرگ درخشید، اما حتا کاندید اسکار هم نشد. در مراسم جایزه اسکار سال ۱۹۹۴ این فیلم نامزد هفت اسکار شد (بهترین فیلم، بهترین بازیگر-مورگان فریمن، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی فیلم، و بهترین صدابرداری)، اما موفق به بردن هیچ‌یک نشد.
فیلم رستگاری در شاوشنگ داستان یک کارمند بانک ساده به‌نام اندی دوفرین را به‌تصویر می‌کشد که به‌دلیل جرمی که مرتکب نشده به حبس محکوم می‌شود و در زندان با شخصیت رِد آشنا و یک رابطه‌ی قوی میان آن‌ها شکل می‌گیرد.


گرگ وال استریت
The Wolf of Wall Street

معروف‌ترین فیلم‌هایی که حتی یک جایزه اسکار نبردند

فیلمی زندگینامه‌ای بر پایه زندگی جردن بلفورت در ژانر کمدی سیاه به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی»، نوشته‌ی «ترنس وینتر» و بازی «لئوناردو دی کاپریو» با حضور همبازی‌هایی، چون «مارگو رابی»، «جونا هیل» ... و متیو مک کانهی، در نقش بلفورت ایفای نقش می‌کند. همکاری اسکورسیزی و دی‌کاپریو برای پنجمین بار فیلم را در سال ۲۰۱۳ به غول سینمای جهان تبدیل کرد؛ و فیلم توانست در پنج بخش (بهترین بازیگر نقش اول مرد برای لیوناردو دی‌کاپریو، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای جونا هیل، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین فیلم) نامزد اسکار شود، اما در نتیجه هیچکدام از این جوایز را نبرد. این فیلم جز برترین‌های تاریخ سینما لقب گرفته است.
گرگ وال استریت، داستان یک دلال سهام نیویورکی با بازی لئوناردو دی کاپریو است که از همکاری در رسیدگی به پرونده کلان عدم شفاف سازی مالی اجتناب می‌کرد که فساد در وال استریت، سیستم بانکداری یکپارچه و نفوذ جنایتکاران هم جزء آن بود.



ادوارد دست‌قیچی
Edward Scissorhands

معروف‌ترین فیلم‌هایی که حتی یک جایزه اسکار نبردند

فیلمی عاشقانه و فانتزی ساخت ۱۹۹۰ در آمریکا به کارگردانی «تیم برتون» و بازیگری شگفت‌انگیز «جانی دپ» است. فیلم درام فوق العاده‌ای دارد و به سبک رئالیسم جادویی است. منتقدان با دیدن فیلم اظهار کرده‌اند جادوی در فیلم وجود دارد و این حس را دربیننده ایجاد میکند که هر کس معلولیت جسمانی به طور خواسته یا ناخواسته دارد باید به او توجه کرد. تکیهٔ اصلی فیلم بر گونهٔ خلقت شخصیت اصلی فیلم، ادوارد، شبه‌انسانی است که قیچی‌هایی به‌جای دست‌ها و انگشت‌هایش دارد است. این فیلم نامزد‌های متعددی در مراسم اهدای جوایز اسکار داشت، ولی حتا در یک بخش هم جایزه‌ای به آن تعلق نگرفت در عوض منتخب جوایز فیلم آکادمی بریتانیا، جایزه زحل، و همچنین جایزه هوگو برای بهترین ارائه نمایشی شد.
فیلم داستان جانی زیباست، مردی به نام ادوارد، یک موجود ناتمام، که به جای دست‌هایش قیچی دارد را بیان می‌کند. ادوارد توسط یک خانواده در حومه قصرش پیدا می‌شود و عاشق کیم دختر نوجوان خانواده می‌شود.



یادگاری
Memento

معروف‌ترین فیلم‌هایی که حتی یک جایزه اسکار نبردند

فیلمی نئو نوآر و روانشناسانه به کارگردانی کریستوفر نولان و محصول سال ۲۰۰۰ است. نولان فیلم‌نامه را بر پایهٔ داستان کوتاهی از برادرش، جاناتان نوشته‌است. «گای پیرس»، «کری-ان ماس» و «جو پانتولیانو» در این فیلم بازی کرده‌اند. ممنتو شامل سکانس‌های سیاه و سفید می‌باشد که روایت آن‌ها خطی است و سکانس‌های رنگی که وقایع به صورت برعکس (از آخر به اول) در آن‌ها روایت می‌شود. در آخر داستان این دو نوع روایت‌ها به هم پیوند می‌خورد. ممنتو بسیار مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. منتقدین ساختار روایت غیرخطی فیلم را ستودند. فیلم در گیشه هم موفق بود و جوایز و نامزدی‌های بسیاری دریافت کرد، از جمله نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین تدوین فیلم، که هیچ‌یک از جوایز نصیب‌شان نشد. از این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی یاد می‌شود.
فیلم درباره‌ی لئونارد کارشناس یک شرکت بیمه است که در اوایل کارش با فردی به نام سامی برخورد می‌کند. سامی دچار فراموشی شده و لئونارد طی تحقیقاتش متوجه می‌شود که مشکل او روانی ست نه جسمی و شامل بیمه نمی‌شود. چون اگر واقعا دچار فراموشی شده بود باید از روی غریزه به شرطی شدن جواب می‌داد.
معروف‌ترین فیلم‌هایی که حتی یک جایزه اسکار نبردند

فیلم‌های شاهکار زیادی در طول تاریخ ساخته شده‌اند که نتوانستند جوایز اسکار را از آن خود کنند، اما محبوب مخاطبین و منتقدان شده‌اند؛ و در فستیوال‌های هنری دیگر توانسته‌اند حق خود را دریافت و در رده فیلم‌های برتر تاریخ سینما قرار بگیرند. فیلم‌های دیگری، چون چه زندگی شگفت انگیزی (۱۹۴۶)، داستان توکیو (۱۹۵۳)، آواز در باران (۱۹۵۴)، شورش بی دلیل (۱۹۵۵)، ۱۲ مرد عصبانی (۱۹۵۷)، روانی (۱۹۶۰)، خوب بد زشت (۱۹۶۶)، راننده تاکسی (۱۹۷۶)، کنار من بمان (۱۹۸۶)، تقاطع میلر (۱۹۹۰)، لئون (۱۹۹۴)، هفت (۱۹۹۵)، مخمصه (۱۹۹۵)، حال و هوای عشق (۲۰۰۰).
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید